logo F1online.skF1online.sk

Problémy so spoľahlivosťou boli vyriešené, znie z Renaultu

Alpine A523
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 2. 2023

Nedá sa zrejme ani vyčísliť, o koľko bodov vlani pripravili Alpine problémy so spoľahlivosťou. Francúzsky tím pred plánovaným zmrazením vývoja pohonných jednotiek vrhol všetko svoje úsilie na zlepšenie výkonu a na spoľahlivosť príliš nedbal. To sa síce Francúzom dosť vypomstilo, ale na spoľahlivosti, na rozdiel od výkonnosti, môžu pracovať aj naďalej. Presne to neďaleko Paríža vo Viry-Châtillon aj urobili a pred štartom nového ročníka šíria optimizmus.

Na problémy so spoľahlivosťou motorov Renault doplácal v minulej sezóne hlavne Fernando Alonso, ale nevyhli sa ani Estebanovi Oconovi. Alpinu sa však aj napriek tomu podarilo zabrať cenné štvrté miesto v Pohári konštruktérov. Pred novou sezónou sú tak najlepšej trojke najbližšie.

Keď chcú v Alpine naplniť svoj cieľ a čo najviac sa priblížiť najlepšej trojke, potom si nemôžu dovoliť zbytočne strácať body. Tých sa vlani kvôli nespoľahlivému motoru „odkotúľalo“ viac než dosť. To sa však vraj v tomto roku nestane.

„Keď mám byť otvorený, tak sme v priebehu celého minulého roka mali jeden veľký problém, ktorý súvisel s vodnou pumpou,“ povedal výkonný riaditeľ motorárne vo Viry Bruno Famin. „Veľmi rýchlo sme prišli na to, že na vyriešenie tohto problému potrebujeme zmeniť umiestnenie pumpy alebo pumpu samotnú, čo však nešlo bez výmeny všetkých dielov a zmeny integrácie – to sa skrátka nedalo urobiť v priebehu sezóny.“

„V priebehu minulého roka sme vykonali niekoľko zlepšení s cieľom znížiť riziko, no veľký krok prišiel až v tomto roku s monopostom A523, v ktorom máme inak umiestnenú novú vodnú pumpu. Všetky testy na dynamometroch pritom prebehli v poriadku. Sme si teda celkom istí, vlastne istejší si už pri testovaní na dynamometri ani byť nemôžeme. Dynamometer je však dynamometer a trať je trať,“ dodal Famin.

Zvýšiť výkon nového motora však už inžinieri Renaultu nemohli. Iste, so zlepšenou spoľahlivosťou sa stále dá vyťažiť aj lepší výkon, napríklad možnosťou jazdiť dlhšie s výkonnejším motorovým režimom. V roku 2023 však už nedôjde k žiadnym dramatickým výkonnostným posunom pokiaľ ide o pohonné jednotky. Tie sú teraz podľa Famina u všetkých dodávateľov na podobnej úrovni.

„S minulou sezónou sme boli spokojní, pretože sa nám podarilo uzavrieť medzeru v porovnaní s rokom 2021. Na štartovom rošte nájdete medzi štyrmi pohonnými jednotkami skutočne len veľmi malé výkonnostné rozdiely. Sme spokojní a urobili sme si všetky domáce úlohy, či sa nám to skutočne podarilo, to uvidíme až na trati,“ hovorí Famin.

„Ťažko sa porovnávať s ostatnými. Ak sa však v niečom porovnávať chceme, tak v integrácii. Na výkonnosti auta sme sa nejakým spôsobom podieľali, nie zvýšením výkonu alebo počtu koní, ale zlepšením výkonnosti auta ako takého. Existujú oblasti, ktoré nie sú úplne zmrazené pre rok 2023, ako napríklad výfuk, ale pracujeme na čo najlepšej integrácii pohonnej jednotky do auta,“ vysvetlil Famin.

Súvisiace články

Diskusia