logo F1online.skF1online.sk

Hirakawa sa do McLarenu dostal aj vďaka Toyote: Do F1 sa zatiaľ nevraciame, znie z automobilky

Ryo Hirakawa
© Twitter/Ryo Hirakawa
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 9. 2023

Súčasná Formula 1 praje veľkým značkám, stáva sa z nej výnosný biznis a poskytuje aj cenné know-how, teda aspoň tak to vyzerá s ohľadom na rok 2026 a nasl. Nezanedbateľný je aj prínos rozpočtového stropu a uhlíkovej neutrality, čo sú všetko skutočnosti, ktoré pomáhajú veľkým automobilkám plánovať a stotožniť sa s ponúkanou víziou. Na Veľkej cene Japonska sme boli svedkami jedného veľmi prekvapivého stanoviska, ktorý obrátil pozornosť na najväčšiu automobilku sveta.

Znalejší fanúšikovia Formuly 1 veľmi dobre poznajú príbeh Toyoty v najvyššej motoristickej triede. Japonská automobilka sa na začiatku nového milénia pokúsila preraziť a bola ochotná investovať miliardy. Podľa niektorých zdrojov minula Toyota v rokoch 2001 a 2002 na rozbeh nového tímu F1 asi 1,5 miliardy dolárov, aby hneď vo svojej prvej sezóne podľahla Minardi s rozpočtom 28 miliónov dolárov.

Ako pribúdali roky, investovaná suma rástla a rástla, až automobilový priemysel zasiahla finančná kríza a Toyota po roku 2009 Formulu 1 opustila. Investovala síce miliardy, ale nevyhrala ani jednu veľkú cenu.

Veľmi úspešne však v posledných rokoch pôsobila v Le Mans aj v rely. Do motoršportu teda naďalej intenzívne investuje. Keď počas Veľkej ceny Japonska oznámil McLaren, že podpísal zmluvu s Ryom Hirakawom, továrenským pilotom Toyoty v Le Mans, a urobil z neho nového rezervného pilota, zdvihol v padoku nejedno obočie. Čo to má znamenať? Je to snáď prvá lastovička a máme očakávať niečo väčšie?

Veď do Suzuky prišiel aj samotný najvyšší šéf automobilky Akio Tojoda, ktorý je známy svojou vášňou pre motoršport, a zamieril aj do hospitality McLarenu.

„Zatiaľ určite nie,“ odpovedal poradca Toyoty Kazuki Nakadžima na otázku Autosportu, či má automobilka záujem o návrat do F1. „Dohoda s McLarenom je zameraná čisto na podporu jazdca a snahu pomôcť mu naplniť jeho sen.“

„V súčasnosti to nemá nič spoločné s Toyotou a jej záujmom o F1. Je mi jasné, že vás to napadlo a koluje množstvo špekulácií, ale môžem vám s istotou povedať, že to s tým nemá nič spoločné. Čo sa týka budúcnosti, tak jeden nikdy nevie,“ dodal Nakadžima tajomne.

Podľa jeho slov sa však Toyota v súčasnosti plne sústredí na svoje programy vo WEC a WRC. „Presne na to sa sústredíme. Veríme, že obe kategórie majú dobré napojenie na súčasné cestné vozidlá. Vyvíjať vďaka motoršportu stále lepšie automobily je filozofiou Toyoty. Taká je teda súčasná situácia a my sme spokojní s tým, čo máme,“ povedal bývalý pilot Williamsu.

Šéf Toyoty vraj nemá v úmysle brániť svojim jazdcom hľadať nové cesty vo svete motoršportu a práve toto je dôvod, prečo automobilka pomohla Hirakawavovi do McLarenu.

„McLaren nám nie je úplne cudzí (tím donedávna využíval veterný tunel Toyoty v Kolíne nad Rýnom, pozn. red.), takže sme diskutovali o možnostiach pre Rya a vo Wokingu prejavili záujem. Takto to začalo,“ hovorí Nakadžima.

„Toyota Racing razí filozofiu, podľa ktorej je jazdec na prvom mieste a snažíme sa orientovať práve na pilotov. Šéf Toyoty si praje, aby sme jazdcom poskytli akúkoľvek možnosť zlepšovať sa a rozvíjať.“

„Našou úlohou je podporiť Rya usadiť sa v McLarene a chopiť sa ako tretí jazdec každej príležitosti na simulátore, na testoch alebo pri ďalších aktivitách. My sme tu, aby sme ho v týchto aktivitách podporovali,“ dodal.

Nie je však predsa len trochu neskoro? Veď Hirakawa bude mať na jar už tridsať rokov a pri pohľade na jazdeckú situáciu v McLarene je jasné, že šancu dostane len ťažko. Toyote to však celkom očividne nevadí a vo Wokingu tak získali od Japoncov nejaké peniaze.

„V motoršporte nie je vek všetko. Ako vidíme, Fernando je stále na vrchole, takže si myslím, že pre Rya to nemá príliš veľký význam. Pre každého jazdca existuje ten správny okamih. Možno ten Ryov neprišiel pred desiatimi rokmi. Ja verím, že nastal teraz,“ povedal s nádejou Nakadžima.

Súvisiace články

Diskusia