logo F1online.sk

Klepla FIA Aston Martinu po prstoch? Padokom sa šíri teória o flexibilných krídlach

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 8. 2023

Aston Martin zažil sezónu plnú protikladov. Na začiatku sa tento tím javil ako najväčší vyzývateľ Red Bullu a Fernando Alonso s pomocou veľmi rýchleho monopostu AMR23 ukoristil niekoľko cenných pódií. V druhej tretine sezóny však prišiel výkonnostný prepad a verejnosti zostalo len hádať, čo ho zapríčinilo. S doteraz najzaujímavejšou teóriou prišiel portál Motorsport.com.

Aston Martin za sebou nemá najjednoduchšie obdobie. Ešte nedávno to pritom vyzeralo, že Fernando Alonso by mohol ukončiť vyše tritisíc dní trvajúce čakanie na víťazstvo. V Monaku to tím nezvládol po strategickej stránke, keď zahodil takmer isté víťazstvo. V Kanade bol AMR23 objektívne druhý najrýchlejší a Alonso preťal cieľ na druhom mieste – necelých desať sekúnd za Maxom Verstappenom.

Práve v Kanade sa však niečo zlomilo. Tím na toto podujatie priniesol veľký balík vylepšení a zdalo sa, že fungoval dokonale. Neskôr bol však práve tento upgrade označený šéfom stajne Mikeom Krackom za príčinu problémov. Vraj zviedol inžinierov na scestie a tí sa museli vrátiť o krok späť.

„Zakaždým sa snažíte zlepšiť výkonnosť od základu monopostu, ale to sa vám len veľmi zriedka podarí bez zmeny jeho charakteristík. Musíte sa zakaždým snažiť porozumieť tomu, čo sa deje,“ povedal šéf pre výkonnosť Aston Martinu Tom McCullough.

Jeho nadriadený, boss stajne Mike Krack, však po Alonsovom piatom mieste v Belgicku vyjadril optimizmus. „Podľa toho, čo sme doteraz videli, vyzeráme konkurencieschopnejšie než v nedávnej minulosti,“ povedal s nádejou Luxemburčan.

Časť verejnosti toto vysvetlenie prijala, ale stále zostávajú vo vzduchu visieť otázniky. Prečo napríklad s niečím takým jednoduchým neprišiel v Maďarsku Fernando Alonso, ale radšej z toho obvinil pneumatiky Pirelli. Španielsky pretekár označil práve talianskeho výrobcu za dôvod zosunu Aston Martinu, pričom rozvíjal teóriu, že jeho tímu a Red Bullu uškodila nová konštrukcia pneumatík. Túto možnosť však následne rezolútne zmietol zo stola Aston Martin, Pirelli, dominantné víťazstvá Red Bullu a trochu nepriamo aj sám Alonso.

V padoku sa však pošepkáva ešte niečo iné a s novou teóriou sa vytasil renomovaný portál Motorsport.com a jeho reportér Jonathan Noble. Podľa jeho slov sú niektoré tímy – a zvlášť vraj Aston Martin – od úvodu sezóny pod drobnohľadom FIA pre ich snahu prenikať medzerami v pravidlách využívaním tzv. flexibilných krídel.

Táto otázka je fanúšikom Formuly 1 dobre známa. Veľmi slávnou sa stala v roku 2021, ale pravdou je, že tímy využívajú podobné triky už desaťročia. Medzinárodná automobilová federácia sa v roku 2021 pokúsila definitívne zaceliť medzeru v pravidlách a na jej neúnavnú snahu mal v tejto sezóne naraziť práve Aston Martin.

„Súperi v padoku naznačili, že existuje ešte jedna zaujímavá odpoveď na otázku, prečo sa forma Aston Martinu zhoršila – súvisí s obmedzeniami využívania tzv. flexibilných krídel zo strany FIA,“ píše Noble.

„Portál Motorsport.com sa dozvedel, že riadiaci orgán v tomto roku venuje zvlášť veľkú pozornosť konštrukcii predných krídel, aby zamedzil tímom využívať šikovné riešenia s flexibilitou komponentov,“ uviedol britský portál.

Kontrolóri FIA majú pomerne zviazané ruky pri presadzovaní predpisov, keďže ohybnosť komponentov nemožno testovať v reálnych podmienkach. Na kontrolu flexibility existujú veľmi špecifické a prísne záťažové testy a tímy sa už roky snažia nájsť riešenia, ako prejsť skúškami na jednotku, ale potom si v reálnych podmienkach zaistiť aerodynamickú výhodu.

Nemusíme pritom objasňovať nepopierateľné výhody, keď sa vám niečo podobné podarí. V zákrutách bude váš monopost disponovať potrebným prítlakom, ale vďaka ohybnému krídlu sa potom na rovinke zníži jeho odpor a zvýši maximálna rýchlosť. Tento trik je však v rozpore s niekoľkokrát omieľaným článkom 3.2.2 technických pravidiel.

„Všetky aerodynamické komponenty alebo časti karosérie ovplyvňujúce aerodynamické vlastnosti vozidla musia byť pevne upevnené a nepohyblivé vzhľadom na ich referenčný rámec definovaný v článku 3.3. Okrem toho musia tieto komponenty za každých okolností vytvárať jednotný, pevný, silný, súvislý a nepriepustný celok,“ uvádzajú predpisy.

Samotný Noble pritom pochybuje, že sa tohto problému niekedy zbavíme a tímy vraj budú naďalej hľadať riešenia, ktorými by sa pokúsili získať aj drobnú výkonnostnú výhodu. Podobné riešenia totiž prinášajú samé pozitíva a takmer žiadne negatíva. Ak vaše auto prejde skúškou, tak predsa nepodvádzate, veď všetci odborníci sa aj dnes zhodnú, že je v podstate nemožné vytvoriť stopercentne pevné krídla, ktoré by sa vo vysokej rýchlosti nepohli ani o milimeter. FIA však má v rukách mnohé páky, ktorými vám môže poriadne klepnúť po prstoch.

„Je známe, že začiatkom tejto sezóny FIA zintenzívnila analýzu dizajnov jednotlivých tímov a vyjadrila určité znepokojenie nad konštrukciou niekoľkých predných krídel, pri ktorých mala podozrenie, že by sa mohli ohýbať viac, ako je podľa nej nevyhnutné,“ píše Motorsport.com.

„Palubné zábery z Alonsovho monopostu z úvodu sezóny rozhodne poukazujú, že Aston Martin je schopný dosiahnuť veľmi vysoký sklon a jeho predné krídlo sa pri dosahovaní maximálnych rýchlostí na rovinkách výrazne ohýba.“

„Zdroje uvádzajú, že FIA prijala opatrenia niekedy v čase Veľkej ceny Azerbajdžanu a neformálne poradila niektorým tímom vykonať zmeny, aby sa predišlo prípadným problémom v nasledujúcich pretekoch. Nie je však jasné, kedy presne sa takéto úpravy mali vykonať, keďže tímy majú za takýchto okolností častokrát určitý časový priestor na zmenu konštrukcie,“ píše Motorsport.com.

„Výkonnosť Aston Martinu sa však od Veľkej ceny Španielska dosť očividne zmenila a zvlášť jeho rýchlosť v pomalých a stredne rýchlych zákrutách značne utrpela. Tím nepotvrdil ani nevyvrátil, že bol jedným z tých, ktorí museli vykonať úpravy predného krídla, ale zdroje dobre oboznámené so situáciou prezradili, že Aston Martin bol nútený pristúpiť k zmenám,“ dodal Motorsport.com.

Pozorovatelia si taktiež všimli zmenu koncepcie predného krídla tímu. Opäť, nie je známe, či nejako súvisí s krokmi FIA, ale časovo sa zhoduje s informáciami uvedenými vyššie. Podľa Motorsport.com nie je nové predné krídlo také efektívne ako to staré a jedným z mála vysvetlení, prečo by tím úmyselne nasadil menej účinné riešenie, je práve zásah zhora.

Súvisiace články