logo F1online.sk

McLaren brzdí zlá aerodynamická efektivita, prezradil Stella

Oscar Piastri
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala25. 2. 2023

McLaren sa v Bahrajne za nič neskrýva a na nič sa nevyhovára. Zak Brown už v piatok otvorene priznal, že jeho tím nedokázal splniť všetky ciele, ktoré si vytýčil. Šéf stajne Andrea Stella teraz prezrádza, že jedným z týchto bodov bolo aj zníženie odporu auta.

Monopost MCL60 je skrátka aerodynamicky neefektívny, čo predstavuje významný hendikep, ktorý nie je ľahké odstrániť bez nových komponentov. Nasadiť krídla na menší odpor znamená aj menej prítlaku, čo zas negatívne vplýva na rýchlosť auta v zákrutách.

McLaren to chcel riešiť. “Vlani sme mali stanovené isté vývojové ciele, ktoré sa týkali aerodynamickej efektivity, potom nejaké ciele súvisiace s využitím pneumatík, a tiež so zlepšením vyváženia auta,” vysvetľuje Andrea Stella.

“Realita vyzerá tak, že väčšinu týchto cieľov sme v skutočnosti splnili. Avšak, stále zaostávame za tým cieľom, ktorý sa týka aerodynamickej efektivity monopostu,” pokračoval novopečený šéf stajne. “Takže niektoré ciele sme splnili, no efektivita aerodynamiky na tom ešte nie je tak, ako by sme chceli, aby sme patrili do najlepšej štvorky.”

Keď McLaren vo štvrtok započal svoje jazdy a začal čítať dáta z trate, inžinieri nezostali ako obarení. Podľa Andreu Stellu všetky údaje korešpondovali s číslami, ktoré “vyliezali” z veterného tunela a simulácií.

“Na základe prvých dvoch dní si myslím, že naša výkonnosť je v podstate taká, akú sme aj čakali. Nejde o žiadne prekvapenie,” ozrejmil Stella, čím rozhodne nepotešil fanúšikov tradičnej britskej stajne. “Dáta korelujú s tým, čo sme z hľadiska aerodynamiky čakali. A platí to aj výkonnostne, minimálne v rámci možností toho, čo vieme vyčítať z jednotlivých časov na kolo. Vieme, že závisia od paliva, motorových režimov a podmienok…”

“Vieme tiež, že nás čaká práca. Sezóna je však dlhá a rozloženie síl sa môže meniť. Ako som povedal na predstavení auta, vieme, že máme dobré vývojové tempo. Naň teraz upriamime našu pozornosť. Ohľadom štartu musíme byť realistickí, ale z hľadiska celej sezóny zostávam optimistický,” znie z tábora papájových.

McLaren už usilovne pripravuje balíček komponentov, ktorý by mal aspoň čiastočne riešiť nedostatky súčasného monopostu. Podľa Stellu pôjde o rozsiahlejšie zmeny, no určite nebudú až také revolučné, aby sme mohli hovoriť o B-špecifikácii auta.

Pomôcť by mali hlavne niektoré komponenty, no Stella ich nechcel menovať. “Stále môžeme hovoriť o balíku, ale je v ňom pár komponentov, ktoré dosť citlivo vplývajú na časy na kolo. Nemôžem však prezradiť, o čo ide. Auto teda nebude vyzerať ako úplne nové, ale niektoré zmeny na ňom budú mať veľký dopad na aerodynamickú efektivitu.”

Fanúšikovia by azda mohli McLarenu tento výkonnostný prepad ospravedlniť, keďže mohlo ísť o negatívny efekt vyplývajúci zo zmeny pravidiel v oblasti podlahy. McLaren však po tejto výhovorke nesiahol. “Nevyplýva to zo zmeny pravidiel a nespravili sme krok vzad. Skrátka sme nevyvíjali dostatočne rýchlo.”

Čo môže McLaren očakávať od Veľkej ceny Bahrajnu? Treba zostať na zemi. Podľa Stellu sa momentálne nedá určiť, či bude monopost MCL60 bojovať o postup do Q3, alebo či vypadne už v prvej časti kvalifikácie.

Hranica je veľmi úzka. “Myslím si, že opäť uvidíme veľmi kompaktné štartové pole. To znamená, že ak neodvediete dostatočne dobrú prácu, a to platí aj pre nastavenia, môžete mať problém postúpiť z Q1. Na druhej strane však môžete bojovať o Q3.”

“Je to pomerne otvorené. Z hľadiska konkurencieschopnosti máme cieľ dostať naše auto do prvej štvorky. Povedal by som, že momentálne nedosahujeme túto úroveň,” zakončil Stella.