logo F1online.skF1online.sk

F1 je v Saudskej Arábii prostriedkom na prilákanie turistov

Patrick Friesacher, Red Bull Racing Show Run 2021,Džidda, 12.11.2021
© Red Bull Content Pool
Branislav Ježík
Branislav Ježík5. 12. 2021

Pri fakte, že Saudská Arábia sa tento víkend stane v poradí 34. štátom, v ktorom sa uskutočnila aspoň jedna veľká cena, by sa mohlo zdať, že sa jedná o úplne nové spojenie. Opak je však pravdou. Najväčšia krajina Blízkeho východu hrala už koncom 70. rokov minulého storočia dôležitú úlohu pri začiatkoch tretieho najstaršieho tímu v štartovom poli.

Spojenie saudskoarabských sponzorov s tímom Franka Williamsa trvalo až do sezóny 1985. Potom akoby sa po Saudoch v najvyššej motoristickej disciplíne zľahla zem. Bernie Ecclestone strávil mnoho rokov honbou za dolármi z krajín Blízkeho východu. Ticho z ich strany bolo aj v polovici prvého desaťročia tohto storočia, keď si do Formuly 1 našli cestu peniaze a okruhy z Bahrajnu a Spojených arabských emirátov. Je tak trochu iróniou, že až v ére, keď Bernie nešéfuje Formule 1, sa uskutočnia preteky v krajine, ktorá má z celého regiónu s týmto športom najdlhšie spojenie.

Veci sa začali meniť v roku 2017. Práve vtedy kráľ Salman začal zavádzať reformy, ktoré presadil jeho syn, korunný princ Mohammed bin Salman, v snahe transformovať ekonomiku najväčšieho vývozcu ropy a zároveň otvoriť viac saudskoarabskú spoločnosť svetu. Cieľom transformačného procesu, ktorým Saudská Arábia prechádza, je do roku 2030 modernizovať a diverzifikovať saudskú ekonomiku, ktorá je dnes do veľkej miery závislá od príjmov z ropy.

Jeho historická vízia je postavená na troch základných témach: pulzujúca spoločnosť, prosperujúca ekonomika a ambiciózny národ. O desať rokov by mal byť hospodársky úspech kráľovstva postavený na niekoľkých iných odvetviach, medzi ktorými budú hrať veľkú úlohu cestovný ruch a šport.

Práve v tomto období sa Saudské kráľovstvo opäť dostalo do povedomia fanúšikov Formuly 1. Jeden z prvých kráľovských dekrétov sa týkal zrušenia obmedzenia na získanie vodičského preukazu pre ženy od 24. júna 2018. Dekrét vstúpil do platnosti práve v deň konania obnovenej Veľkej ceny Francúzska a túto príležitosť využil domáci tím Renault. V rámci sprievodných podujatí si Aseel Al-Hamadová zo Saudskej Arábie na okruhu Paul Ricard vyskúšala jazdu na jedno kolo v monoposte Lotus E20, s ktorým Kimi Räikkönen získal pamätné víťazstvo v Abú Zabí v roku 2012.

Reformy sa v Saudskej Arábii nerobia len na oko, ako to býva zvykom v iných diktatúrach. Dôkazom je napríklad aj to, že Aseel Al-Hamadová, ktorá je veľkým fanúšikom motoristického športu, a okrem iného aj členkou klubu majiteľov automobilov Ferrari, sedí zároveň v predstavenstve Saudskoarabskej motoristickej federácie (SAMF), pričom zastupuje svoju krajinu v komisii FIA pre ženy.

Na objasnenie situácie v Saudskom kráľovstve treba uviesť, že ani dovtedy pre tamojšie ženy neplatil úplný zákaz šoférovania. Keďže sa ale v krajine dôsledne uplatňuje islamské právo, ktoré rozdeľuje práva občanov aj na základe pohlavia, ženy na mnoho rozhodnutí potrebujú súhlas mužského poručníka. Väčšinou sa jedná o niektorého z rodinných príslušníkov – či už otca, manžela, alebo brata.

Pomery sa menia aj v tejto časti zemegule a tak potom, ako sa ženy v absolutistickej monarchii môžu slobodne zúčastňovať na kultúrnych a športových podujatiach, získali právo požiadať o vydanie vodičského preukazu aj bez súhlasu svojho poručníka. V minulosti sa pritom aktivistky požadujúce zrušenie tohto obmedzenia nie raz ocitli vo väzení. Z pohľadu Európana sa tieto zmeny môžu zdať ako malé krôčiky, no pre občanov a obyvateľov krajiny Arabského polostrova sú to obrovské zmeny.

V tom istom čase sa Saudská Arábia dostala na stránky formulových serverov aj v trochu inom svetle. Manažment Formuly 1 (FOM) potvrdil, že saudskoarabská televízna stanica BeoutQ bez problémov vysielala prenosy Formuly 1, aj keď na ne nemala zakúpené autorské práva. Z rovnakých praktík pritom televízny kanál obvinila aj Medzinárodná futbalová federácia (FIFA). BeoutQ totiž nelegálne vysielal aj zápasy futbalových majstrovstiev sveta.

Otváranie svetu bolo podporené aj organizáciou niektorých významných motoristických podujatí. Najskôr to boli už vo februári 2018 preteky Race of Champions v Rijáde, v ktorých sa predstavili nielen jazdci Formuly 1, ale aj WRC, Rallycross a IndyCar. V polovici decembra 2018 debutovala v Rijáde Formula E, pričom práve tu predstavila druhú generáciu monopostov Gen2.

Na rovnakom podujatí o rok neskôr sa pod záštitou FIA uskutočnil aj program Girls On Track – Dare To Be Different, ktorý vedie manželka šéfa Mercedesu Susie Wolffová. Za organizáciou stála Aseel Al-Hamadová, ktorá je zodpovedná aj za vytváranie stratégií na podporu vzdelávania a odbornú prípravu žien v motoristickom športe v Saudskej Arábii. Podujatia s množstvom inovatívnych aktivít sa zúčastnili mladé dievčatá. Jeho cieľom však nebolo hľadať len mladé jazdecké nádeje, ale napríklad v rámci mediálnych školení sa adeptky mohli naučiť, ako sa stať motoristickou novinárkou.

Popri týchto motoristických udalostiach sa v kráľovstve konalo mnoho ďalších športových podujatí. Ich zoznam je dnes dosť dlhý. Medzi najprestížnejšie patrí napríklad futbalové finále španielskeho a talianskeho superpohára, medzinárodné majstrovstvá v tenise, či európske golfové turnaje pre ženy a mužov. V roku 2020 sa po desaťročí v Južnej Amerike presunuli do púští Saudskej Arábie aj preteky Rely Dakar. Hlavným vrcholom prestížneho podujatia bola účasť dvojnásobného majstra sveta Formuly 1 Fernanda Alonsa, ktorý svoj prvý Dakar dokončil na celkovom 13. mieste.

Okľukou sa tak dostávame k najvyššej motoristickej disciplíne. Najväčšia firma na svete Saudi Aramco pred sezónou 2020 oznámila, že uzatvorila dlhodobú zmluvu a stala sa tak spolu s DHL, Emirates, Heineken, Pirelli a Rolex šiestym globálnym partnerom Formuly 1. Už vtedy bolo všetkým jasné, že uskutočnenie Veľkej ceny Saudskej Arábie je len otázkou času. Preteky Formuly 1 sa mali stať prostriedkom na prilákanie ešte väčšieho množstva fanúšikov a turistov nielen z oblasti Perzského zálivu, ale z celého sveta. To by sa malo v budúcnosti pozitívne odraziť na rozvoji turizmu a všetkých odvetviach, ktoré súvisia s cestovným ruchom. V rámci veľkej ceny sa mali propagovať turistické destinácie Saudskej Arábie, čo by malo vo všeobecnosti povzbudiť turistov na návštevu rôznych podujatí počas roka v celom Saudskom kráľovstve.

Pôvodne sa mali prvé preteky uskutočniť v roku 2023. Situáciu však v minulom roku trochu urýchlila pandémia koronavírusu, keď v kalendári Formuly 1 vzniklo veľa voľných miest. Minister športu princ Abdulaziz Bin Turki Al Faisal a prezident Saudskej automobilovej a motocyklovej federácie (SAMF) princ Chálid Bin Sultan Al Faisal vycítili príležitosť a už v septembri minulého roka sa stretli s manažmentom FOM, aby zhodnotili všetky možnosti na uskutočnenie Veľkej ceny Saudskej Arábie v období od októbra 2021 do marca 2022.

Preferovanou možnosťou bolo usporiadať preteky na začiatku sezóny. Rokovania boli úspešné a už o dva mesiace neskôr bolo oznámené, že v nasledujúcej sezóne sa najrýchlejšie monoposty budú preháňať v uliciach mesta Džidda. Paradoxné je, že v tom čase ešte nebolo úplne jasné, kde presne bude nový okruh stáť. Dnes preto možno ešte viac vystihuje celú situáciu jeho oficiálny slogan: „Predbehnite budúcnosť“.

Tento prístav a obchodné centrum na pobreží Červeného mora, je druhým najväčším mestom v Saudskej Arábii s približne 3,5 miliónmi obyvateľov. Až 70 percent populácie má pritom menej ako 30 rokov. Ulice starej Džiddy boli vyhlásené za svetové dedičstvo UNESCO a toto starobylé prostredie dokonale kontrastuje s luxusnými hotelmi, obchodnými centrami a novým prístavom, ktorý je súčasťou rozšírenej časti pobrežia. Kozmopolitné mesto je tiež hlavným obchodným centrom a vstupnou bránou pre pútnikov, ktorí sa chystajú do svätého mesta Mekka a preto má najväčšiu koncentráciu hotelov v krajine. Promenáda Corniche s obojsmernými cyklistickými chodníkmi, ihriskami na plážový volejbal a tenisovými kurtmi, spolu s kaviarňami, reštauráciami a mešitami je miestom, kde vládne pulzujúca atmosféra.

Preteky Formuly 1 v Saudskej Arábii napriek tomu boli kritizované kvôli stále zlej povesti krajiny v oblasti ľudských práv. Saudská Arábia totiž aj napriek reformám ostáva konzervatívnou moslimskou krajinou, v ktorej sa dodržiavajú islamské zákony, hoci pravidlá pre zahraničných návštevníkov, najmä v hoteloch a rezortoch sú o niečo voľnejšie. Amnesty International aj Human Rights Watch boli medzi prvými, ktorí odsúdili rozhodnutie pretekať v Saudskej Arábii. Organizátori však hneď odmietli akékoľvek tvrdenia o sportswashingu.

Návrh nového okruhu bol už tradične zverený kancelárii Tilke Engineers & Architects. Autorom trate je však Carsten Tilke, pričom jeho otec Hermann len dohliadal na projekčné práce. Zadanie od Saudskej automobilovej a motocyklovej federácie bolo na prvý pohľad pomerne jednoduché. „Naším cieľom je mať vzrušujúce a napínavé preteky,“ povedal v novembri 2020 prezident SAMF princ Chálid. „Nechceme, aby to boli jedny z tých nudných pretekov, kde sa nebude predbiehať. Hostíme Formulu 1, pretože chceme priniesť vzrušenie.“

Po niekoľkých dňoch strávených preklikávaním aplikácie Google Earth našiel Carsten Tilke vhodnú lokalitu pre nový okruh. Miesto okolo lagún v severnej časti rekultivovaného pobrežia, asi 12 kilometrov od centra mesta, kde ešte stojí málo budov s takmer 30 kilometrov dlhou promenádou Corniche, ktorá je už dnes skvelým miestom na pokojnú prechádzku pri západe slnka, sa rýchlo stalo lídrom. Na severnom konci ho ohraničovala plávajúca mešita Al Rahma, ktorá je postavená na pilieroch, takže sa zdá sa, že pláva na vode. Na juhu je svetelná fontána kráľa Fahda, ktorá je najväčšou na svete, pričom strieka vodu až do výšky viac ako 250 metrov.

Medzi nimi boli voľné pozemky pozdĺž ciest Corniche a Al Kurnaysh, čo je arabský prepis slova Corniche. Tilkeovci tak pri svojom návrhu neboli príliš obmedzovaní. Takýto otvorený priestor doslova lákal na vytvorenie dlhých rovných úsekov, ale Tilke a jeho inžinieri nešetrili ani na zákrutách. Najväčšou výzvou bolo vymyslieť, ako prísť s konceptom trate v pomerne úzkom páse krajiny, ktorý by obsahoval zákruty so širokým rozsahom rýchlostí.

Pri počiatočných štúdiách okruhu a jeho usporiadania Carsten Tilke úzko spolupracoval s tímom výkonného riaditeľa Formuly 1 Rossa Brawna. Všetky strany sa chceli vyhnúť chybám niektorých mestských okruhov z minulosti, ktoré sú plné 90-stupňových zákrut s nízkou rýchlosťou. Carsten Tilke potom spracoval niekoľko potenciálnych návrhov, z ktorých sa vytvorili simulačné modely. Keď sa vyhodnotili výsledky simulácie, dostal okruh svoju takmer konečnú podobu. Napokon vytvoril najdlhší a podľa vlastných slov najrýchlejší mestský okruh v histórii Formuly 1.

V januári prišla priamo na miesto budúceho okruhu pracovná skupina, aby preskúmala a podrobne zmapovala lokalitu. Budúci okruh nemal zaberať obrovskú plochu, ale mal prechádzať tam a späť po úzkom pozemku rovnobežnom s pobrežím. Využitá mala byť len časť verejných komunikácií na pobrežnej promenáde, takže by sa dal prirovnať k starým prírodným okruhom, ktoré vo svojej dobe taktiež vznikali pospájaním rôznych verejných ciest. Avšak väčšinou sa tak dialo mimo obývaných sídiel. V tomto smere by sme mohli spomenúť holandský Zandvoort, ktorý vznikol podobným spôsobom a je len čo by kameňom dohodil od pobrežia. Okruhu Corniche je však ešte bližšie. Keď stojíte v zákrute číslo 22, ocitnete sa priamo na pobreží Červeného mora.

Keďže ide o účelovo postavenú trať, ktorá bude až neskôr začlenená do mesta, dá sa povedať, že rozširuje definíciu mestskej trate. Typický mestský okruh väčšinou pozostáva z pomalých pravouhlých zákrut, ktoré sa prepletajú okolo domov. To ale nie je prípad novej trate. „Tento okruh je preto taký dobrý, lebo bude mať atmosféru mestského prostredia, ale priestor na únikové plochy nám umožnil zvýšiť rýchlosť v zákrutách,“ povedal Carsten Tilke. „Toto je niečo, čo bežne môžeme robiť len na stálych okruhoch, ale tu sme dokázali vytvoriť veľmi náročné a rýchle zákruty, ktoré si jazdci určite zamilujú.“

Práca s rôznymi zákazníkmi v rôznych krajinách a s rôznymi kultúrami je sama o sebe výzvou. Pred otcom a synom Tilkeovcami ale stála v Džidde omnoho väčšia výzva. Na realizáciu celého projektu mali menej ako rok, pričom s výstavbou sa začalo až 1. apríla 2021. Pracovalo sa doslova 24 hodín denne, 7 dní v týždni a počas celého obdobia ortuť teplomera cez deň len zriedka klesla pod 32 °C. Pracovné podmienky však neboli také kruté, ako v susednom Katare, keďže saudskoarabské pracovné zákony zaručujú ochranu práv pracovníkov, vrátane obmedzenia pracovného času na priamom slnku.

Hermann Tilke má za sebou veľa skúsenosti s budovaním okruhov, ale nikdy nepracoval v takom krátkom časovom rámci. Napríklad trať v Bahrajne bola postavená za 16 mesiacov a v Abú Zabí za 18 mesiacov. Kratšie trvala len výstavba thajského okruhu v Burirame, ale aj tam od prvého výkopu po otvorenie prešlo 12 mesiacov. Výstavba okruhu totiž neznamená, že sa položí len nový asfalt.

Bolo potrebné vybudovať drenážny systém a zohľadniť ostatné technické aspekty tak, aby nebola narušená prevádzka okolitých budov. Okolo trate museli byť rozmiestnené reflektory, ktoré sú osadené na viac ako 600 stĺpoch a navzájom ich spája viac ako 20 kilometrov elektrických káblov. Celkovo sa na realizácii okruhu podieľalo 3000 spoločností nielen zo Saudskej Arábie, ale organizátori spolupracovali aj s dodávateľmi z 50 rôznych krajín.

Na práce dohliadal generálny riaditeľ okruhu a niekdajší šéf motoršportovej divízie Fordu Martin Whitaker, ktorý v podobnej funkcii pôsobil aj pred sedemnástimi rokmi v Bahrajne. Hlavné stavby ako 280 metrová budova riaditeľstva pretekov a garáže spolu s takmer všetkými hlavnými tribúnami boli dokončené začiatkom septembra. V tom čase však napríklad ešte nebol položený ani meter asfaltu nového okruhu. Nakoniec pribudli tri dočasné tribúny umiestnené v najsevernejšom bode trate pri klopenej trinástej zákrute, v strede neďaleko cieľovej rovinky a na najjužnejšom mieste pri poslednej zákrute.

Pri výstavbe okruhu bolo použitých neuveriteľných 34 000 ton asfaltu, 550 000 ton cementu, 30 000 metrov štvorcových tehál a viac ako 1 400 ton skla. Okrem toho si dlhá trať vyžiadala aj značné množstvo bezpečnostných prvkov. Záchytné oplotenie, ktorého úlohou je zabrániť, aby sa úlomky dostali do priestorov pre divákov, má celkovú dĺžku 13 kilometrov. Ďalej je tu betónový múr poskladaný z 3 300 kusov prefabrikátov a 3 000 bariér TecPro.

Samotný okruh s najnutnejšou infraštruktúrou sa podarilo dokončiť doslova v hodine dvanástej a potrebnú licenciu od FIA získali organizátori len deň pred prvými jazdami. V jeho bezprostrednej blízkosti je však potrebné vykonať ešte veľa práce. Kamery toho v noci veľa neukážu, ale okolie okruhu stále pripomína jedno veľké stavenisko. Nečudo, že ešte pred dvoma týždňami, keď organizátori Veľkej ceny Saudskej Arábie zverejnili zábery, na ktorých je okruh Jeddah Corniche Circuit „takmer dokončený“ vznikli pochybnosti, či sa preteky vôbec uskutočnia.

Po dokončení celého projektu bude vysadených 2000 stromov. Okruh by mal dostať scénický vzhľad s vodou na jednej strane a elegantnými výškovými budovami, ktorým by mala dominovať viac ako 1000 metrov vysoká Jeddah Tower, na druhej strane. Pozdĺž okruhu bola rozšírená tiež populárna pobrežná promenáda Corniche. V tomto mieste pribudne množstvo rekreačných zariadení pre deti aj dospelých, vrátane nových cyklistických chodníkov, detských ihrísk, rodinných reštaurácií, verejných toaliet, ale aj parkovacích miest.

Ako je to na nových okruhoch zvykom, počas víkendu veľkej ceny sa bude konať množstvo sprievodných akcií. Už v polovici novembra sem zavítal Red Bull, keď v uliciach starej Džiddy Patrick Friesacher davu divákov predstavil monopost RB8 a v akcii boli aj dva historické Williamsy FW07, ktoré pilotoval Dario Franchitti. Počas víkendu majú vystúpiť Justin Bieber, A$AP Rocky, David Guetta, DJ Tiësto, Jason Derulo a Hamaki.

Jeddah Corniche Circuit ale nemusí zostať v kalendári Formuly 1 príliš dlho. Neďaleko hlavného mesta Rijádu už totiž vyrastá nový motoristický komplex Qiddiya, ktorého autorom je bývalý jazdec Benettonu, McLarenu a Williamsu Alex Wurz. Saudi sa však už teraz netaja ambíciou mať podľa vzoru Bahrajnu z vlaňajšej sezóny v kalendári dve veľké ceny – jednu na začiatku sezóny a druhú na jej konci. Nič však ešte nie je dohodnuté, ale pri prakticky neobmedzených finančných možnostiach kráľovskej rodiny, sa táto myšlienka môže veľmi rýchlo stať realitou.

Súvisiace články

Diskusia