Nasledovanie monopostov sa stáva rovnako zložitým ako v rokoch 2020 a 2021, hovoria jazdci
Návrat éry prísavného efektu v roku 2022 mal viesť k lepšej šou a tesnejšiemu pretekaniu. Zo začiatku sa zdalo, že tento cieľ sa podarilo naplniť, ale ako to už vo Formule 1 býva, tisíce chytrých mozgov nachádzali ďalšie a ďalšie cesty, ako zvýšiť prítlak. Nakoniec prišli na to, že žiadny prísavný efekt nepotrebujú a o veľkú časť prítlaku sa naďalej môžu postarať krídla a deflektory na monopostoch.
Negatívnym dôsledkom zvyšovania prítlaku a využívania krídel je, samozrejme, stále viac a viac „špinavého vzduchu“, ktorý znemožňuje súperom dostať sa dostatočne blízko a doručiť predbiehaci manéver.
Túžba zbaviť sa DRS je dnes dávno zabudnutým a neuskutočniteľným snom. Iste, v tomto roku sme videli množstvo tesných súbojov a predbiehacích manévrov, ale tie nemajú na svedomí súčasné technické pravidlá, ale hlavne DRS, bez ktorého sa skrátka nezaobídeme.
„Na 99 percentách okruhov budeme podľa mňa potrebovať DRS, dokonca budeme potrebovať silný efekt DRS, pretože tieto autá začínajú pripomínať roky 2020 a 2021, keď bolo prenasledovanie náročné,“ prehlásil pilot Ferrari Carlos Sainz.
„Samozrejme, Monza je trochu osobitný prípad, pretože tu nejde len o DRS, ale máte tu aj dlhé rovinky a svoju rolu zohráva aj zákryt za monopostom pred sebou, čo autu vzadu pomáha. Myslím si však, že na ostatných tratiach budeme potrebovať DRS,“ dodal Sainz.
Pridáva sa k nemu aj Max Verstappen, ktorý potreboval na predbehnutie Ferrari v nedeľných pretekoch nemalú dávku trpezlivosti. Aj keď sa Red Bull v tejto sezóne pýšil naozaj mocným DRS, musel si vedenie vybojovať na trati.
„Myslím si, že na väčšine okruhov bude ťažké prenasledovať alebo predbiehať. Viete, na začiatku sezóny sa veľa ľudí sťažovalo na predbiehanie. My sme mali luxus v podobe rýchleho auta a dokázali sme predbiehať aj v Miami, kde sa tuším všetci jazdci na brífingu sťažovali na náročné predbiehanie aj za pomoci DRS,“ povedal Verstappen.
„Myslím si, že autá sú stále viac a viac efektívne a majú stále viac a viac prítlaku. Ťažšie sa teda prenasledujú a potom sú efektívnejšie na rovinkách.“
„Tu v Monze je prirodzene efekt DRS menší, pretože na autách nie sú takmer žiadne zadné krídla. Myslím si, že to záleží od okruhu. Keď tu v Monze Carlos umiestnil svoje auto do stredu trate a ja by som to poslal na pravú stranu, môže sa ešte posunúť o kúsok doprava a zavrieť medzeru,“ dodal Verstappen.
Slova sa nakoniec ujal aj druhý muž Veľkej ceny Talianska Sergio Pérez, ktorý len podčiarkol myšlienky svojich kolegov. „Úplne súhlasím. Myslím si, že zmenšovanie vplyvu DRS nie je cesta vpred. Spomínam si, ako sme diskutovali dokonca o zvýšení jeho vplyvu, pretože teraz je ťažšie nasledovať autá pred sebou.“
„Myslím si, že tu v Monze, ako povedal Max, je vplyv DRS veľmi, veľmi malý. Nemyslím si teda, že na ďalších tratiach budeme schopní pretekať s menším DRS. Keď tak, na niektorých okruhoch potrebujeme jeho efekt zvýšiť, aby sa dalo lepšie pretekať,“ povedal Pérez.