logo F1online.skF1online.sk

Norris: S týmito autami sa nedá jazdiť na sto percent. Je to frustrujúce

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 9. 2023

Pomaly ale isto sa dostávame do fázy, keď môžeme hodnotiť prínos nových technických pravidiel. Počiatočné nadšenie z monopostov, ktoré netrpia v špinavom vzduchu a umožňujú tesné pretekanie, postupne opadá a začína vznikať presvedčenie, že z jazdeckého pohľadu išlo o krok nesprávnym smerom.

Matka príroda prísavnému efektu skrátka nepraje. Tímy používajú podlahu stále menej a nepríjemné poskakovanie nielenže strpčuje jazdcom život, ale tiež spomaľuje monoposty. V Red Bulle zrejme ako prví prišli na to, že vzduchu pod podlahou sa treba zbaviť a dnes vďaka tejto myšlienke dominujú. Prítlak ako za starých čias generujú krídla, bočnice a deflektory.

Okrem toho je tu jazdecký aspekt. Nové autá sú nesmierne ťažké a tuhé, pridajte k tomu 18-palcové pneumatiky a zistíte, že piloti si zaslúžia každé euro nielen za svoje pretekárske umenie, ale tiež za všetko, čo musia v kokpite prehrýzť.

Dobrým príkladom je Lando Norris, ktorý priznal, že tieto autá mu spôsobujú problémy s chrbtom. Aj keď si pilot McLarenu v tomto roku užíva pódiové šampanské, z nových monopostov nie je zvlášť nadšený. Zdravotný aspekt pritom hrá v tomto presvedčení len podružnú rolu.

„Máte pocit, že nejdete na sto percent. Musíte sa snažiť čo najlepšie jazdiť na 95 percent,“ povedal Norris v rozhovore pre britský Guardian.

„Nejazdíte na sto percent, pretože sa stačí trochu skĺznuť a je po všetkom. Len manažujete pneumatiky a teploty. Je to frustrujúce, pretože máte pocit, že jazdíte strašne pomaly. Chcete len tesné pretekanie, ale len čo na to zatlačíte, zadné pneumatiky sú v jednom ohni a vy ste mimo hry,“ ľutuje Norris.

Automaticky sa natíska otázka, či nemali nové pravidlá práve tomuto zabrániť, ale tímy FIA a Formulu 1 zas predbehli. Tieto pravidlá vznikli s tým najlepším úmyslom priniesť skvelú šou pre fanúšikov, ale čo majú tímy robiť, keď najrýchlejšia cesta do cieľa vedie opačným smerom?

Máme pred sebou ešte množstvo práce a tvorcovia predpisov budú musieť prísť s inými nápadmi. Veľmi pretláčanou témou je – z pochopiteľných dôvodov – hmotnosť áut. Aj keď si Lando pamätá len ťažké monoposty F1, oroduje za zníženie váhy.

„Monoposty zvykli vážiť o dvesto kíl menej, čo je veľa. Mali by autá jednoducho odľahčiť, čím ich takisto zrýchlia. Keď budú ľahšie, môžete sa zbaviť niektorých aerodynamických prvkov, ktoré generujú špinavý vzduch, čím zlepšíte prenasledovanie,“ povedal Norris.

„Ľahšie autá boli obratnejšie a neboli ani zďaleka také veľké, takže pretekanie a manévrovanie s nimi bolo lepšie,“ dodal Lando.

S vyššou váhou sa problémy nabaľujú ako snehová guľa. Okrem rýchlosti, úspornosti, obratnosti a ďalších skutočností sú tu aj pneumatiky Pirelli, ktoré sú často kritizované za všetko možné. Aj Norris však férovo uznáva, že taliansky výrobca to má nesmierne náročné.

„V Singapure sme v každom kole išli o sekundy pomalšie, pretože sme nohu dávali dolu z plynu aj sto metrov pred ideálnym brzdným bodom, len aby sme udržali pneumatiky o jeden stupeň chladnejšie,“ povedal Lando.

„Nie je to len o pneumatikách, ale aj o hmotnosti, skrátka musíte vyrobiť gumy, ako sú tieto. Nemá to nič spoločné s Pirelli. Prísť s pneumatikami, ktoré sa vysporiadajú s hmotnosťou týchto áut, s výkonom týchto áut, s prítlakom týchto áut, je v podstate nesplniteľná úloha. Najdôležitejšie je autá opäť odľahčiť a potom všetko ožije,“ povedal Norris.

Súvisiace články

Diskusia