logo F1online.sk

Motorsport.com: FIA zahájila sériu vypočúvaní v súvislosti s obchádzaním rozpočtového stropu

Po štarte VC Saudskej Arábie2023: Fernando Alonso,Sergio Pérez, George Russell, Carlos Sainz
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 6. 2023

Ani v roku 2023 sa nevyhneme rozpočtovej kontroverzii. Tím Red Bull vlani doplatil na svoje neopatrné hospodárenie a FIA ho potrestala pokutou a obmedzením vývoja. Zdá sa však, že sa jednalo len o širší problém, ktorého dôsledky začali v ostatných mesiacoch presakovať na povrch. Pod tlakom menších tímov bola federácia nútená pozrieť sa na „aktivity mimo F1“ najväčších stajní a zdá sa, že ich pomerne okaté obchádzanie rozpočtového stropu čoskoro skončí.

Nehovorilo sa o tom tak veľa a často, ako by sa možno patrilo, ale napríklad šéf Alpinu Otmar Szafnauer o „fintičkách“ bohatých tímov hovoril hneď niekoľkokrát. Nie je to vôbec sofistikovaná alebo supertajná metóda.

Predstavte si, že máte dcérsku alebo inak spriatelenú spoločnosť, napríklad Red Bull Advanced Technologies, Aston Martin Performance Technologies, Ineos Team UK či vlastný tím vo vytrvalostnom šampionáte. Tých príkladov by sme našli vskutku neúrekom. Tieto spoločnosti sa už dávno nezaoberajú vývojom vo Formule 1, ale pracujú na jachtách (Mercedes aj Red Bull do nich investujú značné sumy), bicykloch, kolobežkách, pretekárskych autách v iných kategóriách a nesmieme zabudnúť ani na skutočnosť, že ako automobilky vyvíjajú a predávajú aj cestné autá.

Tieto spoločnosti sa zaoberajú vývojom a investujú doň obrovské sumy peňazí. Mnohé tímy tam presunuli časť personálu, aby ich v dôsledku zavedenia rozpočtového stropu nemuseli prepúšťať. Týchto „jachtárov“ si môžu tímy stiahnuť na jednorazové práce pri dizajne či vývoji monopostov, a tí so sebou prinášajú aj obrovské know-how z vývoja pre technologickú spoločnosť. Prakticky zadarmo tak získate technológiu, do vývoja ktorej sa investovali milióny mimo rozpočtu tímu F1. Týmto ľuďom pritom nemusíte platiť plnú mzdu, keďže v skutočnosti pracujú pre jachtársky tím.

Niečo podobné a mnoho ďalších vecí sa vo Formule 1 zrejme deje od samotného zavedenia rozpočtového stropu. Stalo sa z toho trochu verejné tajomstvo a malým tímom sa to ani trochu nepáči. Tlačili preto na FIA a tá reagovala vydaním novej technickej direktívy TD45, ktorej úlohou je zamedziť podobnému švindľovaniu pod rozpočtovým stropom.

FIA zahájila sériu výsluchov

Môžeme očakávať, že kauza ešte nie je na svojom vrchole a potvrdzujú to aj posledné správy. Podľa informácií portálu Motorsport.com sa FIA neuspokojila s vydaním technickej direktívy, ale pokračuje v prešetrovaní „aktivít mimo F1“ jednotlivých tímov, najmä Red Bullu, Mercedesu, Ferrari a Aston Martinu za ich využívanie personálu a s ním aj poznatkov spriatelených spoločností.

Podľa technickej direktívy TD45 musí byť od 1. januára zahrnuté do rozpočtového stropu aj duševné vlastníctvo nadobudnuté prostredníctvom technologického partnera.

„FIA berie celú záležitosť smrteľne vážne a ako súčasť podrobného skúmania jednotlivých tímov pristúpila podľa informácií portálu Motorsport.com aj k aktívnemu prešetrovaniu skutočného predmetu činnosti zamestnancov, ktorí nie sú súčasťou tímov F1,“ uvádza britský portál.

„Podľa našich informácií sa jedná o súčasť zvýšeného monitorovania, ktoré bolo dôsledkom zistení vyplývajúcich už z prvotných podaní v roku 2021. Tieto poznatky viedli k hlbšiemu skúmaniu aktivít mimo F1.“

„To v súčasnosti zahŕňa aj vypočúvanie zamestnancov mimo F1, ktorých činnosti neboli zahrnuté do rozpočtových stropov. FIA sa tak pokúsila lepšie pochopiť, na akých projektoch pracovali,“ hlási Motorsport.com. „Analýze okrem toho podliehajú aj príklady činností týchto zamestnancov, aby sa zabezpečilo, že sú úplne oddelení od tímu F1 a že nedochádza k prenosu poznatkov.“

FIA už má v rukách podania všetkých tímov za minulý rok a teraz ich dôkladne analyzuje. Už vlani sme videli, že skúmanie tisícov a tisícov stránok sa môže pretiahnuť až do októbra, ale my účtovníkom federácie budeme držať palce, aby to zvládli do konca júla, čo má byť termín na uzavretie preverovania všetkých skutočností a udelení potrebných „pečiatok“ jednotlivým tímom (prípadne ich neudelenie v prípade, že sa nevošli do rozpočtového stropu).

„Tímy privítali krok FIA zameraný na oblasti, ktoré vyvolávali obavy. Prvé ohlasy však naznačujú, že niektoré stajne museli zmeniť spôsob svojho fungovania,“ uviedol Motorsport.com.

Na záver ešte dodáme, že podľa technickej direktívy TD45 môžu tímy naďalej prevádzkovať svoje špeciálne technické oddelenia a nemusia ich úplne zrušiť. Jasne však uvádza, že kým duševné vlastníctvo získané tímom Formuly 1 sa môže odovzdávať a používať pri činnostiach mimo F1, opačným smerom poznatky putovať nemôžu.