Nie Porsche, nie Honda. Prečo si Red Bull vybral Ford?
Na spočítanie automobiliek, ktoré budú od roku 2026 vo Formule 1, budete potrebovať dve ruky. Ešte nie tak dávno znelo niečo také priam nereálne, ale dnes to reálne je. Za posledných pár mesiacov sme špekulovali a špekulovali. Mnohé z týchto rečí sa šírili okolo tímu Red Bull a jeho budúcnosti. Tá je nateraz rozlúsknutá.
Prakticky za jeden kalendárny rok sme sa posunuli od úplnej nezávislosti Red Bullu čoby samostatného dodávateľa pohonných jednotiek, cez spojenie s Porsche, pokračovanie spolupráce s Hondou až sme napokon skončili pri Forde. Bola to vskutku bláznivá jazda a ako sa ukázalo, žiadna zo špekulácií, o ktorej svetové médiá informovali, nebola úplne mimo misu.
Prečo však Red Bull skončil spojený s Fordom? Prečo nie s Hondou alebo Porsche? Dôvody nezhôd s nemeckou automobilkou sú široko známe. Vo Švábsku chceli majetkový podiel v Red Bulle, ktorý napokon nedostali. Takúto požiadavku Ford nemal a ako sa ukázalo, prepojiť Hondu a Red Bull Powertrains by bolo veľmi zložité.
„S Hondou sme si užili neskutočnú spoluprácu a keď v roku 2020 oznámili svoj odchod z Formuly 1, prinieslo to so sebou veľké sklamanie a spustilo vznik Red Bull Powertrains, aby sme tak získali kontrolu nad vlastnou budúcnosťou,“ povedal médiám v piatok v New Yorku šéf Red Bullu Christian Horner.
„Začali sme našu cestu, kým s Hondou sa nám vďakabohu podarilo dohodnúť na pokračovaní dodávok motorov do konca roka 2025, pokým budú od roku 2026 pripravené naše vlastné zdroje.“
„Máme s Hondou skvelý pracovný vzťah, je to neuveriteľná spoločnosť a v rámci súčasných pravidiel na to budeme tlačiť až do posledných pretekov sezóny 2025,“ dodal Horner, podľa ktorého môže Honda pokojne pokračovať vo vlastných projektoch.
„Nedošlo k žiadnemu prepojeniu duševného vlastníctva. Všetky motory Hondy sa vyrábajú v Japonsku a všetko vo vnútri Red Bull Powertrains je zamerané na rok 2026. Existuje teda mohutný čínsky múr medzi týmito dvoma aktivitami. V nasledujúcich rokoch však budeme pokračovať v spolupráci s Hondou v snahe dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Motor je homologizovaný, takže je fakticky zmrazený.“
„Honda ten motor dodá, vlastní úplné duševné vlastníctvo a my dovnútra tej pohonnej jednotky nevidíme. V spolupráci s Hondou budeme robiť všetko pre to, aby sme sa pokúsili obhájiť titul a dosiahli ďalšie víťazstvá,“ hovorí Horner.
„Teraz sú naše plány pre rok 2026 odlišné. Prajeme Honde len to najlepšie do roku 2026 a nasledujúcich, keď sa ich plány vykryštalizujú,“ doplnil šéf Red Bullu.
Plán s Hondou je teda vytýčený jasne. Dlho to vyzeralo, že Japoncov nahradí nemecké Porsche, ale tam chceli väčší kus koláča, než bol Red Bull ochotný ponúknuť, kým Ford predstavil presne taký plán, aký si v Milton Keynes od počiatku predstavovali.
„Toto je čisto komerčná a technická dohoda, takže nedôjde k žiadnej výmene akcií alebo vzájomnej účasti na podnikaní. Jedná sa o veľmi jednoduchú dohodu, na základe ktorej získame prístup a podiel na výskume a vývoji, zvlášť po stránke elektromobility, vývoja softvéru a podobne,“ opisuje Horner dohodu s Fordom.
„Tiež je to skvelé po obchodnej stránke, keďže Ford je v USA taký rozšírený, umožní nám ešte viac preniknúť na tento trh,“ dodal.