logo F1online.skF1online.sk

Kedy privezie Alpine vylepšenia? Podľa Harmana na prvé preteky sezóny

Esteban Ocon
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 2. 2023

Alpine sa v minulom roku vytasil s agresívnym vývojovým plánom. Ten tímu umožnil po rozpačitom úvode zbierať body plnými priehrštiami a napokon vybojovať dôležité štvrté miesto v Pohári konštruktérov. Na predsezónnych testoch pred štartom ročníka 2023 síce francúzska stajňa neohromila, ale môžeme očakávať, že pri svojom vývoji budú v Enstone opäť nesmierne agresívni.

Technický riaditeľ stajne Matt Harman médiám v Bahrajne priznal, že balík, ktorý uvidíme na trati počas prvého víkendu sezóny, bude iný než ten z predsezónnych testov. „Na prvých pretekoch uvidíte monopost vizuálne pozmenený,“ prehlásil. „Máme na prvé preteky nachystaný celkom pekný upgrade a veríme, že to pomôže v našom úsilí priblížiť sa k tretiemu miestu, ak nie sa naň rovno dostať.“

To sú dosť silné slová, keď uvážime, že výkonnosť Alpinu na predsezónnych testoch väčšinou prenikla popod radar odborníkov. Francúzi si však dali veľmi záležať, aby ukázali ešte menej než je nevyhnutné. V ich podaní sme sledovali takmer výhradne dlhé jazdy na tvrdých zmesiach pneumatík.

Verejnosť a odborníci vyzdvihovali zvlášť výkonnosť Aston Martinu, avšak objavilo sa aj niekoľko málo jazykov oslavujúcich úspechy Alpinu. Anthony Davidson – taktiež vyzdvihol výkonnosť zeleného monopostu – citoval špekulácie z bahrajnského padoku, podľa ktorých tímy analýzou GPS dát prišli na to, že štvrtým najsilnejším autom je v skutočnosti A523 od Alpinu, nie AMR23 od Aston Martinu.

Francúzsky tím, naopak, upútal dosť nepríjemne vyzerajúcim poskakovaním svojho monopostu. Podľa Harmanových slov však má Alpine k dispozícii niečo, čo mu umožní optimalizovať svetlú výšku. Rovnako ako vlani platí rovnica, čím nižšie a tuhšie auto je, tým rýchlejšie jazdí, samozrejme za predpokladu, že neposkakuje. Technický riaditeľ pritom uisťuje, že poskakovanie a jazda s veľmi tuhým zavesením bola súčasťou plánu inžinierov v Enstone, ktorí v Bahrajne tieto skutočnosti zámerne testovali.

„Som si istý, že ste videli nejaké zábery, na ktorých bola viditeľná pomerne tvrdá jazda nášho monopostu. Toto v niektorých podmienkach funguje, takže sme to museli vyskúšať. Na tejto trati sa to príliš nevyplatí, ale v kalendári nájdeme okruhy, kde sa to bude dať optimalizovať a využiť, takže preto sme to testovali,“ hovorí Harman.

„Myslím si, že sme sa z toho mnoho naučili. Máme k dispozícii niekoľko nástrojov, zvlášť v zadnej časti, ktoré nám umožnia využiť tieto poznatky. Takže je to dôležitý zisk,“ dodal.

Okrem vizuálnych zmien bude mať Alpine v Bahrajne ešte jedno vylepšenie, ktoré má za cieľ práve optimalizovať svetlú výšku a samotnú jazdu. „Svetlá výška je, ako všetci vieme, kľúčovým výkonnostným prvkom. Máme v aute určitú technológiu, ktorá nám s ním umožní jazdiť možno o niečo nižšie než v minulej sezóne, takže sa musíme uistiť, že to vyskúšame. Prvýkrát to otestujeme pravdepodobne v tréningu na prvé preteky. Na testoch sme kvôli tomu vykonali niekoľko zaujímavých skúšok,“ vysvetlil Harman.

Súvisiace články

Diskusia