logo F1online.sk

Famin obhajuje tímovú réžiu v Japonsku. V Alpine preveria aj kvalitu vysielačiek

Pierre Gasly
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 9. 2023

Tímu Alpine toho v tejto sezóne nevyšlo veľmi veľa. Monopost A523 však bojuje s jednou rukou za chrbtom, keďže nedostatočný výkon pohonnej jednotky bol v takej Monze viac ako zjavný. Stajňa však čelí aj vnútorným problémom. Prapodivná tímová réžia na Veľkej cene Japonska dokazuje, že po strategickej a komunikačnej stránke ešte majú čo zlepšovať.

Suzuka splodila ďalší interný konflikt. Je zrejmé, že Pierre Gasly nebude pokyn prepustiť pozíciu Estebanovi Oconovi, ktorého porazil v kvalifikácii a celé preteky pred ním viedol, niesť ľahko. Mal Ocon právo na deviate miesto len preto, že sa vďaka omnoho skoršej zastávke v boxoch dostal dopredu?

Je to v podstate rovnaká situácia, ako keby žiadal o navrátenie pozície George Russell v prípade, že ho nepredbehne Carlos Sainz. Ocon išiel v Suzuke v podstate na jednu zastávku (neplánovane prezúval v prvom kole a potom až v polovici pretekov), podobne ako Russell, kým Gasly sa vyhol úvodným problémom, celý čas jazdil pred tímovým kolegom a považoval za logické, že ho ako rýchlejšieho pilota na čerstvejších pneumatikách pustia dopredu bez ďalších podmienok.

Pierre sa však kruto prepočítal. Na čerstvejších gumách by Ocona zrejme predbehol aj bez tímovej réžie. Slúžilo ku cti tímu, že sa pokúsil maximalizovať výsledok a nechcel nechať súperiť tímových kolegov. Bohužiaľ, Gasly sa už nabudúce nenechá „nachytať“ a radšej sa vrhne do riskantného boja, než by mal potupne vracať pozíciu, ktorú držal prakticky celé preteky.

V Alpine to zrejme nedomysleli, ale ruku na srdce, spolupráca Ocona s Gaslym je zrejme od prvého dňa odsúdená na neúspech. Úlohou tímu i jazdcov je hrať sa na veľkú a šťastnú rodinu, aj keď je nám všetkým pri pohľade na Alpine jasné, že ide o veľmi nevydarenú snahu o ilúziu.

„Medzi jazdcami nie sú žiadne problémy,“ povedal dočasný šéf stajne Bruno Famin. „Podľa mňa je to tým, že všetci piloti bojujú aj za svoje vlastné výsledky, čo je normálne, veď sú za to platení. Sú však platení aj za dosahovanie čo najlepších výsledkov pre tím.“

„Samozrejme, preteky sprevádza stres, takže môže prísť k pomerne tvrdým slovám, ale vôbec nepochybujem, že obaja jazdci sú zajedno. V záujme dosiahnuť najlepší tímový výsledok sme poslali Pierra pred Estebana, pretože existovala šanca, aj keď malá, že doženie Fernanda. Nakoniec sa to nepodarilo, takže opätovne vymeniť pozície je viac ako normálne,“ myslí si Famin.

Keď už sme hovorili o nelichotivej situácii v Alpine, tak podľa všetkého jej nepomôže ani osobnosť Bruna Famina. Prakticky od prvého dňa sa motoristická verejnosť nevie ubrániť dojmu, že jeho vyjadrenia a vystupovanie nerobia veľký dojem. Dočasný šéf nevyzerá ako obratný politik a jeho argumentácia pôsobí vágne.

Podľa jeho slov museli v tíme po Japonsku prediskutovať nielen situáciu medzi jazdcami, ale aj komunikáciu, čím nemyslí len udeľovanie pokynov a spôsob zdieľania informácií, ale aj kvalitu signálu.

„Musíme to preveriť a musíme byť transparentní,“ odpovedal Famin na otázku, či boli pokyny Gaslymu jasné. „Neviem, kedy to bolo povedané, ale musíme to objasniť. Niekedy máme problémy s komunikáciou, pretože kvalita signálu nie je taká dobrá. Niekedy si tiež inžinier myslí, že jeho slová sú jasné, ale jazdec ich možno nezaznamená, pretože sa sústredí na niečo iné.“

Nuž, z nášho laického vyšetrovania jasne vyplynulo, že problém nebol vo vysielačke. Gaslymu sa totiž pokyn vrátiť pozíciu zdal taký neuveriteľný, že opakovane žiadal o jeho potvrdenie. V tomto problém určite nebol, ale chápeme, že šéf tímu musel novinárov niečím zabaviť, aby sa zbavil nepríjemných otázok.

„Musíme skontrolovať, či jazdec prijal a porozumel informácii. V každom prípade však bol manéver vykonaný v záujme tímu a absolútne nepochybujem, že s tým obaja jazdci súhlasia. Ak to nabudúce urobíme opačne, tak poslúchnu. Obaja vedia, že v tom nie je žiadne napätie, len čo najlepšia realizácia pretekov,“ povedal Famin.