logo F1online.sk

Norris po treťom mieste: Jeden z mojich najhorších piatkov

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala5. 9. 2020

Príbeh Landa Norrisa dokazuje, aké môžu byť výsledky z piatkových tréningov klamlivé. McLareny skončili v oboch tréningoch v elitnej desiatke a mladý Brit dokonca v druhom tréningu poskočil na skvelé tretie miesto.

Pre McLaren to však nebol perfektný piatok. Lando Norris totiž strávil väčšiu časť druhého tréningu v garáži kvôli problémom so svojou pohonnou jednotkou. Konkrétne sa trápil s rekuperáciou energie. Neabsolvoval jazdy s väčším množstvom paliva a zároveň sa môže obávať, či mu motor Renault nezlyhá vo zvyšku víkendu podobne ako pred týždňom tímovému kolegovi.

Až v závere FP2 na mäkkých pneumatikách zajazdil tretí najrýchlejší čas. „Bol to jeden z mojich najhorších piatkov,“ prekvapil Lando Norris. Viac ako na rýchly čas sa pozeral na problémy, ktoré ho zastihli. „Strávil som príliš veľa času v garáži a v závere druhého tréningu som stihol len päť či šesť kôl. Mali sme problémy s motorom, ktoré sme vyriešili až tesne pred koncom. Nie je to ideálne, zvlášť v súvislosti s pretekmi, pretože som neabsolvoval žiadne jazdy s väčším množstvom paliva.

Práve druhý tréning je kľúčový z pohľadu získavania dát ohľadom pneumatík či pretekovej rýchlosti. Stratený čas sa Norris pokúsi vynahradiť v sobotu. „V treťom tréningu sa pokúsim dohnať simulácie dlhých jázd i krátke jazdy. Môže to trochu narušiť môj pocit pred kvalifikáciou, takže uvidíme,“ vyhlásil 20-ročný britský jazdec, ktorý ani tretie miesto z druhého tréningu nepovažuje za veľké pozitívum. „Normálne by to bolo pozitívne, no dnes sa z tretieho miesta nemôžem tešiť. Aj Daniel Ricciardo či Max Verstappen boli rýchli a očakávam, že v sobotu budú pred nami. Máme však šancu. Na tejto trati sa dobre predbieha, takže veľmi záleží na pretekovej rýchlosti. Nemyslím si, že naša preteková rýchlosť je zlá, naopak, je to jeden z našich lepších víkendov. Pred sobotou sme v dobrej forme, na tejto trati však potrebujete sebadôveru pri brzdení i v rýchlych zákrutách. A tá mi práve chýba z dôvodu nedostatku kôl z piatka.“

Až kvalifikácia ukáže, čo bude znamenať zákaz párty-režimov. Čisto teoreticky, McLaren by mohol toto obmedzenie pocítiť menej než továrenské tímy. Oficiálne mali zákazníci doteraz dostávať rovnaké mapy a režimy ako továrenský tím, no vieme, ako F1 funguje a vieme, že vzťah McLarenu s Renaultom sa čoskoro skončí. Takže zákazník by mohol na koniec párty-režimov doplatiť menej než dodávateľ. „Stále nevieme, čo si naši súperi nechali schované na sobotu a v akých motorových režimoch budú jazdiť v kvalifikácii. Vyzerá to tesne, všetci ukazujú dobrú rýchlosť. Viac nám ukáže až sobota.“

Carlos Sainz v FP1 nasadil motor, ktorý mu zlyhal v belgickom Spa. Ako prezradil šéf tímu Andreas Seidl, príčinou bola porucha senzora, ktorý dostal motor mimo normálneho pracovného okna, čo zase znamenalo explózie vo výfuku a následné zničenie výfuku. McLaren údajne dostal od Renaultu ubezpečenie, že podobné zlyhanie sa nebude opakovať.

Sainz na rozdiel od svojho kolegu splnil stanovený program až na malý výlet v FP2, pri ktorom „pokosil“ okolie zákruty Lesmo. „Naša rýchlosť vyzerá povzbudivo. Skúsili sme rôzne nastavenia a kolá vo vzduchovom vaku i bez neho. Musíme sa pozrieť na dáta z dlhých jázd, no celkovo to bol hladký a dobrý piatok,“ povedal Carlos Sainz, ktorý od tímu dostával v piatok informácie, že dlhé jazdy vyzerajú z pohľadu časov veľmi dobre.

Španielsky pretekár sa pripravuje na očakávaný chaos v kvalifikácii, ktorý si dobre pamätá z minulého roka, keď len on a Charles Leclerc stihli v závere Q3 merané kolo. Aj tak mu to však vtedy nepomohlo, pretože na rovinkách nemal pred sebou nikoho, kto by mu rozrážal vzduch. „Aj v druhom tréningu, keď reálne ani nepotrebujete vzduchový vak, to všetci skúšali. Je jasné, že všetci sa o to budú snažiť aj v kvalifikácii. Môže to spôsobiť chaos. Pokiaľ všetci budeme môcť absolvovať naše kolá, tak je celý tento chaos ohľadom hľadania vzduchových vakov súčasťou šou. V prvom rade však musíme myslieť na bezpečnosť.“

McLaren po piatku vyzerá dobre – Sainz obsadil desiatu a šiestu priečku, Norris ôsmu a tretiu priečku. „Testovali sme niekoľko vecí a snažili sme sa adaptovať konfigurácii okruhu. Nebol to perfektný deň, Lando mal problémy s pohonnou jednotkou, čo mu skomplikovalo druhý tréning. Celkovo sme však pomerne spokojní so správaním nášho auta. Veríme, že to môžeme preniesť aj do zvyšku víkendu,“ zhodnotil pretekový riaditeľ McLarenu Andrea Stella.