logo F1online.sk

Spa je nebezpečná, zhodujú sa Verstappen a Stroll. Džidda však viac, dodáva Holanďan

Džidda, Saudská Arábia
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár4. 7. 2023

Úmrtie juniorského jazdca série FRECA Dilana van´t Hoffa vyvolalo otázky o bezpečnosti okruhu v Spa. Mnohí pretekári, vrátane Lanca Strolla a Maxa Verstappena, vyzývajú na pozmenenie určitých šikán, respektíve výbehových zón, no druhému menovanému nedá spávať predovšetkým iná z tratí – Džidda. Prečo? „Lebo je tam sled nebezpečných zákrut, v ktorých nič nevidíte,“ hovorí Holanďan.

V belgickom Spa sme prišli behom štyroch rokov už o druhého pretekára. Rovnako ako v prípade Anthoina Huberta, aj v tomto prípade išlo žiaľ o mladého pilota, ktorý mal celú kariéru a najmä život ešte len pred sebou.

Van´t Hoff stratil po výjazde zo sekcie Spa – Raidillon na rovinke Kemmal Straight kontrolu nad svojím monopostom a prispením premenlivých podmienok narazil do bariér, od ktorých sa následne odrazil späť na trať, kde doňho, žiaľbohu, narazil vo vysokej rýchlosti jeden zo súperov.

Úmrtie mladého pilota otriaslo celým motoršportovým svetom, vrátane Lanca Strolla. Dvadsaťštyriročný Kanaďan, ktorý má však aj belgické korene, v reakcii na úmrtie van´t Hoffa vyzval na vykonanie adekvátnych zmien.

Strollovi sa nepozdáva najmä súčasná podoba legendárnej zákruty Eau Rouge, ktorá je výzvou aj pre tých skúsenejších jazdcov. Verstappen dáva jazdcovi Aston Martinu za pravdu, no za oveľa nebezpečnejšiu, než Spa, považuje inú z tratí – saudskoarabskú Džiddu.

„Eau Rouge je určite dosť nebezpečná zákruta, ale pretekáme aj v Džidde, ktorej prvý sektor je podľa mňa pravdepodobne nebezpečnejší,“ uviedol Verstappen. „Som šťastný, že sa v tomto sektore zatiaľ nič nestalo, pretože pri prechádzaní zákrutami 6,7 a 8 nič nevidíte a neviete, k čomu môže dôjsť. Ak tam nastane skrat ako v Belgicku, môže to dopadnúť rovnako.“

„Pamätám si, že na začiatku roka mňa aj môjho inžiniera rozčúlil Lando [Norris], ktorý ma nebezpečne blokoval. Takže viem, aký je to pocit. Je to mimoriadne nebezpečné, keď sa takéto veci dejú. V Eau Rouge idete do kopca, nič nevidíte, aj keď k tejto nehode došlo samozrejme neskôr.“

„Jediná vec, ktorá by mohla celú situáciu zlepšiť, je vytvoriť viac priestoru, posunúť bariéry viac von, pretože v súčasnosti to vyzerá tak, že keď narazíte do bariéry, pomerne poľahky sa odrazíte späť na trať. Pri tomto scenári, keď nie je žiadna viditeľnosť a je na trati veľa vody, je to samozrejme veľký problém. Na suchu je to obvykle o niečo lepšie.“

Po Hubertovej smrti je bariér po ľavej strane od Eau Rouge o čosi menej. Pretekári by sa tak po náraze do nich nemali odraziť späť na trať, no vidíme, že v praxi to nefunguje.

„Vďaka zmenám, ktoré sa urobili v Spa, je to otvorené určite oveľa viac, ale vždy to bude nebezpečná zákruta,“ povedal úradujúci šampión. „Pretekáme však na mnohých tratiach, kde sú nebezpečné zákruty, ktoré nebudú témou dňa, pokiaľ sa v nich nič nestane.“

„Samozrejme, teraz sa o tom hovorí, ale myslím si, že je trochu nespravodlivé viniť z toho konkrétnu trať, pretože sa domnievam, že sa v prvom rade treba pozrieť na to, prečo boli tie preteky reštartované [jazdilo sa totiž za dažďa a veľmi zlej viditeľnosti, pozn. red.]. Je to veľký šampionát, s veľkým počtom áut.“

„Sú to veľké talenty, ktoré pravdepodobne riskujú o trochu viac, pretože chcú v každých pretekoch ukázať, že sú najlepšími jazdcami. Viditeľnosť bola mizerná, nebolo nič vidieť. Idete niekam, a neviete kam. Je tu veľa vecí, ktoré sa musia spojiť, je toho veľa, čo musíme zlepšiť,“ zakončil Verstappen.