logo F1online.sk

Alpine je pod váhovým limitom a plánuje to využiť vo svoj prospech

Alpine A523
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 2. 2023

Nalakované auto a ešte k tomu pod váhovým limitom? Iste, nový Alpine A523 má na sebe mnoho čiernej, čo je istotne nemalá úspora váhy, avšak v porovnaní s konkurenciou má monopost francúzskeho tímu na sebe stále poriadne množstvo laku. Napriek tomu bude podľa technického riaditeľa Matta Harmana potrebovať balast, aby sa dostal na váhový limit 798 kilogramov.

Pôvodne mali autá v novej sezóne vážiť 796 kilogramov, ale nebudú. Nakoniec zotrváme na minuloročnom váhovom limite 798 kíl, pod ktorý sa na začiatku minulej sezóny zmestil jediný tím. Pohľad na lakovania monopostov sezóny 2023 pritom navráva, že váhový limit predstavuje výzvu aj po ročnom vývoji novej generácie monopostov.

To však neplatí pre Alpine. Ten podľa technického riaditeľa stajne Matta Harmana váži menej ako je váhový limit, takže tím si bude môcť v roku 2023 dopriať luxus v podobe nastavovania vyváženia s využitím balastu.

„Boli by sme spokojní aj s váhovým limitom 796 kilogramov, takže sme radi,“ povedal na margo hmotnosti svojho „dieťaťa“ technický riaditeľ Alpinu. „Veľmi rýchlo to môžeme pretaviť na výkonnosť. Máme určité nápady – niečo také môžete využiť a hmotnosť premeniť výkonnosť.“

„Je naozaj dôležité, že na tom nie sme tak, ako v minulom roku, pretože vás to obmedzuje v tom, aké úpravy môžete vykonať priamo na okruhu a limituje vás to po stránke rozloženia váhy. Takto sa s tým môžeme viac pohrať, takže sme spokojní,“ povedal Harman.

Ako sme už uviedli, Alpine napriek tomu nie je nalakovaný celý. Inžinieri sa stále rozhodli ušetriť cenné (možno aj) kilogramy nenalakovaním oblastí v zadnej časti a bočníc. Podľa technického riaditeľa bude tento kompromis na osoh výkonnosti auta.

„Všetci to robia, z roka na rok laku z áut stále ubúda, všakže? Je však dôležité sa tým zaoberať, pretože nechcete plytvať. Každý gram na aute sa musí dobre využiť pre zlepšenie výkonnosti. Jeden kilogram navyše znamená stratu 35 milisekúnd, musíte s tým teda narábať múdro,“ povedal Harman.