logo F1online.sk

V McLarene sa tešia na dážď. Norrisa v piatok mrzelo, že neprišiel skôr

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala17. 6. 2023

Ešte pred týždňom sme mali obavy, či Veľkú cenu Kanady neovplyvnia požiare, no nakoniec je to úplne inak. Meteorológovia pred sobotňajším programom radia fanúšikom priniesť si pršiplášte a dáždniky, a jazdcom zas nabrať odvahu. Niektoré tímy budú pri pohľade na dažďové mraky tŕpnuť, no v McLarene sa ich už nevedia dočkať.

McLaren má v Kanade naozaj katastrofálnu bilanciu. Už len nasledujúca štatistika znie absolútne hrozivo: Tím z Wokingu v Montreale naposledy bodoval ešte za čias, keď Fernando Alonso jazdil vo Ferrari a Sebastian Vettel v Red Bulle. Áno, tradičný britský tím drží na okruhu Gillesa Villeneuvea pôst už od roku 2014, keď Jenson Button a Kevin Magnussen získali štvrté a deviate miesto.

Podarí sa im to cez víkend prelomiť? Na základe výsledkov z piatkových tréningov to konštatovať nemôžeme. Oscar Piastri obsadil až jedenástu priečku s mankom na úrovni ôsmich desatín, Lando Norris sa ocitol ešte o dve priečky nižšie.

Oscar Piastri bol však po piatku pomerne spokojný. “Naučil som sa toho vcelku dosť. Z prvého tréningu nám zostali nejaké pneumatiky a mali sme polhodinu extra. Využili sme veľa sád, odjazdili veľa kôl, kratšie aj dlhšie stinty, skrátka z každého rožku trošku.”

V druhom tréningu dokonca pohladkal Múr šampiónov, keď to trochu prehnal na výjazde z poslednej šikany. Monopost napokon nebol poškodený. Cíti sa v Montreale sebavedomo? “Primerane,” odvetil a upriamil pohľad na upršaný okruh. “Nie som si však taký istý pri tomto počasí. Tlačil som na to a mal som staršie pneumatiky, takže to bolo v pohode,” doplnil na margo dotyku s bariérou.

Čo si sľubuje od dažďa? “Prší dosť silno a takéto počasie nás zrejme čaká aj v sobotu. Nášmu autu väčšinou vyhovuje, ak je chladno a premenlivo, takže uvidíme. Budeme však jazdiť bez ohľadu na to, čo si pre nás pripraví počasie.”

McLaren má v Kanade prakticky rovnaký monopost ako v Španielsku. V správe, ktorú odovzdal Medzinárodnej automobilovej federácii, priznal len nové zadné krídlo, ktoré by malo zvýšiť prítlak monopostu, no efektívnym spôsobom, teda bez veľkej penalizácie v podobe odporu.

Viac prítlaku McLarenu príde vhod v sobotu, keď bude pršať. Lando Norris si už v piatok bol vyskúšať, aké je to jazdiť na mokrej trati. “Bol by som radšej, keby začalo pršať o trochu skôr,” priznal otvorene. “Táto trať je veľmi zábavná, ale na druhej strane aj ťažká na nájdenie správneho balansu a sebavedomia, aby ste sa odvážili ísť až k bariéram. Ale bavilo ma to.”

Mladík z Bristolu siahol po intermediálnych pneumatikách, ktoré však neboli ideálnou voľbou prakticky na žiadnom úseku. “Na prvej polovici trate ste mohli mať aj sliky. Na suchej časti som na to veľmi netlačil, chcel som si len spraviť predstavu o podmienkach. Táto trať sa úplne zmení, keď je mokrá. Je tu veľmi klzko a na konci pršalo tak silno, že toto bol azda najhorší aquaplaning, aký som kedy zažil. Je to zvláštne, že trať bola rozdelená takto na polovice. Tak či onak, ja si jazdu v daždi užívam.”

Zradná dokáže byť najmä jedenásta zákruta, ktorú si jazdci na suchej trati ani poriadne nevšimnú. Keď však začne pršať, je to jedno z najnebezpečnejších miest na trati, tvrdí Lando Norris.

“To ani nie je zákruta, no v takýchto podmienkach… Keď ste zvyknutí na jazdu na suchu, tak vás táto zákruta vie zaskočiť najviac zo všetkých,” hlási 23-ročný Angličan. “Je to náročné, najmä, keď tadiaľ idete prví. Keď sa trať leskne, tak je to najhoršie. Ak máte pred sebou dve koľajnice po pneumatikách, tak sa cítite istejšie, je to obrovský rozdiel.”

McLaren bude musieť v sobotu čo najlepšie využiť podmienky. Šéf tímu Andrea Stella si nerobí veľké nádeje, ak by predsa len bolo sucho. “Nie sú tu žiadne rýchle zákruty, potrebujete mať dobrú trakciu v pomalých rýchlostiach, takže sa možno vytrápime. Rozhodne privítame, ak prehovorí počasie.”

Súvisiace články