Technické zaujímavosti okruhu v Džidde
To, čo bolo ešte pred rokom len myšlienkou na papieri, sa stalo realitou: na severe Džiddy, druhého najväčšieho mesta Saudskej Arábie, vyrástla nová, veľkolepá pretekárska dráha. Jej idylická poloha pozdĺž promenády na pobreží Červeného mora okolo lagúny a známej Plávajúcej mešity, v kombinácii s neobvyklým usporiadaním z pohľadu mestského okruhu, sľubujú divákom veľkolepé preteky pred úchvatnou nočnou panorámou, ktorej bude onedlho dominovať najvyššia budova sveta.
Prvý okruh parametrov veľkej ceny v Saudskej Arábii je krokom do neznáma pre všetkých zúčastnených. Je to trochu iná situácia, ako pred dvoma týždňami v Katare. Tamojší okruh už nepatrí medzi najnovšie a hoci sa na ňom prvý krát predstavili najrýchlejšie monoposty, boli k dispozícii aspoň nejaké informácie.
Okruh využívajúci časť nábrežnej promenády Corniche na pobreží Červeného mora je však trochu iný prípad. Úplne nová trať bola dokončená doslova pár dní pred pretekárskym víkendom, takže všetci budú ešte viac ako v Katare odkázaní len na údaje z počítačových simulácií. S obmedzeným časom a obmedzeným množstvom čerstvých pneumatík budú mať tímy len minimum príležitostí vyskúšať si veci na trati. Hlavným cieľom bude počas tréningov čo najrýchlejšie porozumieť novému okruhu.
O to viac to platí v tejto sezóne, keď boli prvé dva voľné tréningy skrátené o 30 minút. S celkovo dvoma hodinami v piatok a reálne iba so štyrmi sadami pneumatík nie je príliš veľa priestoru na učenie. Keďže prvý a tretí tréning sú naplánované na neskoré popoludnie tesne pred západom slnka, druhý bude pre všetkých obzvlášť dôležitý. Poskytne totiž tímom najreprezentatívnejšie podmienky, ktorým budú čeliť v kvalifikácii a v pretekoch pod nočnou oblohou. Všetko však bude komplikovať vývoj trate v pretekárskej stope počas víkendu, keďže teploty v priebehu každého tréningu budú klesať.
Na väčšine okruhov sú historické údaje z niekoľkých posledných sezón hlavným princípom pri vytváraní základných predpokladov o nastavení auta. V druhej polovici sezóny sa používajú v spojení s údajmi z podobných okruhov, kde sa konali preteky v prvej polovici roka. Pre novú trať historické údaje neexistujú. Inžinieri preto musia začať s prípravou doslova od nuly.
Úlohou plánovania v týždňoch a mesiacoch pred pretekmi je minimalizovať dohady. Všetky otázky musia byť vyriešené, kým tím príde na okruh. Ak je základné nastavenie dobré, môžu sa inžinieri sústrediť na zvýšenie výkonu a nemusia riešiť základné problémy. Podobne je to aj so stratégiou: ak tím príde s jasnou predstavou, môže vo voľných tréningoch preskúmať kľúčové strategické parametre pneumatík.
Celá táto práca sa vo veľkej miere opiera o údaje zo simulátora. Väčšina simulácií, najmä na počiatku tohto procesu prebieha offline a prechádza mnohými iteráciami nastavenia. Tie v softvéri určia úrovne nastavenia krídel, jazdné výšky, tuhosti odpruženia a tak ďalej. Najsľubnejšie výsledky sa potom prenesú do jazdeckého simulátora, kde testovací a vývojoví jazdci spolupracujú s inžinierskym tímom simulátora na vylepšení nastavenia monopostu. Tento proces začína mesiace pred pretekmi. Ako sa blíži dátum veľkej ceny, pridávajú sa k tomuto procesu pretekárski jazdci spolu s tímom pretekových inžinierov, aby si urobili vlastnú prípravu.
Hodnota výstupov samozrejme závisí od kvality simulácie. Pri tratiach, na ktorých sa jazdí roky, je k dispozícii množstvo zdrojov údajov. Tímy si môžu kúpiť bežné mapy a skombinovať ich s vlastnou telemetriou z predchádzajúcich rokov, skenovaním trate a inými údajmi, aby vytvorili niečo veľmi presné. S úplne novým okruhom je to o niečo jednoduchšie. Mapy sa zostavujú z architektonických výkresov pred dokončením okruhu. Potom, keď sa o okruhu tím dozvie viac, pridajú sa 3D skeny alebo údaje o asfalte od Pirelli.
Ani známy okruh však v simulátore nie je jeho úplne vernou kópiou. Povrchy sa počas roka menia, môžu pribudnúť záplaty na asfalte, poklesy vytvárajú zvlnenia, vymieňajú sa obrubníky, počasie sa mení z roka na rok. Prvé piatkové jazdy sú preto často o hľadaní rozdielov medzi starými a novými údajmi. Pri novom okruhu to platí ešte viac. Jazdci sa budú v piatok snažiť absolvovať čo najviac kôl, aby sa oboznámili s presnou povahou trate. Budú hľadať brzdné body, zisťovať úroveň priľnavosti a tak ďalej.
Nie sú to však len jazdci, ktorí sa musia zoznámiť s traťou. Ak stratégovia určia, čo chce tím v nedeľu robiť, úlohou pretekárskych inžinierov je zistiť, ako to spraviť. Inžinieri budú tvrdo pracovať na tom, aby zabezpečili, že auto bude schopné zvládnuť nástrahy novej trate. Všetky druhy mechanických kontrol a vyvážení od teploty oleja v prevodovke až po opotrebovanie dosky na podlahe monopostu budú dôkladne preštudované priamo v boxoch. Zhromažďovanie údajov a ich bezproblémová aplikácia bude pre úspešný víkend rozhodujúca. Ak si všetci správne urobia svoju domácu úlohu, bude tím po kvalifikácii v sobotu večer v pohode, podobne ako na iných známych okruhoch.
Predposledné preteky sezóny by mohli byť jednou z najvzrušujúcejších a najzaujímavejších udalostí sezóny, pretože mestský okruh Jeddah Corniche Circuit má podľa odhadov organizátorov ambíciu stať sa nielen najrýchlejším mestským okruhom, ale zaradiť sa medzi okruhy s najvyššou priemernou rýchlosťou vôbec. Monza samozrejme ostane neohrozeným chrámom rýchlosti. V minulosti jej v tomto smere výrazne šliapal na päty Silverstone a pôvodný Österreichring. Simulácie ukazujú, že Džidda s predpokladanou priemernou rýchlosťou 252,8 km/h môže byť ešte o niečo rýchlejšia ako Silverstone v aktuálnej konfigurácii (251,6 km/h), Spa-Francorchamps (249 km/h), či Red Bull Ring (247 km/h).
To je však len začiatok zoznamu všakovakých slovíčok s predponou naj. Jeddah Corniche Circuit je s dĺžkou 6,174 kilometra o 171 metrov dlhší ako mestský okruh v Baku a stal sa tak po Spa-Francochamps druhou najdlhšou traťou v aktuálnom kalendári pretekov Formuly 1. Samozrejme, je podstatne kratší ako vôbec najdlhší okruh v histórii Formuly 1. Pescara, kde sa v roku 1957 konala jediná veľká cena, kraľuje s dĺžkou 25,579 kilometra a pravdepodobne už nikdy nebude prekonaná. Na rozdiel od Spa má však Džidda len veľmi malé zmeny prevýšenia, keďže kopíruje terén na pobreží. V tomto smere by sa dal saudskoarabský okruh prirovnať skôr k holandskému Zandvoortu.
Okruh Jeddah Corniche Circuit sa môže pochváliť väčším počtom zákrut ako ktorýkoľvek iný okruh v kalendári. S celkovým počtom 27 je to o štyri viac ako v tento rok zrušenom Singapure a o šesť viac ako Yas Marina v Abú Zabí, kde nás čakajú záverečné preteky sezóny. Šestnásť z nich je na ľavú ruku a jedenásť na pravú. Vzhľadom na počet zákrut bude pre tímy aj jazdcov náročnejšie naučiť sa trať a dostať do tempa.
Nie sú to však klasické pravouhlé zákruty, aké môžeme nájsť na väčšine mestských tratí. Mnohé zo zákrut v Džidde pripomínajú skôr mierne zalomené oblúky a jazdcom budú pripadať skôr ako rovinky. Bol to zámer autorov návrhu trate, ktorý ju priam predurčuje stať sa najrýchlejším mestským okruhom v histórii šampionátu. Zďaleka najpomalšou zákrutou na okruhu bude v poradí druhá, ktorá by však mala ponúkať príležitosti na predbiehanie. Z jazdeckého hľadiska bude určite zaujímavý úsek od štvrtej zákruty po zákrutu s číslom desať. Táto časť vytvára rýchlu a plynulú sekciu esíčok, ktoré určite dotlačia jazdcov a stroje až na hranicu svojich možností.
Z diváckeho hľadiska bude zaujímavou trinásta zákruta. Najmä fanúšikom, ktorí budú sledovať dianie z tribúny obklopujúcej zákrutu z vonkajšej strany, poskytne vzrušujúci pohľad. Svojou topografiou pripomína ikonickú Spoon zo Suzuky. Na rozdiel od nej je však klopená. Jej priečny sklon je o tri stupne strmší ako sklon zákrut na ovále v Indianapolise, ale o sedem menší ako v Zandvoorte. Podľa simulácií tu budú jazdci vystavení bočným silám, ktoré sa budú blížiť až k hodnote 5 g.
Už v Holandsku sme videli, že klopená zákruta otvára viac potenciálnych línií prejazdu, čo predstavuje pre jazdcov zaujímavú výzvu. Tiež im pomáha získať dynamiku do ďalšej rovinatej časti. Najrýchlejšou by mala byť zákruta číslo 26, ktorá sa nachádza na zadnej rovinke v poslednej zóne DRS. Monoposty by v nej mali dosahovať rýchlosti okolo 315 km/h. Pri nájazde do poslednej zákruty sa očakáva maximálna rýchlosť až 322 km/h.
Pri porovnávaní s inými traťami v kalendári asi najskôr príde na myseľ mestský okruh v Baku. Aj tu monoposty dosahujú vysoké maximálne rýchlosti, ale priemerná rýchlosť je výrazne nižšia kvôli množstvu 90-stupňových zákrut. Plynulé časti okruhu Corniche môžu skôr pripomínať Silverstone. Čo sa týka priemerných rýchlostí, z mestských tratí je Džidde najbližšie austrálsky Albert Park s priemernou rýchlosťou 237,2 km/h.
Veľkolepé čísla týmto ešte nekončia. Nie je tu ani jedna, ani dve, ale hneď tri zóny DRS, ktoré určite prinesú veľa príležitostí na predbiehanie. V aktuálnom kalendári je tak Džidda po Bahrajne, Rakúsku a Mexiku štvrtou traťou s tromi samostatnými DRS zónami. Keďže ide o mestský okruh, betónové steny a zvodidlá sú aj vzhľadom na dosahované rýchlosti často nebezpečne blízko. Aj kvôli tomu sa trať pred poslednou zákrutou rozširuje. Mala by tak poskytovať viacero línií prejazdu, najmä pri použití systému DRS.
Kvôli veľkej dĺžke trate je veľmi náročné manažovanie energie z rekuperačných systémov. To kladie väčší dôraz najmä na výkon jednotky MGU-H. Jazdci by na dlhých rovinkách mali až trikrát dosiahnuť rýchlosť nad 310 km/h a vďaka trom zónam DRS sa očakáva, že Džidda sa spolu s okruhmi v Spa a Monze zaradí medzi trate s najvyšším percentom času stráveným jazdou na plný plyn. Podobne ako v Baku a Silverstone sa očakáva, že nastavenie monopostov bude viac zamerané na úroveň krídel s nižším prítlakom, a teda aj s nižším odporom.
Veľkou neznámou bude aj asfalt. Očakáva sa, že novo položený povrch trate bude veľmi hladký a bude mať vysokú priľnavosť. Prehrievanie pneumatík by malo byť preto menším problémom a mali by sme vidieť nízku úroveň degradácie pneumatík. Keďže však ide o nový povrch, môže nastať podobná situácia ako v minulej sezóne v Turecku, kde vylučujúce sa oleje vytvorili mastný a klzký povrch.
S istotou však môžeme povedať, že v Saudskej Arábii budú oveľa vyššie teploty ako v Turecku a s veľkou pravdepodobnosťou nebude ani pršať. Vďaka novému a „zelenému“ povrchu trate, ktorý pomôžu pogumovať sprievodné série, bude zrýchľovanie trate cez víkend pomerne vysoké. Okrem Formuly 1 je v akcii aj šampionát Formuly 2. Fanúšikovia vozidiel GT si zase užijú preteky Porsche Sprint Challenge Middle East.
Džidda je najväčšou neznámou aj pre dodávateľa pneumatík. K dispozícii bolo veľmi malé množstvo údajov, na ktoré sa mohli jeho technici spoľahnúť. Vysoké rýchlosti s rýchlymi zákrutami budú samozrejme hrať veľkú úlohu v správaní pneumatík. Džidda má viac zákrut ako ktorákoľvek iná trať v kalendári, vďaka čomu budú musieť pneumatiky tvrdo pracovať. Pirelli preto priviezlo najčastejšie zvolenú nomináciu pneumatík v tomto roku. Zmesi zo stredu ponuky C2, C3 a C4 sa v tejto sezóne objavujú po dvanásty a posledný raz. Údaje zo simulácií, ktoré dostalo Pirelli od tímov naznačujú, že práve tieto zmesi by mali najlepšie vyhovovať požiadavkám veľmi rýchleho a plynulého mestského okruhu.
Džidda je po Katare pred dvoma týždňami druhým po sebe idúcim úplne novým okruhom v kalendári. Je to prvýkrát od Veľkej ceny Nemecka a Rakúska v roku 1970, keď sa konali dva po sebe idúce preteky na nových tratiach. Obe trate sú však úplne odlišné z hľadiska namáhania pneumatík. Katar sa ukázal ako jeden z najnáročnejších okruhov z pohľadu pôsobenia priečnych síl. V Džidde by len jedna – ľavá trinásta zákruta s 12-stupňovým sklonom mala na pneumatiky pôsobiť vysokými bočnými silami.
Hoci má okruh Jeddah Corniche Circuit 27 zákrut, technici spoločnosti Brembo predpokladajú, že jazdci Formuly 1 budú používať brzdy iba v siedmich z nich. Dokonca v piatich po sebe idúcich zákrutách – od čísla 8 po číslo 12 – by sa jazdci vôbec nemali dotknúť brzdového pedála. Monoposty by mali použiť brzdy len 9,6 sekundy z celkového času na jedno kolo. To je podobná hodnota ako v Imole. Taliansky okruh je však takmer o 1,3 kilometra kratší. Všetky brzdné manévre by mali generovať spomalenie medzi 2,2 a 4,5 G, čo sú v porovnaní s inými traťami len priemerné hodnoty. Najťažšou na brzdovú sústavu by mala byť posledná zákruta, do ktorej monoposty prichádzajú vo vysokej rýchlosti po poslednom brzdení v 22. zákrute.
Ako už bolo spomínané, mnohé časti okruhu sú dosť úzke a neúprosné s betónovými stenami blízko pri okraji trate. Dlhá trať s najväčším počtom zákrut a vysokou priemernou rýchlosťou znamená väčší potenciál pre jazdecké chyby, pričom rýchle zákruty môžu spôsobiť nehody s väčšími následkami. To tiež znamená, že existuje vyššie riziko výjazdu bezpečnostného vozidla, pričom odstraňovanie následkov incidentov bude trvať dlhšie.
To by určite mohlo ovplyvniť stratégiu počas pretekov, ale aj v kvalifikácii. Nové okruhy vo všeobecnosti majú tendenciu spôsobovať viac prerušení, keď jazdci skúmajú limity novej trate. Hoci sa prvý pretekársky víkend v Baku v roku 2016 zaobišiel bez výjazdu bezpečnostného vozidla, mohli sme vidieť tri červené vlajky počas tréningov a v kvalifikácii. Okrem toho trinásť z dvadsiatich pretekov aktuálnej sezóny bolo prerušených aspoň jedným výjazdom bezpečnostného, alebo virtuálneho bezpečnostného vozidla.
Napriek tomu, že preteky sa konajú počas prvého zimného mesiaca v Európe, dosahujú v decembri denné teploty v Džidde stále v priemere 30 °C a nočné minimá sa pohybujú okolo 20 °C. Pravdepodobnosť zrážok je veľmi nízka. Niektorí dokonca tvrdia, že klíma v Džidde bude podobná podmienkam, ktorým čelili tímy a jazdci v Sepangu v Malajzii. Keďže sa trať nachádza priamo na pobreží, možno najmä po zotmení očakávať vyššiu vlhkosť.
Promenáda, ktorá sa tiahne pozdĺž pobrežia, je vždy pri západe slnka rušná a plná ľudí, ktorí si užívajú chladnejší nočný vzduch. Úvodná Veľká cena Saudskej Arábie bude nočným pretekom, čo poskytne tímom a jazdcom určitú úľavu. Práve večer sa mení aj smer vetra, ktorý podobne ako v Katare môže na trať nafukovať piesok. Môže to znamenať, že za výjazd mimo pretekársku stopu budú jazdci kvôli piesku a nedostatku gumy tvrdo potrestaní.
Predposledný pretekársky víkend sa bude samozrejme niesť v znamení sira Franka Williamsa, ktorý odišiel do formulového neba minulú nedeľu. Niekdajší šéf tretieho najstaršieho tímu mal osobitné spojenie so Saudskou Arábiou, ktorá tento víkend organizuje svoje prvé preteky Formuly 1. Tím tu na konci 70. rokov minulého storočia získal významnú podporu od miestnych podnikateľov. Až do polovice osemdesiatych rokov, keď vyhral svoje prvé majstrovské tituly, jazdili jeho monoposty v bielozelených farbách Saudskej Arábie. A práve dva ikonické Williamsy FW07 zo sezón 1979 a 1980 boli tými monopostami, ktoré s Damonom Hillom a Martinom Brundleom za volantom odkrúžili prvé kolá na novučičkej trati.
Hold svojmu inšpiratívnemu zakladateľovi vzdá nielen tím Williams. Pridajú sa aj ďalšie stajne, pričom Alpine bol medzi prvými, ktorý oznámil, že bude niesť logo na jeho počesť v prednej časti svojich áut. Materská francúzska automobilka totiž Williamsom dodávala svoje motory počas jedenástich sezón v 90. rokoch a spoločne získali štyri jazdecké a štyri konštruktérske tituly.