logo F1online.sk

Staněk si z Bahrajnu odnáša trináste miesto za šprint, v nedeľu nedokončil

Roman Staněk
© Archív Romana Staňka
Milan Kubala
Milan Kubala6. 3. 2023

Česká formulová nádej Roman Staněk cez víkend zažila svoj debut v seriáli F2 na okruhu v Bahrajne. Na uplynulé podujatie však nebude mať tak veľa pekných spomienok. V sobotňajšom šprinte ho trápili problémy s brzdami, v nedeľu bol zas nútený odstúpiť hneď v úvodnom kole.

Po menšom sklamaní zo soboty si Roman Staněk chcel napraviť chuť. Hneď štart ukázal, že to myslí vážne, keď si prakticky okamžite poradil so štyrmi súpermi. Do pravotočivej štvrtej zákruty vchádzal už piaty, keď začal útočiť na Victora Martinsa.

Francúz následne stratil plnú kontrolu nad svojím autom a rodáka z Valašského Meziříčí zasiahol tak nešťastne, že Staněk už nemohol pokračovať. Z pretekov odstúpil spolu s ďalšími dvoma jazdcami, ktorí doplatili na chaos v štvrtej zákrute.

“Mal som super štart, dobre som zareagoval a odlepil sa,” hodnotí hlavné preteky v Bahrajne Roman Staněk. “Brzdy mi fungovali, takže som v prvej zákrute mohol brzdiť neskôr. Za sebou som mal celkom veľký náskok, nuž som sa v tej osudnej zákrute ani nebránil.”

“Tri autá sa ocitli vedľa seba a keď Vesti pribrzdil, tak sa mu Martins vyhýbal smerom priamo do mňa. Trochu som poskočil, ale ani som to poriadne necítil. Tieto veci, žiaľ, neviem ovplyvniť a nechcem to hádzať na niekoho iného,” hovorí devätnásťročný mladík.

Po Staňkovom odstúpení sa z triumfu tešil Francúz Théo Pourchaire pred víťazom sobotňajšieho šprintu Ralphom Boschungom. Na treťom mieste dorazil do cieľa Romanov kolega z minulého roku Zane Maloney.

V Bahrajne osud Staňkovi neprial, no darí sa mu nachádzať aj povzbudivé momenty. “Celkové dojmy sú pozitívne. Prvé preteky som si veľmi užil, aj keď to nevyšlo tak, ako by som chcel. Tento víkend sa nezačal vôbec dobre, už v tréningu mi nefungovalo DRS. V kvalifikácii sa nám to podarilo vyriešiť a tá už bola dobrá. Mohla byť aj lepšia, ale bolo to tam veľmi nabité.”

“Z druhého miesta som štartoval pomerne nervózny, pretože to boli moje prvé preteky vo Formule 2,” vrátil sa k sobotňajšiemu šprintu. “Problémy ma však postihli už pred pretekmi, pretože sa mi nepodarilo zahriať brzdy. Preto ten nevydarený štart…”

V nedeľu bol štart na jednotku, no potom tá kolízia… “Pozitívom je, že už nemáme žiadne technické problémy, ale ťažko sa mi takto odchádza z Bahrajnu. Asi je to pre mňa zakliate.”

Ďalším podujatím v kalendári sú preteky v Džidde, kde jazdcov privíta superrýchly okruh plný zákrut a bariér. Romana hneď v pondelok čaká jazda na simulátore. Je odhodlaný pripraviť sa lepšie než zvyšných 21 jazdcov.

“Džidda je strašne rýchla trať a bariéry sú tam veľmi blízko. Hlavné je v tréningu nezničiť auto, lebo to by som mohol ísť rovno domov. Ak nemáte jazdecké sebavedomie, tak sa to nedá,” vysvetľuje Staněk. “Ale teším sa na to, pretože mestský okruh som si ešte nevyskúšal.”

Skok z Formuly 3 do F2 môže robiť jazdcom problémy a viacerí potrebujú jednu “aklimatizačnú” sezónu. Čo predstavuje najväčší rozdiel? Na čo si treba zvykať? “Obrovský rozdiel je v manažmente pneumatík. Treba si dávať pozor na to, ako šetriť gumy, aby vydržali v najlepšej kondícii celé preteky.”

“Ďalším veľkým rozdielom sú zastávky v boxoch, čo robí Formulu 2 zaujímavejšou,” vysvetľuje. “Tie som si, žiaľ, nemohol skúsiť. V každom prípade som si istý, že naši mechanici by pitstop zvládli skvele.”

“Celkovo je to fajn, hoci musíme zlepšiť pár vecí ako na mojej, tak na strane tímu,” doplnil Roman nakoniec.