logo F1online.sk

Demolačný šampionát: Najväčšie škody má na konte Gasly, tesne za ním Pérez

Rozbitý monopost Sergia Péreza
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 8. 2023

Veľmi teoretická kolónka, ktorá sa však medzi fanúšikmi teší obrovskému záujmu. Zostavovanie rebríčka najväčšieho „ničiteľa“ v štartovom poli každoročne priťahuje pozornosť médií i fanúšikov. Samozrejme, vždy ide tak trochu o varenie z vody, keďže žiadny z tímov nikdy oficiálne neprizná, aké škody mu vznikli, ale minimálne odhadnúť sa to dá pomerne presne.

Urobil to aj fanúšikovský blog s názvom basspro24chevy na sociálnej sieti Reddit, ktorý od začiatku sezóny spočítava škody vzniknuté jednotlivým tímom. Samozrejme, len tie, ku ktorým došlo priamo na trati počas tréningov, kvalifikácií a pretekov. Čísla nemusia byť presné, ale keďže platia pre všetkých rovnako, dá sa určiť, kto v tomto roku zničil najviac dielov.

Hodnoty jednotlivých komponentov v „Demolačnom šampionáte“:

  • Monokok: 675-tisíc,
  • Prevodovka: 500-tisíc,
  • Dodatočné šasi: 275-tisíc,
  • Predné krídlo: 170-tisíc,
  • Predné zavesenie: 125-tisíc,
  • Zadné zavesenie: 100-tisíc,
  • Deflektory: 93-tisíc,
  • Zadné krídlo: 82-tisíc,
  • Bočnice: 80-tisíc,
  • Podlaha: 75-tisíc,
  • Elektronika: 50-tisíc,
  • Brzdy: 10-tisíc,
  • Kolesá: 2-tisíc.

Ceny pohonných jednotiek neboli započítané.

Treba povedať, že v minulosti sme boli zvyknutí na omnoho vyššie čísla v kolónke škôd, takže je pravdepodobné, že tímy v ére rozpočtových stropov apelujú na svojich jazdcov, aby zvýšili opatrnosť. Nehody, škody a polámané „plechy“ však budú navždy súčasťou motoršportu a aj v tejto sezóne sme ich videli mnoho.

Výsledky sú pomerne prekvapivé, aj keď nie všetky škody si piloti spôsobili sami, napríklad požiar monopostu Pierra Gaslyho v Baku bol vyčíslený na 542-tisíc dolárov, čo Francúz mohol zo svojej pozície len ťažko ovplyvniť. Na druhej strane, obrovskému karambolu v Austrálii sa určite dalo vyhnúť a je hlavným dôvodom, prečo Alpine v tejto štatistike vedie s pomerne veľkým náskokom. Táto nehoda oboch pilotov totiž bola vyčíslená na takmer 1,7 milióna dolárov.

Gasly je tak pomyselným lídrom „Demolačného šampionátu“ a keďže Estebana Ocona nájdeme tiež pomerne vysoko, znamená to celkové prvenstvo pre tím Alpine.

Tu však nájdeme jeden z paradoxov tohto rebríčka. Pilot Alfy Romeo Kuan-jü Čou je hodnotený ako najdisciplinovanejší pretekár, ktorý tímu spôsobil len symbolickú škodu 125-tisíc dolárov za nehodu v Maďarsku. Svojou chybou však vyradil z pretekov oboch pilotov Alpinu a prinútil francúzsky tím vypísať šek na takmer 600-tisíc dolárov, čo však účtovníkov Alfy Romeo nemusí trápiť.

Faktom zostáva, že Čou a jeho tímový kolega Valtteri Bottas spôsobili svojmu tímu len nepatrné škody vo výške 350-tisíc dolárov, za čo si rozhodne vyslúžia od šéfov pochvalu. Premrhanie príležitosti na body v Maďarsku im už neslúži ku cti.

Poďme však k Sergiovi Pérezovi, ktorý z menovanej štatistiky vychádza úplne najhoršie. Iste, v kolónke škôd je druhý za Gaslym, ale všetky spôsobil vlastnou vinou. Jeho nehoda v Monaku stála Red Bull viac ako milión a búračka v Maďarsku vyše pol milióna. Nemusíme pripomínať, že v oboch týchto prípadoch museli maršali použiť na odpratávanie monopostu žeriav, čím celému svetu ukázali spodok monopostu.

Pochvalu si nezaslúži ani celkovo tretí Carlos Sainz. Paradoxne je to jeho tímový kolega Charles Leclerc, ktorý má povesť likvidátora monopostov, ale v tejto sezóne vedie Španiel, ktorý svojmu tímu spôsobil škodu za takmer 1,4 milióna dolárov nehodami v Monaku a v Kanade. V tejto súvislosti je nutné pripomenúť, že k obom došlo vo voľných tréningoch, čo je vždy trochu zbytočné.

Charles Leclerc sa naproti tomu nachádza na opačnej strane rebríčka. Jeho nehody v Miami stačia „len“ na trináste miesto. Podobne je na tom aj Pérezov tímový kolega Max Verstappen, ktorý nečelí veľkému tlaku. Holanďan mal len dva drobné incidenty v Baku a na Silverstone, takže v rebríčku sa nachádza na 19. mieste.

Reddit
Reddit

Kompletnú tabuľku nájdete tu.