logo F1online.skF1online.sk

Len si to skúste! Vyzeráme ako amatéri, ponosuje sa na traťové limity Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala30. 6. 2023

Max Verstappen si aj na domácom podujatí svojej stajne pripísal pole position. Mohli by sme čakať, že Holanďan sa bude rozplývať od šťastia, no nebola to celkom pravda. Aj jeho sťaby kamienok v topánke tlačili traťové limity a mazanie časov. Po kvalifikácii dokonca vyhlásil, že jazdci pre ne vyzerajú ako “amatéri” a “idioti”.

Red Bull vykročil za ďalším víťazstvom, a opäť zásluhou Maxa Verstappena. Dvojnásobný majster sveta totiž v nedeľu vyštartuje z prvej priečky vďaka kolu na úrovni 1:04,391, ktoré zajazdil v poslednej časti kvalifikácie. Pred Charlesom Leclercom tak mal náskok len 48 tisícin, no výrazne ho stlačila aj dĺžka rakúskeho okruhu.

Najväčšou hrozbou pre ambície Maxa Verstappena však neboli Ferrari, Mercedesy, Aston Martiny či Lando Norris, ale traťové limity. Keby v poslednom kole prekročil bielu čiaru, spadol by za Charlesa Leclerca.

“Nebola to zrovna priamočiara kvalifikácia, za čo môžu traťové limity. Všetci s nimi mali problémy, vrátane mňa,” pripustil v mixzóne Max Verstappen. “V konečnom dôsledku sme však zajazdili dobrý čas, keď to bolo treba. Tretia časť kvalifikácie tu býva zradná, pretože si uvedomujete, že môžete získať čas, ak na bielych čiarach budete tlačiť až na limit, no na druhej strane riskujete, že vám zmažú kolo. Museli sme nájsť svoje hranice. Nám sa to podarilo. Na takto krátkom okruhu je to vždy tesné. Sme však vpredu, a to sa počíta.”

S traťovými limitmi sa poihrávalo prakticky celé štartové pole. Komisári museli zmazať dovedna 47 časov, z toho až 33 bolo konkurencieschopných, teda pod hranicou 1:07,000. Na úradovanie FIA najviac doplatil Sergio Pérez, ktorý sa v Q2 jednoducho nedokázal zmestiť medzi dve biele čiary a do ďalšej časti ani nepostúpil. O svoje úvodné kolo v Q2 prišiel aj Max Verstappen, a tak musel zostať na trati a skúsiť to zas, no na rozdiel od Péreza si už na svoje prejazdy dal pozor.

Red Bull Ring je z hľadiska traťových limitov “jeden z najhorších okruhov” v kalendári, tvrdí Verstappen, ktorý má aj odkaz pre všetkých fanúšikov, ktorí by mu chceli povedať, že pravidlá sú rovnaké pre všetkých, a tak by mali jazdci podávať lepšie výkony.

“Posúdiť tu svoje výjazdy je nesmierne ťažké,” vysvetľoval Verstappen. “Na auto tu pôsobia rôzne sily a ak zákrutu trafíte čo i len trochu zle, auto okamžite ujde alebo je nedotáčavé. V tom prípade je veľmi ľahké prekročiť bielu čiaru.”

“Dnes to vyzeralo veľmi hlúpo. Pri pohľade na počet zmazaných časov sme vyzerali ako partia amatérov. A niektoré prípady boli veľmi tesné. Dokonca sme sa o tom bavili na brífingu, že keď je to veľmi tesné, tak je nemožné posúdiť, či sme ešte na trati alebo už nie. Aj tak ich však mazali,” nevedel si vysvetliť, prečo komisári vnímajú pravidlá čierno-bielo, rodák z Hasseltu.

“Podľa mňa to dnes nevyzeralo dobre. Samozrejme, ľudia nám môžu odkazovať, že sa skrátka máme držať medzi bielymi čiarami. Nuž, ak je to také jednoduché, vezmite si moje auto a skúste si to!” penil Max Verstappen, no hneď mávol rukou. “Ale pravdepodobne sa ani poriadne nerozbehnete.”

Pravda je taká, že mať jeden jasný meter vo všetkých zákrutách je lepšie ako systém, ktorý sme vo Formule 1 mali ešte pred pár rokmi. Nie je to tak dávno, čo boli traťové limity v každej zákrute definované inak. Tieto definície sa často menili aj v priebehu jedného víkendu a občas aj samotní jazdci v tom mali poriadny guľáš.

Isteže, vhodnejšie by bolo mať za každou zákrutou štrk, ktorý automaticky potrestá prekročenie bielej čiary, no to nie je také jednoduché. Napríklad Red Bull Ring musí pamätať aj na to, že na ňom pretekajú aj jazdci MotoGP. Alternatívou sú dočasné vysoké obrubníky, ktoré však môžu auto vymrštiť do vzduchu či ho poškodiť.

Boli traťové limity o šťastí alebo o zručnostiach? “Pozrite sa na počet vymazaných kôl a počet jazdcov. Je jasné, že to nie je také ľahké. Nemyslím si, že by sme tu všetci boli idioti. Obyčajne vieme celkom dobre posúdiť, kde sú hranice.”

“Je to však ťažké na trati s takouto konfiguráciou a so súčasnými pneumatikami, ktoré sa v priebehu kola dosť prehrievajú,” pokračoval Verstappen, ktorý môže svoje sťažnosti adresovať priamo svojmu zamestnávateľovi a zároveň majiteľovi okruhu. “Na väčšine tratí je to v poriadku, no na niektorých to treba prebrať. Momentálne nemáme skutočnú odpoveď na otázku, ako to spraviť.”

Súvisiace články

Diskusia