logo F1online.sk

Aerodynamická efektivita je najväčšou prednosťou nášho auta, povedal Waché

Red Bull, ilustračné
© Twitter/Red Bull
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 6. 2023

V cieli Veľkej ceny Španielska bol Max Verstappen s 24-sekundovým náskokom pred Lewisom Hamiltonom. Preteky si bez väčších problémov manažoval a v závere ešte zajazdil najrýchlejšie kolo, ktoré bolo výrazne rýchlejšie, než tempo všetkých konkurentov. Toto primälo mnohých k zamysleniu, koľko rýchlosti má monopost RB19 v rezerve. Už dnes sa zdá takmer isté, že ho po skončení sezóny 2023 budeme hodnotiť ako jeden z najdominantnejších vôbec a na svoje dielo je veľmi hrdý aj jeden z jeho tvorcov – technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché.

V záverečnej fáze pretekov jazdil Verstappen uvoľnené tempo. Aj keď dostal hneď tri varovania za porušenie traťových limitov, ukázalo sa, že jeho tempo – časy na hranici 1:17.3 s – nie je pre Red Bull ani zďaleka maximom.

Napriek prosbám inžiniera Max v záverečnej fáze zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov: 1:16.330 s, čo bol asi o sekundu rýchlejší čas než jeho dovtedajšie tempo. To vyvoláva otázku, aký rýchly Red Bull RB19 v skutočnosti je?

Technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché to síce nepovedal, ale na tlačovej konferencii v Kanade sa – na otázku prítomného novinára – pochválil tým, čo považuje za najväčšiu prednosť svojho monopostu.

„Povedal by som, že je to aerodynamická efektivita. Na rozličných tratiach sme schopní vyprodukovať prítlak bez veľkého odporu vzduchu, čo je podľa mňa najväčšia prednosť nášho auta,“ povedal Waché.

Rivali Red Bullu sa domnievajú, že tím obetuje kvalifikácie v prospech pretekového tempa, v ktorom zatiaľ nemal vážnejšiu konkurenciu. Aj bez toho však Max Verstappen a Sergio Pérez zapísali šesťkrát pole position zo siedmich pokusov.

Waché však odmieta, že by Red Bull čokoľvek skrýval. „Ani nie. V kvalifikácii na to poriadne tlačíme. V pretekoch zas, tak ako všetci, šetríme a manažujeme pneumatiky, aby sme natiahli náš stint a otvorili si strategické možnosti.“

„Váš úspech nezávisí len od vás, ale aj od vašich súperov. Rozostup je pritom väčší, než sme sami očakávali,“ povedal Waché.

Podľa jeho slov hlavní konkurenti Red Bullu, teda Aston Martin, Ferrari a Mercedes, znižujú stratu na najlepší tím v závislosti od okruhov, ktoré ich balíkom lepšie vyhovujú. RB19 si však udržiava rozhodujúcu výhodu pri práci s pneumatikami v priebehu stintu.

„V kvalifikáciách sú naši súperi pri priamom porovnaní čistej rýchlosti zakaždým bližšie. Pokiaľ však ide o manažment v priebehu celého stintu, máme určitú výhodu. Som si však istý, že postupne nájdu viac výkonnosti. Vidíte, že nasadzujú novinky, takže sa určite priblížia,“ povedal Waché.