logo F1online.sk

Nahradí Juki Cunoda v kokpite AlphaTauri Daniila Kvjata?

Juki Cunoda
© Twitter/Yuki Tsunoda
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 8. 2020

Japonsko je motoristická i technologická veľmoc, ktorá má vo Formule 1 svoje miesto už celé desaťročia. S výnimkou Veľkej ceny Japonska je však jediným reprezentantom krajiny vychádzajúceho slnka v F1 automobilka Honda. Tá má aj svoj jazdecký program, prostredníctvom ktorého sa snaží do Formuly 1 dostať nádejných mladých pilotov z Japonska.

Žiaľ, posledné snahy Hondy dostať do najvyššej motoristickej triedy svojho krajana, neboli úspešné. Posledným Japoncom, ktorý v F1 pretekal je tak stále Kamui Kobajaši, ten ešte v sezóne 2014 jazdil za tím Caterham. Honda sa od svojho opätovného vstupu do Formuly 1 v roku 2015 snaží túto negatívnu bilanciu zmeniť, zatiaľ márne. Automobilka podporovala (a stále podporuje) Nobuhara Macušitu, Nireia Fukuzumiho či Tadasukeho Makina. Najbližšie k miestu v F1 bol zatiaľ Macušita, ktorý bol vývojovým jazdcom McLarenu a v roku 2017 testoval pre Sauber, ktorý mal s Hondou predbežnú dohodu na dodávku pohonných jednotiek.

Kým pokusy s tromi vyššie menovanými nevyšli, Honda má k dispozícii štvrtého, ktorého doterajšie výkony naznačujú, že by sa mohlo jednať o veľmi perspektívneho mladíka. Juki Cunoda sa pohybuje v najlepšej päťke celkového hodnotenia Formuly 2, dvakrát stál na pole position, raz vyhral a trikrát vystúpil na pódium. Zástupcovia automobilky už potvrdili, že majú záujem, aby v blízkej budúcnosti získal miesto vo Formule 1, teda celkom iste v tíme AlphaTauri. Zdá sa tak, že budúcnosť Daniila Kvjata (ktorý zatiaľ objektívne podáva slabšie výkony, než Pierre Gasly) bude závisieť najmä od toho, či Cunoda dokáže nazbierať dostatok bodov, aby získal superlicenciu.

Za titul v japonskej F4 ich má dvanásť, deviate miesto v F3 dva a ak si udrží terajšie štvrté miesto v F2, pribudne mu na konto ďalších 30. To bude bezpečne stačiť. Red Bull už potvrdil, že Cunoda si vyskúša monopost F1 počas posezónnych testov v Abú Zabí.

„Nebol som udivený len jeho predstavením v tejto sezóne F2, páčil sa mi aj vlani v F3,“ povedal boss tímu AlphaTauri Franz Tost, ktorý možno čochvíľa dostane Cunodu pod krídla. „Je to naozaj šikovný jazdec a myslím, že má všetky ingrediencie, aby sa z neho stal úspešný pilot Formuly 1. Bude s nami testovať v Abú Zabí počas nováčikovských testov. Či za nás bude o rok jazdiť alebo nie, bude záležať od rozhodnutia Red Bullu a od toho, či dostane superlicenciu.“

„Ak bude takto pokračovať a skončí v najlepšej trojke alebo štvorke, potom by preňho nemal byť problém ju získať,“ dodal Tost.

Kým toto sú slová chvály na adresu Cunodu, netreba chodiť ďaleko ani po slová kritiky. Niektorí mu vyčítajú jeho veľmi agresívny „kamikadze“ štýl, ktorý je pre japonskú jazdeckú školu typický. Jeho najväčšou slabinou je však komunikácia a vyspelosť, ktorá sa v jeho hodnoteniach objavuje pomerne pravidelne. Franz Tost ani Helmut Marko ho určite nepochvália, keď vo Formule 1 povie svojmu inžinierovi do vysielačky, aby „sklapol“, ako to urobil vlani v F3. Ten sa mu pritom v danej situácii snažil len poradiť. Na druhú stranu, Cunoda tie preteky napokon vyhral.

Ďalší dôvod, prečo by Cunoda nemusel mať nič isté, sa volá Jüri Vips. Donedávna bol práve tento Estónec považovaný za najväčšie eso akadémie Red Bullu, no v roku 2020 zatiaľ hrá všetko proti nemu. Do sezóny v japonskej Super Formule zasiahnuť nemôže kvôli pandémii a keď dostal šancu v F2 (nahradil zraneného Seana Gelaela v tíme DAMS), tak mu pri premiére v Spa zlyhala technika a v sobotných pretekoch bude štartovať z posledného radu.

Súvisiace články