logo F1online.sk

Podľa Hornera sú tri dni testov dosť, hovorí o ich ďalšom skrátení

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala24. 2. 2023

Dĺžka predsezónnych testov sa postupne skracuje. Jeden by si pomyslel, že súčasné tri dni na prípravu sú už absolútnym minimom, no nie Christian Horner. Šéf Red Bullu dokonca vidí priestor na ďalšie skracovanie jázd, aj keď to pilotom nie je po vôli.

Kým v roku 2015 mali tímy na predsezónne testy vyhradených celých dvanásť dní, v tejto sezóne sú to už len tri. Príprava je tak o niečo náročnejšia, čo sa nepozdáva hlavne majstrom volantu. Fernando Alonso lamentuje nad tým, že jazdci sa na majstrovstvá sveta pripravujú len poldruha dňa a George Russell navrhuje, aby tímy smeli nasadiť po dva monoposty a takto dopriali pilotom viac priestoru.

Súhlasíte s týmito argumentmi? Možno vaším názorom mierne otrasie pohľad Christiana Hornera, ktorý má pocit, že “tri dni sú hojne”. “Len sa pozrite na spoľahlivosť z dnešného rána,” upozornil vo štvrtok popoludní šéf Red Bullu. “Myslím, že hneď na začiatku sme mali jednu červenú vlajku, pričom problém sa podarilo veľmi rýchlo odstrániť.”

Komisári nemuseli siahnuť po červených vlajkách ani po zvyšok dňa, čo len podčiarklo Hornerove slová. Ak chce Formula 1 zabezpečiť viac prekvapení a nečakaných výsledkov, mala by v nastolenom trende pokračovať, argumentuje.

“Dokonca by sme mohli hovoriť o presnom opaku: Keď sa pozriete na spoľahlivosť a koľko pretekov sa snažia majitelia vtesnať do kalendára, prečo neskrátime testy na dva dni a po nich nejdeme pretekať?” kladie si rečnícku otázku Horner. “Ak by to v úvode sezóny trochu premiešalo štartové pole, bolo by to ozaj také zlé?”

“A aj tak by vám zostával ešte veľký kus roka na to, aby ste všetko vyriešili. Pri súčasných motoroch a pravidlách sú tri dni hojne,” zhodnotil a prezradil aj niečo zo zákulisia: “A okrem toho sme na zasadnutí komisie diskutovali aj o filmovacích dňoch.”

Tento rok si s troma dňami azda skutočne vystačíme a zrejme aj v najbližších sezónach. Nemôže to však trvať večne. S príchodom nových pravidiel v roku 2026 bude nutné nafúknuť aj počet testovacích hodín. Čakajú nás totiž nové monoposty a najmä nové pohonné jednotky, ktoré sa budú takto výrazne meniť prvýkrát od roku 2014. “Rok 2026 je o niečom úplne inom, pretože celý koncept motora a šasi bude nový.”

Frédéric Vasseur sa v tomto zhodne so svojím súperom. “Táto sezóna je pokračovaním predchádzajúcej. Nemyslím si, že by malo zmysel počas zimy zdvojnásobovať počet odjazdených kilometrov. Možno s príchodom nových pravidiel sa vrátime k rozsiahlejšiemu formátu, aby sme sa pripravili na sezónu 2026, ale pre tento rok je to OK.”

Christian Horner už naznačil, že na zasadnutí Komisie F1 sa preberali aj filmovacie dni. Dnes má každý tím k dispozícii dva takéto dni, počas ktorých môže zajazdiť po 100 kilometrov na nesúťažných pneumatikách. Stajne vraj uvažujú nad tým, že by počas týchto dní mohli dostať viac voľnosti a možno počas nich aj zbierať dáta.

“Formula 1 má do budúcna dobrý plán, aby sme sa udržali na súčasnej úrovni a možno pri filmovacích dňoch siahli po väčšej flexibilite,” prezradil Toto Wolff z Mercedesu. “Nemyslím si však, že by sme mali navyšovať náklady tým, že by sme nasadzovali dve autá alebo pridávali dni. Viac času v aute by sme mali dopriať mladým jazdcom, samozrejme, ani to nie je také jednoduché. Keby sme však zostali pri súčasných pravidlách, aj to by nám vyhovovalo.”

Súvisiace články