logo F1online.skF1online.sk

Šípia v Aston Martine problémy? Tím chce rovnaké prevodovky pre všetkých

Fernando Alonso
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 10. 2023

Politické boje o podobu nových pravidiel pre rok 2026 pokračujú naplno. Problémy súvisiace s novými technickými predpismi pre motory pretrvávajú, aerodynamické pravidlá stále nie sú hotové a naďalej nevieme, ako chcú FIA a F1 zmenšiť a odľahčiť monoposty, keď nové motory idú priamo proti tomuto cieľu. Aston Martinu sa pritom nepáči ďalší aspekt nových predpisov.

Skutočnosť, že tím prišiel s touto témou, určite nebude náhoda. Stajňa zo Silverstone sa v roku 2026 stane plnohodnotným továrenským tímom a narazí na mnohé problémy, s ktorými sa doteraz nemuseli inžinieri zapodievať.

Portál The Race už informoval, že Honda, ktorá bude Aston Martinu od roku 2026 dodávať pohonné jednotky, nie je dokonalo pripravená. Hlavný inžinier stajne Luca Furbatto pritom chtiac-nechtiac poukázal na ďalší možný problém.

Aston Martin totiž bude musieť vyrábať mnohé komponenty, ktoré doteraz odoberal od svojich dodávateľov. Prevodovky a celé zadné zavesenie nakupuje od Mercedesu a tímu historicky chýba dostatok skúseností s týmito komponentami, ktoré však majú na celkovú výkonnosť monopostu zásadný vplyv. Honda ich nedodá, čo znamená, že Aston Martin musí nakúpiť zariadenia a angažovať potrebných ľudí, čo už v súčasnosti aj robí.

„Tlačíme na zavedenie štandardizovaných prevodoviek, pretože v ére rozpočtových stropov to z finančného hľadiska dáva zmysel,“ prehlásil Furbatto pre oficiálne stránky svojho zamestnávateľa. „Čelíme však tvrdej opozícii. Realisticky k tomu v dohľadnej budúcnosti nedôjde. Je možné, že FIA zvolí zlatú strednú cestu a stanoví kritériá, vďaka ktorým sa prevodovky odľahčia a zjednodušia.“

„Predpokladám, že o niekoľko rokov sa obzrieme späť s konštatovaním, že sme si nechali ujsť skvelú príležitosť, ako znížiť náklady v tejto oblasti. Fanúšikovia ju nevidia, všetky tímy používajú rovnakú technológiu a prináša veľmi malú výkonnostnú výhodu.“

„Ušetrené peniaze sa mohli presmerovať do vývoja aerodynamiky, ktorá je jedinou cestou, ako vyrovnať štartové pole a priniesť lepšiu šou,“ dodal Furbatto.

Tímy sa touto alternatívou v minulosti už zaoberali, ale pre tých najväčších a najbohatších to bola nezanedbateľná výhoda, takže návrh neprešiel. Aston Martinu tak nezostáva nič iné, len pracovať naplno na vývoji vlastnej prevodovky aj za pomoci tretích strán.

„Svoju vlastnú prevodovku vyrobil tento tím naposledy v roku 2008 a odvtedy sa vývoj trochu posunul,“ hovorí Furbatto s dávkou irónie. „Naberáme ľudí a zlepšujeme naše schopnosti v tejto oblasti – už sme priviedli niekoľko veľmi talentovaných inžinierov.“

„Skupina pracujúca na tomto projekte sa stále veľmi rozrastá a využívame kombináciu interných i externých zdrojov. Rok 2026 sa môže zdať ako ďaleká budúcnosť, ale z technického hľadiska je to naozaj za rohom,“ dodal Furbatto.

Aston Martin tak má v novom areáli všetko potrebné. Postaví si tam vlastnú prevodovku a podľa všetkého tam bude mať vysunuté pracovisko aj Honda. Keď sa k tomu pridá nový veterný tunel, mohol by sa z Aston Martinu stať technicky najvyspelejší celok na rošte.

„Keď som sa k tímu pripojil, nový areál ešte neexistoval, takže som mal možnosť podieľať sa na formovaní nášho budúceho zázemia pre výskum a vývoj,“ hovorí Furbatto.

„Strávili sme veľa času pri podrobnom rozdeľovaní jednotlivých oddelení. Prvá fáza je za nami a ide o skvelé miesto na prácu. Verím, že do začiatku roka 2025 budeme môcť využívať plný potenciál nového areálu. Dynamometre pre naše prevodovky budú plne funkčné a nový veterný tunel bude pripravený v druhej polovici budúceho roka. Hovoríme tu o prelomovej zmene,“ sľubuje taliansky inžinier.

Súvisiace články

Diskusia