logo F1online.skF1online.sk

Verstappen: Bola by škoda, keby bola F1 ako NASCAR a nejazdilo by sa v daždi

Max Verstappen a safety car Aston Martinu
© Getty Images/RB Content Pool
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková10. 8. 2023

O nebezpečnom pretekaní za nepriaznivého počasia sa opäť začalo hlasnejšie hovoriť minulý mesiac, a to po nehode pretekára Formuly Regional Dilana van ‘t Hoffa v Spa, ktorá sa skončila tragédiou. Úradujúci šampión F1 Max Verstappen ale upozorňuje, že viditeľnosť za dažďa nebude jednoduché úplne vyriešiť, a to aj v prípade, že FIA úspešne zavedie kryty kolies či blatníky.

Hlavnou príčinou nehody, ktorá si vyžiadala život mladého pilota, bola nedostatočná viditeľnosť. S týmto problémom sa FIA bezúspešne borí už dlho, navrhla aj riešenie. Zadné kolesá monopostov by chcela vybaviť blatníkmi, ktoré zachytia časť vody, ktorá by sa inak rozptýlila vo vzduchu za autom. Prvé testy v Silverstone sa však skončili blamážou.

Dážď do veľkej miery ovplyvnil aj nedávny sobotňajší šprint v Spa, ktorý bol skrátený. Niekoľko kôl sa totiž jazdilo len za safety carom, a to v snahe odstrániť stojacu vodu a znížiť množstvo spreja. Napriek tomu sa po podujatí nechal tretí Pierre Gasly počuť, že podmienky boli nebezpečné, pretože nič nevidel, aj keď pred ním boli len dve autá.

Podľa víťaza daného šprintu Maxa Verstappena problémy s viditeľnosťou za daždivého počasia nemožno kompletne odstrániť. „Je veľmi ťažké tieto veci vyriešiť. Vždy tu bude problém so sprejom. Kryty kolies na monopostoch F1 veľký rozdiel neurobia. Aj safety car robí sprej. Na diaľnici máte vlastne tiež rovnaký problém.“

„Keď som jazdil ešte v F3, niekedy som sa ocitol v strede poľa a tiež som nič nevidel. Vždy to tak bolo. Spýtajte sa aj starších jazdcov v F1, ani oni nič nevideli,“ tvrdí pilot Red Bullu.

Holanďan zároveň poukázal na skutočnosť, že v zámorskej sérii NASCAR zvyčajne na vysokorýchlostných ováloch v daždi nejazdia. Treba však povedať, že aj tam už začínajú experimentovať s pneumatikami do mokra, ktoré sa dajú použiť na preteky na kratších ováloch, a to aj v prípade zlých podmienok.

„Samozrejme, stanú sa aj nehody, ktoré dopadnú zle. Potom sa o tom prirodzene začne viac hovoriť. Keď sa však na to pozriete z iného uhľa pohľadu, tak si uvedomíte, že v skutočnosti nemôžete pretekať v daždi, pretože vždy budú problémy s viditeľnosťou. To by bola škoda. Potom to bude ako v NASCAR, tiež sa tam nejazdí v daždi,“ obáva sa Verstappen.

Súvisiace články

Diskusia