logo F1online.sk

Pérez chce s Red Bullom prebrať Verstappenovu vysielačku

Max Verstappen a Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 3. 2023

Najcennejšia saudskoarabská trofej poputuje do vitríny Sergia Péreza. Mexičan však nebude odchádzať domov stopercentne spokojný, pretože mal šancu dostať sa na prvé miesto v priebežnom poradí šampionátu. Čo ho však trápi ešte viac, je nekonzistentnosť v komunikácii tímu s jazdcami. S inžiniermi si chce vysvetliť záver veľkej ceny.

Dvojica Red Bullov mala približne od polovice pretekov pohodlný náskok pred zvyškom sveta. Sergio Pérez na čele udával tempo a Max Verstappen si udržiaval odstup. S pribúdajúcimi kolami sa však nervozita jazdcov začala stupňovať. Obaja si dobre uvedomovali, že na stole je bod za najrýchlejšie kolo pretekov, ktorý by rozhodol o pozícii lídra šampionátu, a Verstappen, zdá sa, poškuľoval aj po 25 bodoch za víťazstvo.

Obaja najskôr dostali príkaz držať sa času 1:33,0, no Holanďan na tento pokyn nedbal a ukrajoval ďalšie desatinky. Na otázku inžiniera, či pochopil zadanie, vôbec nereagoval. Tím teda Pérezovi posunul nové informácie. Mexičana táto vysielačková výmena dokonale zmiatla.

Inžinier: OK, predpísaný čas je 1:32,6 plus 0,4.
Pérez: Jazdí Max rovnaké časy?
Inžinier: Maxovo posledné kolo je 1:32,6.
Pérez: Tak prečo mi kážete jazdiť 1:33,0?
Inžinier: Predpísaný čas, teda plus 0,4 na volante…
Pérez: Tlačíme na to, a to ani nepretekáme…
(o chvíľu neskôr)
Pérez: Chlapci, toto vôbec nepotrebujeme robiť… Takže teraz ideme naplno?
Inžinier: Môžeš ísť naplno, môžeš zatlačiť.

Čo presvedčilo Red Bull zmeniť rétoriku a namiesto predpísaných časov umožniť jazdcom zatlačiť? Christian Horner tvrdí, že sa tak rozhodli po tom, čo sa rozplynuli obavy z technických problémov. Môžeme len špekulovať, či za tým náhodou nebola Verstappenova nástojčivosť.

Pérezovi sa to celé nezdalo a v miestnosti pred pódiom neskrýval prekvapenie, že nezajazdil najrýchlejšie kolo pretekov. Svojho kolegu sa pýtal, aké pokyny vlastne dostal od inžinierov.

Sergio Pérez má podozrenie, že k Verstappenovi sa pristupuje inak ako k nemu. Menej prísne. “Dve kolá pred koncom som sa spýtal, čo nám vlastne povedali,” uviedol na tlačovej konferencii nedeľný víťaz. “Mne prikázali držať si stanovenú rýchlosť. Oznámili mi, že mám najrýchlejšie kolo, a že mám jazdiť v istom tempe.”

“Myslel som si teda, že s Maxom komunikovali rovnako. Toto je vec, ktorú budeme musieť prebrať, pretože jasne som dostal iné informácie a ku koncu som na to nemohol zatlačiť,” vyčíta svojmu tímu Mexičan.

Pérezovi sa nezdalo ani rozhodnutie dovoliť im ísť naplno, keď hrozili problémy s technikou. A ak sa navyše vrátime k Bahrajnu, môžeme si spomenúť, že tam Pérez poslušne držal formáciu a počúval pokyny tímu.

Pérez ubezpečuje, že chcel pretekať, aj keď to podľa neho bolo zbytočné. Možno by pomohlo, keby aspoň obaja jazdci dostali identické pokyny… “Samozrejmosťou je, že oni majú viac informácií ako my. Myslím si, že tím odviedol fantastickú prácu v tom, že nás nechal pretekať. Približne posledných desať kôl sme však mali veľmi podobnú rýchlosť, možno desatinka hore-dolu.”

“Mal som teda pocit, že ak na to budeme naďalej tlačiť, tak chvíľku bude rozostup medzi nami väčší, potom menší, ale nič to nezmení. Myslel som na auto. Cítil som zvláštne vibrácie a stále som pamätal na to, čo sa stalo Maxovi,” pripomína zlyhanie hnacieho hriadeľa zo soboty. “Som si istý, že na to pamätal aj tím. Išlo nám len o to dôjsť do cieľa s oboma autami a získať maximálny počet bodov.”

A čo hovorí na “ukradnutý” bod za najrýchlejšie kolo Max Verstappen? “Pár kôl pred koncom som sa spýtal, aké je najrýchlejšie kolo. V prvom rade sme mali voľnú ruku a mohli sme pretekať. Samozrejme, ku koncu sme dostali predpísaný čas, ale na stole je ešte jeden bod. To isté sa stalo aj v Bahrajne, pýtali sme sa na to. Keď sa rozhoduje medzi dvoma autami, je normálne, že sa spýtate na najrýchlejšie kolo pretekov.”

Christian Horner v celej kauze nenašiel žiaden problém. Obaja jazdci mali podľa neho “totálne” voľné ruky a mohli sa pokúsiť zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov, aj keď inžinier najskôr odmietol Verstappenovi prezradiť, aká je hodnota najrýchlejšieho kola.

Verstappen: Aký je čas najrýchlejšieho kola?
Inžinier: Max, to nás teraz nezaujíma.
Verstappen: Dobre, ale mňa áno.

“Povedali sme si, že je to posledné kolo; ak sa oň pobijú, tak sa oň pobijú. Myslím si, že k tomuto záveru nakoniec dospel aj sám,” vyhlásil Christian Horner. Šéf Red Bullu dokonca tvrdí, že Sergio Pérez sa pokúsil zajazdiť ešte jedno najrýchlejšie kolo, no hneď v úvode ho zabalil.

“Obaja jazdci mali informáciu, že Checo bol v tej chvíli držiteľom bodu za najrýchlejšie kolo. On sa spýtal, akú má hodnotu, tak bolo jasné, prečo sa to pýta. Vedel, že Max sa ho pokúsi získať. Navyše Checo to vzdal už po dvoch zákrutách, keďže strácal 1,5 desatiny. Mohli ste vidieť, že zvoľnil,” komentuje posledné kolo pretekov. “Ako povedal Max vo vysielačke, bod za najrýchlejšie kolo pretekov preňho znamená veľa. Neexistuje dôvod, prečo by sme nedovolili jemu a Checovi ho skúsiť získať.”

Súvisiace články