logo F1online.sk

Marko zmenu pravidiel neočakáva, bráni tomu Vasseurov „milostný románik“ s Wolffom

Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 8. 2023

Red Bull si v tomto roku bez väčších problémov odnesie jazdecký a konštruktérsky titul. Konkurencia dostane v sezóne 2024 ďalší pokus, aj keď je zrejmé, že obrovský náskok stajne z Milton Keynes sa bude dobiehať ťažko. Ročník 2025 bude posledným súčasného cyklu pravidiel a už teraz sa naplno rozbehli zákulisné boje o podobu tých nových.

Konečné znenie predpisov pre pohonné jednotky už bolo schválené, ale Red Bull sa v posledných týždňoch usiluje o ich dodatočnú zmenu. Rokovania o aerodynamických pravidlách zostávajú otvorené a zdá sa, že najväčšou témou pri ich uzatváraní bude hmotnosť a odpor vzduchu, resp. aktívna aerodynamika, čo sú všetko oblasti, ktoré s motormi úzko súvisia.

Keď Red Bull pred pár týždňami nastolil tému pohonných jednotiek, stretol sa so zmiešanými reakciami. Tento tím chce dodatočne zmeniť pomer výkonu spaľovacieho motora a batérie. V súčasnosti sa majú oba tieto komponenty podieľať na pohone rovnakým dielom 50:50, ale Red Bull sa obáva, že elektrina nebude stačiť a autám bude na konci roviniek dochádzať „šťava“. Tím preto žiada zmenu na 55:45 alebo ideálne na 60:40.

Poradca Red Bullu Helmut Marko otvoril na verejnosti ďalšiu pálčivú tému – hmotnosť monopostov. Všetci chcú, aby boli autá menšie a ľahšie, ale ako to dosiahnete, keď budú potrebovať obrovské batérie a rekuperačné systémy na oboch nápravách? Hmotnosť je teda druhý veľký problém.

„Váha predstavuje bezpečnostné riziko,“ prehlásil Marko pre Motorsport-Total.com. „Maxova nehoda v Silverstone v roku 2021 by mohla s takouto ťažkou batériou skončiť úplne inak.“

„S batériou vždy súvisia určité riziká. Už dnes jazdíme s monopostami, ktoré sa svojimi rozmermi a váhou blížia skôr športovým automobilom, nie formulám. Okruhy však zostávajú nezmenené. Všetky budeme musieť o meter rozšíriť, aby sme udržali krok s nárastom veľkosti monopostov,“ myslí si Marko.

„Tam treba začať. Musíme autá zmenšiť a odľahčiť. Ak však budeme potrebovať tridsať litrov paliva navyše, len aby sme ho použili na dobíjanie batérií, tak to nie je správny prístup,“ dodáva Rakúšan.

Sám sa pritom k vyhliadkam na zmenu tohto trendu stavia skepticky. Red Bullu vraj chýba podpora. „V takých prípadoch budete nútení autá zoštíhliť, čím sa však znižuje odpor vzduchu a vytráca sa efekt zákrytu. Existujú tímy, ktoré majú podobné obavy. Frédéric Vasseur však pokračuje vo svojom milostnom romániku s Totom Wolffom, takže Ferrari sa vôbec neozýva,“ smeje sa Marko. „V Renaulte zas nevedia, čo majú vlastne robiť.“

„Red Bullu tak v súčasnosti chýbajú spojenci,“ dodal.

Helmut však zrejme nesleduje médiá poriadne. Frédéric Vasseur totiž (minimálne na verejnosti) vyjadril Red Bullu určitú podporu. Francúz aspoň preukázal ochotu rokovať o tomto nápade, jedným dychom však dodal, že tímy potrebujú vedieť viac podrobností o podobe nových monopostov a ich pneumatík. Za najväčší problém pritom označil práve hmotnosť. Zatiaľ sme nepočuli, že by toto stanovisko na verejnosti nejak zásadne zmenil.

Naproti tomu Renault sa ústami svojho bývalého šéfa pridal na stranu Mercedesu, keď Otmar Szafnauer vyjadril neochotu, pretože sa vraj o pravidlách rokovalo dosť dlho na to, aby sa teraz prichádzalo s dodatočnými zmenami. Zatiaľ nepoznáme stanovisko stajne pod vedením nového šéfa.