logo F1online.sk

Podľa Marka existujú dôkazy, že Mercedes porušil pravidlá

Christian Horner, Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 8. 2020

Téma kontroverzného skopírovania minuloročného Mercedesu v posledných dňoch trochu ochladla. Padok čaká na druhý verdikt vo veci, keďže sa voči prvému odvolali okrem Racing Pointu aj Renault a Ferrari. Red Bull sa síce do tohto právnického boja nezapojil, ale vo veci má jasno. Podľa Helmuta Marka je páchateľom Racing Point a spolu s ním aj Mercedes, ktorý mu mal pri vývoji pomôcť.

Racing Point dostal nakoniec pokutu 400-tisíc eur a v konštruktérskom šampionáte prišiel o pätnásť bodov. Mercedes nebol nijako potrestaný. Komisári rozhodli, že poskytnutie brzdových kanálikov Racing Pointu, ktoré prebehlo 6. januára tohto roka, nebolo “vážnym porušením pravidiel”, keďže Racing Point už vlani dostal kompletné počítačové modely.

Otázkou však je, či Mercedes nepomohol Racing Pointu aj nejako inak. Veľká časť padoku je presvedčená, že skopírovať cudzí monopost tak, ako to opisuje ružový tím, a aby navyše fungoval, je nemožné, a preto sa domnieva, že Racing Point musel dostať nejakú externú pomoc.

Podľa bývalého šéfa tímu HRT Colina Kollesa, ktorý mal, mimochodom, v roku 2013 vydierať Tota Wolffa, sa dokonca Racing Point dostal ku 60-percentnému modelu monopostu W10, ktorý je určený na testovanie vo veternom tuneli.

Pochybnosti o tom, či má Mercedes čisté ruky, má aj Helmut Marko. “Očakávame objasnenie ohľadom toho, čo je povolené a čo nie, aby v pravidlách nebolo toľko šedých zón,” hovorí pre SpeedWeek. “To, čo spravil Racing Point a čo spravil Mercedes, z nich robí dvoch páchateľov. Očakávam, že pred nasledujúcimi pretekmi FIA všetko upresní.”

“Nepochopiteľné je ale to, že tím dostal trest a má naďalej povolené jazdiť [so súčiastkami, ktorých nasadenie je proti pravidlám] a po každých pretekoch je len napomenutý. My v tom máme jasno. Kopírovanie, tak ako ho spravil Racing Point, je zakázané. Rovnako ako posúvanie informácií iným súťažiacim. Existujú dôkazy, že Mercedes spravil presne to.”

“Výsledok tohto procesu bude rozhodujúci aj pre spoluprácu medzi našimi tímami, Red Bullom a AlphaTauri. Do protestov sme sa nezapojili, pretože Ferrari a Renault sú dva veľké tímy, a tie sa už aktivizovali,” ozrejmil Marko.

Šéf Red Bullu Christian Horner ani neverí, že sa celá vec dostane až na Medzinárodný odvolací súd FIA.

“Toto je pomerne normálne, je to súčasťou telenovely, ktorou je Formula 1,” reaguje na protesty a odvolania sa Horner pre Channel 4. “Odvolací proces sa už začal, no nemyslím si, že je nejaká šanca, že by sa to dostalo až na odvolací súd.”

“Myslím si, že obe strany sa snažia získať si lepšiu pozíciu a rokujú za zavretými dvermi. Toto odvolanie je len prostriedok medzi tímami a FIA, aby sa dopracovali k nejakému záveru ohľadom toho, čo je a čo nie je povolené, a aby boli všetci úprimní. Myslím si, že o päť minút dvanásť sa zázračne objaví dohoda, ktorá všetko rozjasní,” dodal 46-ročný Brit.

Súvisiace články