logo F1online.skF1online.sk

Esteban Ocon dorovnal Maldonadov rekord, na komisárov má ťažké srdce

Esteban Ocon
© Twitter/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala6. 3. 2023

Ak ste počas pretekov sledovali správy z riaditeľstva pretekov, možno ste si pomysleli, že sa im pokazil systém. Meno Estebana Ocona sa tam totiž objavovalo prakticky neustále. Nebola to chyba a francúzsky jazdec ani nemal v úmysle spraviť si zbierku penalizácií. Nechápe, ako mohol počas jednej veľkej ceny dostať toľko trestov.

Komisári najskôr zvyknú vo svojom systéme informovať o potenciálnom prehrešku. Spravidla nasleduje správa, že sa púšťajú do jeho vyšetrovania, a napokon prichádza konečný verdikt v podobe trestu alebo omilostenia. Celý tento proces si v prípade Estebana Ocona prešli hneď trikrát. Ocon teda dostal tri časové tresty. Niečo podobné sa v histórii Formuly 1 podarilo len jednému jazdcovi, a síce Pastorovi Maldonadovi na Veľkej cene Španielska 2015.

Estebanovi Oconovi sa po štarte najskôr darilo. Deň sa mu začal rúcať, keď prišiel prvý trest za nesprávne postavenie na štarte. Francúz zastavil až za svojou čiarou a prišiel o päť sekúnd. “Štyri autá boli pred ňou. Ja som nebol jediný mimo svojich čiar,” lamentoval pilot Alpinu, podľa ktorého si komisári mali posvietiť aj na ostatných. “Bol som najviac vpredu, to je jasné, ale nebol som jediný.”

Voči penalizáciám uloženým počas pretekov sa však nedá protestovať, a tak Ocon v šestnástom kole zamieril k svojim mechanikom. Zároveň s pitstopom si mal odpykať aj svoj trest, no podľa komisárov to neurobil v súlade s pravidlami. Dostal preto ďalšiu desaťsekundovú penalizáciu.

“Po 4,6 sekundách mechanik začal pracovať na monoposte,” stojí vo vysvetlení, ktoré ponúkli komisári. “Toto predstavuje porušenie pravidiel, avšak nie dostatočne veľké na udelenie diskvalifikácie.”

Ocon si tak v 34. kole prišiel odpykať pätnásťsekundový trest, no počas toho dostal ďalší, v poradí už tretí. Tentoraz za prekročenie maximálky v boxoch o 0,1 km/h. Pravidlá sú pravidlá… “Neviem, kde sa vzal ten trest za rýchlosť. Už päť rokov vstupujem do boxov rovnako a nikdy som nedostal trest,” pokrútil hlavou.

Alpine sa tak prepadol do tretej ligy, a síce musel bojovať s Landom Norrisom, ktorý každých desať kôl absolvoval zastávku v boxoch. Mechanici mu museli pravidelne navyšovať tlak vzduchu v pohonnej jednotke.

Keď Ocon v 41. kole dostal pokyn zamieriť do garáže a odstaviť auto, mohol to vnímať ako vykúpenie. “Je ohromujúce, ako nám ten deň neprial. Tieto operačné veci, pitstopy či zastavenie na správnom mieste nám obyčajne ide celkom dobre. Sú to veci, ktorým venujeme veľa pozornosti. V nedeľu sa však pokazilo všetko. V minulosti sa nám nikdy nič také neprihodilo.”

“Som z toho trochu prekvapený, ale pustíme sa do analýzy a použijeme to na to, aby sme boli silnejší. Boli sme na ceste za bodmi, mali sme na to našliapnuté. Premárnili sme príležitosť, ale tak to chodí,” povzdychol si.

Súvisiace články

Diskusia