logo F1online.sk

Hamiltonovi sa koniec zahrievacích dečiek nepozdáva: Je to nebezpečné

Zahrievacie dečky, Pirelli, mechanik Alfy Romeo
© DPPI/Sauber Media Hub
Tomáš Masár
Tomáš Masár1. 3. 2023

Po roku 2024 zrejme dôjde ku koncu zahrievacích dečiek vo Formule 1. Pirelli, FIA, a F1 sa rozhodli skoncovať so zariadením na ohrievanie pneumatík po viacstupňovom procese, s cieľom chrániť životné prostredie.  Zahrievacie dečky totižto spotrebujú veľké množstvo energie a sú teda neekologické. Sedemnásobný majster sveta Lewis Hamilton s týmto krokom nesúhlasí a považuje ho za nebezpečný.

Teplota zahrievacích dečiek bola znížená už v minulom roku. Predné prikrývky pneumatík majú namiesto sto stupňov len osemdesiat, zadné dokonca o desať stupňov menej. Zmenilo sa tiež to, ako dlho sa môžu pneumatiky zahrievať – namiesto troch hodín už len dve.

Po roku 2024 majú dečky dokonca vymiznúť úplne. Pirelli tento krok obhajuje tým, že vytvorí zmesi, ktoré už prikrývky potrebovať nebudú.

Lewisovi Hamiltonovi sa však táto myšlienka vôbec nepozdáva a považuje ju za nebezpečnú.

„Myslím si, že je to nebezpečné,“ povedal Lewis Hamilton. „Zúčastnil som sa testov, kde sa dečky nevyužívali, a musím povedať, že skôr či neskôr dôjde bez nich k incidentu. Z hľadiska bezpečnosti si myslím, že je to nesprávne rozhodnutie. Aby pneumatiky fungovali, musíte odjazdiť niekoľko kôl.“

„Celý argument stojí na tom, že k odstráneniu prikrývok dôjde pre to, aby bola súťaž udržateľnejšia a ekologickejšia. V skutočnosti však spotrebujeme viac paliva, pretože zahriať pneumatiky bude náročnejšie.“

„Ešte znepokojivejšie je to, že keď idete s autom na trať, auto sa kĺže, veľmi ním trhá a ak natrafíte na niekoho, kto má pneumatiky už zahriaté, veľmi ľahko sa s ním môžete zraziť. Je to zbytočné riziko.“

K zákazu zahrievacích dečiek však nateraz nedošlo. O tom, či ich po roku 2024 v F1 ešte uvidíme alebo nie, sa rozhodne 31. júla 2023, kedy prebehne hlasovanie za účasti predstaviteľov FIA, F1 a tímov.

Pretekár série IndyCar James Hinchcliffe sa s Lewisom Hamiltonom nestotožňuje. To, že sa dá jazdiť bez zahrievacích dečiek, sa podľa Kanaďana už potvrdilo, a to hneď v niekoľkých súťažiach.

„Argument, že je to nebezpečné, bol vyvrátený v mnohých iných štvorkolesových motoristických súťažiach a Hamiltonove nedávne tvrdenia, že je to menej udržateľné, pretože by ste museli spotrebovať viac paliva, aby ste zahriali pneumatiky, sú nepresné,“ vyslovil sa 36-ročný pretekár.

„Keď máte studené pneumatiky, tak na to menej tlačíte, čo má za následok pomalšie časy na kolo a nižšiu spotrebu paliva. Prvé kolo testov s Pirelli možno túto úlohu nesplnilo, ale ten istý výrobca to v F2 zvládol, a to bez problémov. Dajte im čas, ktorý potrebujú, F1 by mala byť v budúcnosti bez dečiek.“

Na Hamiltonove slová medzičasom reagovalo už aj Pirelli.

„Lewis testoval pneumatiky na okruhu Paul Ricard na začiatku februára,“ poznamenal šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola. „V tom období bolo dosť chladno a jednoznačne sme testovali niektoré pneumatiky, ktoré nie sú vo finálnom stave, netestovali sme finálnu verziu pneumatík, s ktorými chceme jazdiť bez toho, aby sme využívali zahrievacie dečky.“

Isola ďalej uviedol, že to, či sa pri zahrievaní „bezdečkových“ pneumatík spotrebuje viac alebo menej paliva, bude závisieť od toho, ako dlho bude toto zahrievanie trvať.

„Bude to závisieť od toho, ako dlho potrvá zahrievanie. Ak to budú tri alebo štyri zákruty, nespotrebujete oveľa viac paliva. Ak na to budete potrebovať tri alebo štyri kolá, to už je úplne iný príbeh.“

„Teraz je ťažké povedať, či dokážeme vyvinúť pneumatiky s presne rovnakými vlastnosťami, aké používame teraz. Pravdepodobne budú tieto pneumatiky do určitej miery rozdielne. Tak či onak, na zahriatie pneumatík potrebujete niekoľko zákrut. Jazdci si na túto novú situáciu jednoducho budú musieť zvyknúť.“

Isola priznal, že rýchlostný rozdiel medzi autami, ktoré budú mať zahriaté pneumatiky a tými, ktoré pneumatiky mať zahriaté nebudú, môže prispieť k nehodám.

„Ak je jedno auto po výjazde z boxov o desať sekúnd pomalšie ako iné auto, vytvára to rýchlostný rozdiel, nad ktorým treba pouvažovať. Verím, že na to narážal aj Lewis. Jeho komentár považujem za odôvodnený. Musíme pouvažovať nad všetkým – palivom či výjazdovým kolom,“ dodal Isola.