Ďalší skrat komisárov? Norris nechápe svoj trest za “nešportové správanie”
Konzistentná nekonzistentnosť. Tak nejak by sa dalo opísať rozhodovanie komisárskej štvorice FIA na veľkých cenách Formuly 1. Po pretekoch v Kanade si pre zmenu neveriacky pretierali oči v tábore Landa Norrisa, ktorý dostal päťsekundovú penalizáciu za údajné nešportové správanie. Trest nechápu fanúšikovia, novinári, komentátori a ani Norris.
McLaren sa po zastávke Nica Hülkenberga usadil na siedmej a ôsmej priečke a zdalo sa, že by mohol ukončiť bodové suchoty, ktoré ho v Kanade trápia už poriadne dlho. V krajine javorových listov bodoval naposledy ešte v roku 2014.
Potom však George Russell trafil bariéru a na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo. Keďže Lando Norris bol tesne za Oscarom Piastrim a obaja mierili do boxov, napohľad siahol po taktike, ktorá v modernej efjednotke nie je vôbec ojedinelá. Pred nájazdom do boxov si za Piastrim nechal odstup. Týmto ťahom zdržal ostatných, ktorí by ho v opačnom prípade predbehli, zatiaľ čo on by čakal na odbavenie Oscara Piastriho.
Komisári si Norrisov úmysel všimli a v oficiálnom systéme oznámili, že Landa Norrisa budú vyšetrovať za “zbytočne pomalú jazdu” v desiatej zákrute. O necelých päť minút sme preto zostali ako obarení, keď pilot McLarenu nedostal trest za pomalú jazdu v zmysle Športových pravidiel F1, ale za “nešportové správanie” podľa Medzinárodného športového kódexu FIA (ISC).
“Počas fázy SC jazdec spomalil, aby si vytvoril priestor medzi autom jeho kolegu Oscara Piastriho a ním. Týmto zdržal monoposty za sebou,” vysvetľujú svoj verdikt komisári. “Medzi zákrutami 10 a 13 bol rozdiel v rýchlosti Landa Norrisa a Oscara Piastriho značný (približne 50 km/h). Článok 12.2.1.l ISC sa vzťahuje na ‘akékoľvek porušenie princípov férovosti v súťaži, nešportové správanie či pokus ovplyvniť výsledok súťaže spôsobom, ktorý protirečí športovej etike’.”
FIA celkom zabudla vysvetliť, prečo Norrisa nepotrestala za “zbytočne pomalú jazdu”, keď v minulosti sa potenciálne prehrešky rovnakého charakteru buď totálne odignorovali, alebo sa skúmali podľa tohto článku.
Naposledy si FIA mohla posvietiť na zbytočne pomalú jazdu za bezpečnostným vozidlom tento rok v Azerbajdžane. Lance Stroll pred pitstopom dostal pokyn spomaliť a v priebehu polovice kola za Fernandom Alonsom skutočne zaostal o 2,5 sekundy. Ku koncu šiel tak pomaly, že sa ho George Russell v nájazde do boxov rozhodol predbehnúť. FIA vtedy nekonala.
Poznamenajme, že netrestala ani na VC Talianska 2020, keď si podobne nechával odstup za kolegom Lando Norris, a dokonca ho oficiálne vyšetrovala.
Norris len márne hľadá vysvetlenie
Pilot McLarenu v nedeľu ani netušil, za čo dostal penalizáciu. “Tím mi nič nepovedal, takže nemám ani poňatia, za čo som ten trest dostal,” zareagoval Lando Norris pred tým, ako zistil podrobnosti. Keď sa dozvedel o zdôvodnení komisárov, začudoval sa. “Povedali mi, aby som zašiel do boxov, len približne tri sekundy pred boxovou uličkou. Dovtedy som šiel naplno, takže mi to nedáva logiku.”
“Za bezpečnostným vozidlom či počas fázy VSC je veľa momentov, keď idete pomaly. Ak som dnes teda dostal trest, tak som mal počas posledných troch rokov dostať trest v každom jednom prípade, a to platí aj pre všetkých ostatných. Ale nie, nemyslím si, že by som spravil niečo zlé,” krútil hlavou rodák z Bristolu.
Neskôr svoju pomalú jazdu vysvetlil o čosi podrobnejšie. “Bol som približne o tri-štyri sekundy za mojou deltou, čo dosť často robia aj ostatní. Navyše podľa nášho plánu bolo priskoro na zastávku, takže sme ani neplánovali zastaviť.”
“Samozrejme, že chvíľu idete pomaly, potom pridáte, keďže chcete zohriať pneumatiky. Všetci si nechávajú medzery. Ja som na svoju deltu nestrácal desať sekúnd, takže ak to bolo pre tú deltu, tak väčšina jazdcov by mala dostávať tresty. Som trochu zmätený, ale už s tým neviem nič spraviť. Spomalil som, aby som si trochu zohrial pneumatiky. Keď mi povedali, aby som zašiel do boxov, tak som pridal a pokúsil sa ísť čo najrýchlejšie,” uzavrel túto tému Norris.
Päťsekundový trest celkom vymazal Norrisovu snahu z konca veľkej ceny, keď zvádzal súboje s Valtterim Bottasom a následne Estebanom Oconom. McLaren spadol z deviatej priečky až na trinástu a z Kanady odišiel bez bodu.
Nový meter, ktorý ešte nikto nevidel?
Zástupcovia McLarenu po pretekoch napochodovali do kancelárie komisárov, ale v tej chvíli už nič nezmohli. “Hneď po pretekoch sme sa bavili s komisármi, pretože sme si mysleli, že jazdiť takouto rýchlosťou za bezpečnostným vozidlom či počas VSC by nemalo byť považované za prehrešok,” ozrejmil postoj tímu jeho šéf Andrea Stella. “Je možné, že komisári chcú nastaviť nové štandardy. Budeme s nimi aj naďalej komunikovať.”
Ak chceli komisári nastaviť nový meter a odteraz trestať podobné prehrešky, možno by nebolo na škodu o tom niekoho informovať… “Veríme ich úsudku, ale opäť skúmame, ako sa Lando zachoval, pretože sme prekvapení z toho, že niečo také si vyslúžilo penalizáciu.”
Lando Norris i napriek sklamaniu našiel isté pozitíva. “Povedal by som, že toto boli moje najlepšie preteky roka. Taktiež sa mi podarili jedny z prvých predbiehacích manévrov v sezóne, takže to boli dobré preteky.”
Doteraz McLaren veľmi nepredbiehal, keďže maximálka jeho monopostu sa radí k najnižším v štartovom poli. “Stratil som pozíciu v Oscarov prospech, ale získal som ju späť. Všetky predbiehacie manévre mi vyšli vo vlásenke, kde som bol na brzdách sebavedomý. Mal som dobrú rýchlosť. Nepovedal by som, že by bola zrovna úžasná, ale postačovala, aby som sa držal Alfy a Alpinu a mal aspoň šancu si s nimi zapretekať.”