Mercedes chce opäť prehodnotiť svoju koncepciu. Podľa Wolffa je súčasné auto “Diva 2.0”
Mercedes len pred pár týždňami zahodil koncepciu monopostu “bez bočníc” a už teraz zazerá na jej širšiu verziu s istou nechuťou. Továreň by sa mala podľa Tota Wolffa preorientovať na rok 2024 a opäť sa hlboko zamyslieť, čo spraví s koncepciou svojho auta.
Strieborné šípy si pochvaľovali monacký balíček vylepšení, no počiatočné nadšenie rýchlo opadáva. McLaren na posledných dvoch veľkých cenách ukázal, že továrenskému Mercedesu sa nepodarilo spraviť dostatočne veľký skok.
Hoci papájoví len pred pár týždňami výrazne zaostávali za striebornými šípmi, v Rakúsku i vo Veľkej Británii ich predbehli a dokonca porazili. Pred týždňom mal nový balíček len Lando Norris a skončil štvrtý, v Silverstone mali k ešte väčšiemu úspechu vykročené obaja piloti McLarenu. Oscarovi Piastrimu však zablokoval cestu na pódium výjazd bezpečnostného vozidla.
Ďalším klincom do rakvy Mercedesu bol dvojsúboj z posledných minút. I napriek tomu, že v záverečných kolách mali McLareny obuté tvrdé pneumatiky, pred Mercedesmi na softoch a mediumkách sa ubránili. Ohúrilo to oboch jazdcov v čiernych kombinézach aj ich šéfa.
Preto je podľa Tota Wolffa načase akceptovať, že Mercedes spraví lepšie, ak sa preorientuje na rok 2024. “Myslím si, že sa to stane veľmi skoro. Nemáme na výber,” bezmocne pokrčil plecami šéf trojcípej hviezdy. “Druhé alebo tretie miesto nebude mať nijaký významný dopad na mňa ani na tím. Ide nám o to vrátiť sa k víťazstvu v šampionáte. Tento rok však titul nepríde.”
“Preto musíme preorientovať svoju pozornosť na ďalší ročník a na všetkých nasledujúcich pretekoch sa učiť a vyvíjať, aby sme si to mohli preniesť do ďalšej sezóny. Zároveň však platí, že pravidlá zostávajú nemenné. Ak teda pokračujete vo vývoji súčasného monopostu, tak sa niečo naučíte. Je to balans, ktorý musíme nájsť,” zamyslel sa 51-ročný Rakúšan.
V Brackley si vraj už nerobia žiadne ilúzie o tom, že by ešte tento rok dokázali spraviť podobný krok ako McLaren. Inžinieri na to už nevidia priestor. Obmedzuje ich rozpočtový strop, alokácie pre veterný tunel a počítačové simulácie CFD, no podľa všetkého aj koncepcia monopostu.
V továrni sa ešte chystajú isté vylepšenia, no nemáme čakať nič prelomové. “Obmedzuje nás rozpočtový strop, menej času vo veternom tuneli a pri CFD, ktorého mal McLaren viac. V šampionáte skončili na nižších priečkach, uprostred sezóny boli na piatom alebo šiestom mieste, takže si prenášajú väčší koláč z alokácie pre veterný tunel. Preto je to náročné.”
“Či verím, že máme vo vývoji vylepšenia, ktoré podstatne zmenia monopost? Nie. Predstavíme však pár menších krokov. Navyše vidíme, že ak nájdete jednu, dve alebo tri desatinky, tak vás to na rošte posunie na iné pozície,” poznamenal Wolff.
Celý tábor Mercedesu sa na preteky vo Veľkej Británii tešil. Namiesto osláv však smútia. “Myslel som si, že na základe našich historických výsledkov bude Silverstone našou najväčšou nádejou, ale nebol. Možno naša najväčšia nádej príde na inej trati, keďže sa zmenili charakteristiky auta.”
Strieborné šípy musia svojmu stroju — druhej dive — vštepiť základy poslušnosti. “Verím, že Maxa môžeme poraziť. Máme dobrú partiu ľudí a najlepších jazdcov. Musíme im len dodať monopost, ktorý je predvídateľnejší, ktorý nie je Diva 2.0, navyše oveľa komplikovanejšia ako jej predchodkyňa.”
Zmena koncepcie – druhý pokus?
Wolffovci v Silverstone viackrát upozornili na to, že McLaren sa viac podobá na Red Bull ako ich monopost. A keďže viacero tímov sa uberá cestou Adriana Neweyho a jeho partie, aj Mercedes by mal asi prestať špekulovať. Od začiatku sezóny totiž predstavil už druhú koncepciu, no ani jedna nefunguje tak, aby naplnila vysoké ambície tímu.
Mercedes všetko opäť prehodnotí, no odpovede na kľúčové otázky mu stále chýbajú. “Bočnice a karoséria sú len jednou časťou šasi. Očividne umožňujú prísť s rôznymi zaujímavými riešeniami, ale väčšina výkonu má pôvod v podlahe a difúzore. Zatiaľ nevieme, ako oni interpretovali pravidlá a ako to dokázali.”
“Podľa môjho názoru ide o celý balík. Všetky rýchle autá vyzerajú tak trochu identicky, keď sa na ne pozriete zboku alebo zhora. Už dávnejšie sme na to mysleli, ale možno toto je len o čosi silnejší indikátor toho, kam ísť,” pokračoval najúspešnejší šéf tímu v padoku.
Mercedes už na začiatku roka poškuľoval po riešení Red Bullu, ale skopírovať ho nie je také jednoduché. Karoséria totiž musí spolupracovať aj so zvyškom auta vrátane vnútorných komponentov. Ak sa teda Mercedes rozhodne vydať cestičkou, ktorú po Red Bulle začalo prešliapavať už niekoľko ďalších tímov, my to na vlastné oči uvidíme až vo februári nasledujúceho roka.
“Už veľmi zavčasu sme mali vo veternom tuneli tento koncept bočníc a karosérie, aby sme zbadali, aké cesty nám to otvára a koľko by nám to prinieslo výkonu. Relatívna strata prítlaku, ako ju meriame my, však bola značná. V priebehu roka sme sa teda nechceli vydať týmto smerom,” obhajoval rozhodnutia svojho tímu Wolff. “Zmenili sme však náš smer. Máme skvelú skupinu aerodynamikov pod vedením Jamesa (Allisona) a som si istý, že keď zbadajú tieto skoky, tak to vezmú do úvahy.”