Alonso trvá na zmene kvalifikačného formátu: Existuje len jedno riešenie


Pre mnohých súčasných jazdcov je aktuálny kvalifikačný formát častým terčom kritiky. Pretekárom sa nepáči, že na konci každej z kvalifikačných sekvencií pripomína premávka na trati tú z veľkomiest, následkom čoho dochádza pochopiteľne k chaosu a k veciam s tým spojenými. Žiaden z pilotov však neprichádza s konkrétnym riešením, ako z tohto kolotoča von – až na 42-ročného matadora Fernanda Alonsa. Španiel, ktorý je najstarším a zároveň najskúsenejším pretekárom na štartovom rošte opakovane hovorí, že súčasný priebeh kvalifikácie je zastaralý, a treba ho nahradiť iným. Pýtate sa, akým? Takzvaným kamikadze pokusom na jedno kolo.
Napriek tomu, že sa jazdcom počas kvalifikácie na Veľkú cenu Singapuru po úprave okruhu malo dýchať voľnejšie, kvalifikačná premávka bola aj naďalej pomerne hustá. V jednotlivých sektoroch Marina Bay vládol v záverečných častiach kvalifikácií chaos a z vysielačkových komunikácií jazdcov sa už tradične sypali nadávky.
Fernando Alonso sa tak akožto najskúsenejší harcovník štartového roštu prihlásil o slovo a opakovane predostrel na stôl návrh, ktorý sa prednedávnom zrovna s veľkým pochopením nestretol – pokus na jedno kolo, hop alebo trop.
„Mnohokrát som povedal, že existuje len jedno riešenie, a to pokus na jedno kolo,“ uviedol pre Motorsport.com Fernando Alonso. „Existuje mnoho ďalších riešení, ktoré síce môžeme otestovať, ale nikdy nebudú fungovať, pretože ich dokážeme obísť.“
Majster sveta z rokov 2005 a 2006 verí, že súčasný kvalifikačný formát, ktorý bol zavedený už pred sedemnástimi rokmi, je pre dnešné v mnohom veľmi špecifické monoposty nevyhovujúci. „Domnievam sa, že súčasný kvalifikačný formát je zastaraný,“ povedal narovinu jazdec Aston Martinu.
„Je rovnaký už 20 alebo 25 rokov, ale autá rovnaké nie sú. Máme zavedené hybridné motory, musíme nabíjať batériu a chladiť pneumatiky, takže jediný spôsob, akým sa môžeme vydať, je pokus na jedno kolo.“
Pred Veľkou cenou Singapuru bolo prijaté pravidlo, ktorým sa síce pôvodne nemala vyriešiť zhustená premávka na trati, ale pre ktoré sa mala stať kvalifikácia o čosi bezpečnejšou. O čom je reč? V minulosti sme boli častokrát svedkami toho, že nejeden z pilotov v tej či onej sekcii okruhu spomalil tak výrazne, že priam zastal, čo malo neraz takmer za následok, že to jazdec idúci v rýchlom kole za ním doňho napálil bezmála v plnej rýchlosti.
Najnovšie by k obdobným situáciám malo dochádzať omnoho zriedkavejšie, a to vďaka pravidlu, pre ktoré obdržia jazdci dodržiavajúci akúsi „neviditeľnú stopku“ prísny trest. Lando Norrisa však vysvetľuje, že hoci bol predpis pôvodne prijatý najmä kvôli bezpečnosti, svojím spôsobom tiež zamedzuje zmätku a tlačenici na trati.
„Spočiatku bolo toto pravidlo zavedené preto, aby sa znížili rýchlostné rozdiely [monopostov, ktoré sú v rýchlom kole a naopak monopostov, ktoré v rýchlom kole nie sú, pozn. red.], a to predovšetkým v Monze,“ vyslovil sa 24-ročný Brit.
„Toto pravidlo bolo prijaté z dôvodu potrestať ľudí, ktorí idú v zákrute, kde sa bežne chodí 300 km/h rýchlosťou len 10 km/h a pôvodne teda nešlo o pokus vyriešiť problémy s premávkou či predbiehaním,“ objasnil pilot McLarenu.
„Nejedná sa však o bezpečnostný problém [podľa Norrisa, rozhodne nie všetkých pretekárov], pretekári si pomalou jazdou iba vytvárajú priestor na trati. Pokiaľ dnes nechceš dostať penalizáciu za pomalú jazdu, stačí, ak vyjdeš na trať a zajazdíš kolo o päť minút skôr. Prijatie tohto pravidla považujem za dobré rozhodnutie, je to tak lepšie pre nás všetkých,“ dodal Norris.