logo F1online.sk

Gasly sa odmietol vyjadriť k tímovej réžii v Japonsku, Ocon sa naďalej líška Alpinu

Pierre Gasly
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 10. 2023

Asi v súčasnosti nenájdeme vo Formule 1 tím, v ktorom by panovala taká zúfalá situácia ako v Alpine. Francúzi vstupovali do tohto ročníka s veľkými nádejami a s cieľom priblížiť sa k trom najlepším. Výsledkom však bude prepad na šieste miesto, personálne zmeny, chyby a pokračujúce problémy v komunikácii. Aj keď môže byť tím spokojný jedine so svojou jazdeckou dvojicou, tá je, paradoxne, metaforou všetkých jeho problémov.

Dávať dokopy Pierra Gaslyho a Estebana Ocona považovali mnohí za politickú samovraždu. Čo však mali v Alpine robiť, keď sa vlastnou neschopnosťou pripravili o Fernanda Alonsa a Oscara Piastriho?

Aj keď sa medzi dvoma Francúzmi nestrhla otvorená vojna, napätie je niekedy priam hmatateľné. Výmena pozícií v závere Veľkej ceny Japonska nemala so spormi Gaslyho a Ocona nič spoločné, ale následnú reakciu použijeme ako drobnú metaforu toho, ako asi vyzerá situácia v Alpine.

Esteban Ocon je tým etablovaným jazdcom, ktorý má s politikou tímu a jeho fungovaním bohaté skúsenosti, ale v súčasnosti s Gaslym na body prehráva. Pierre bol po Japonsku poriadne nasrdený a celkom právom. Ocon si však veľmi dobre uvedomuje, že získať priazeň šéfov je v korporátnom Renaulte ďaleko dôležitejšie. Helmut Marko by možno rád videl, že má Gasly o osem bodov viac ako tímový kolega, ale pokým nie je rozdiel nijak zásadný, pre takého Lucu de Mea či Bruna Famina je lojalita ďaleko podstatnejšia.

De Meo prehovoril

Po Japonsku sa v médiách objavila informácia, že továreň Alpinu v Enstone navštívil osobne prezident Renaultu Luca de Meo. Predniesol zásadný prejav, ktorý by sa obsahom a významom dal prirovnať k inauguračnej reči novozvoleného amerického prezidenta. Zamestnanci motorového oddelenia neďaleko Paríža vraj museli byť prítomní taktiež, aj keď len online, a pozorne počúvať zdravicu najvyššieho šéfa.

„Zdroje pre Motorsport.com uviedli, že de Meo síce povedal niekoľko právd o tom, kde je potrebné zlepšenie, ale jeho prejav mal slúžiť hlavne ako motivácia pre celý tím,“ uvádzajú v Británii.

Aj keď to znie pekne, rozhodne nejde o žiadny štandardný postup, aby najvyšší boss opúšťal svoju parížsku kanceláriu a zamieril do továrne pretekárskeho tímu. Bol to teda jasný signál pre celý Alpine, že sa musí dostaviť zlepšenie. Esteban Ocon reagoval ako skúsený politik a svojho šéfa vykreslil ako starostlivého zemepána, ktorý sa s láskou stará o svojich poddaných.

„Mal som v ten deň niekoľko stretnutí v továrni, takže áno, samozrejme, že som si prišiel vypočuť Lucov prejav,“ povedal Ocon. „Prišiel, aby motivoval všetkých v továrni. Bolo skvelé, že sa nás rozhodol navštíviť. Odpovedal tiež na mnoho otázok od všetkých.“

„Samozrejme, že musíme zlepšiť niektoré veci. Sme na ceste k tomu, aby sme to dokázali. Som si istý, že sa nám to v budúcnosti podarí,“ uistil Ocon.

K veľkým personálnym zmenám došlo už v júli, ale pán prezident si pre takúto zásadnú návštevu vybral prelom septembra a októbra. Prečo? „Podľa mňa je vždy skvelé vidieť šéfa, ktorý príde do továrne, vstúpi do dverí a všetkých motivuje.“

„Dokazuje to, že Alpine to so svojím plánom v F1 myslí vážne; dokazuje to, ako veľmi mu záleží na projekte. Na niečo také neexistuje nesprávny čas, vždy je ten správny čas,“ povedal Ocon.

Vyčistili vzduch po Suzuke? Gasly na to odmietol odpovedať

Naproti tomu tu máme Pierra Gaslyho, ktorý z danej situácie nevyťažil maximum po politickej stránke. Na tlačovej konferencii sa aj jeho opýtal redaktor Tom Clarkson na návštevu Lucu de Mea v Enstone a z jeho odpovede usudzujeme, že sa ešte má od Ocona čo učiť.

„Áno, bol som v ten deň na simulátore. Určite to bolo veľmi inšpiratívne, keď sa snaží tlačiť tím dopredu a presadzovať zmeny a zlepšenia. Bolo to veľmi pozitívne a bolo skvelé, že sme tam boli všetci jednotní ako tím,“ povedal Gasly.

Reč bola aj o Japonsku, kde musel Pierre v úplnom závere uvoľniť cestu Oconovi len preto, že zastavil skôr. Gasly porazil tímového kolegu v kvalifikácii a viedol pred ním celé preteky. Esteban však zastavil o osem kôl skôr, čím efektívne urobil undercut na tímového kolegu. Keď sa Pierre po svojej zastávke dral dopredu, logicky požiadal o tímovú réžiu. Tím mu vyhovel, ale v závere žiadal Gaslyho o navrátenie pozície, keďže sa nedokázal dostať cez ôsmeho Fernanda Alonsa.

„Všetko sme prediskutovali a tam by som to uzavrel,“ prehlásil Gasly na margo Suzuky. Na opakovanú otázku, či v tíme vyčistili vzduch, odpovedal: „Ako som povedal, všetko sme prediskutovali a ďalej k tomu nemám čo povedať.“