logo F1online.sk

Ferrari už malo lanáriť strojcu úspechu Mercedesu Andyho Cowella. Bez úspechu

Mechanik Ferrari
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala19. 8. 2020

Mercedes do veľkej miery vďačí Andymu Cowellovi za svojich zatiaľ šesť konštruktérskych a jazdeckých titulov. Cowell sa ako šéf motorového oddelenia v Brixworthe zapísal do histórie postavením pohonnej jednotky, ktorá ďaleko predčila konkurenciu. V júli však svoju pozíciu opustil, na čo si Ferrari nemohlo dovoliť nezareagovať. Motorového génia vraj chcelo získať do svojich služieb, ale neuspelo.

O snahách Maranella a o tom, že Andy Cowell ponuku odmietol, píše talianska verzia stránky motorsport.com. Cowellovou úlohou malo byť podľa spomínaného zdroja reštrukturalizovať motorové oddelenie Scuderie, ktoré cez zimu utrpelo poriadnu ranu. Osadenie nových senzorov do pohonných jednotiek spravilo z agregátu Ferrari ten najslabší v štartovom poli.

Aby toho nebolo málo, na unáhlené prekopanie pohonnej jednotky Ferrari doplatilo nielen po výkonnostnej, ale i po spoľahlivostnej stránke. “V Silverstone sa v druhom tréningu Vettelovi poškodil spaľovací motor, kým v Barcelone zas elektrický problém spôsobil zhasnutie motora Charlesa Leclerca. Ostatné motory zatiaľ pokračovali ako švajčiarske hodinky. Prečo? Je jasné, že niečo tam nie je v poriadku.”

O nastolenie poriadku sa mohol postarať Andy Cowell, no Ferrari to teraz bude musieť zvládnuť bez cudzej pomoci. Ale pohonná jednotka nie je jediným problémom červeného tímu, zdôrazňuje taliansky zdroj.

Problémy má aj šasi a aerodynamika. Ferrari malo pred sezónou predstaviť zosilnenú verziu prevodovky, ktorá mala zabrániť krúteniu zadnej nápravy. V najbližšej dobe ju ale neuvidíme, keďže “sa nezdá, že by zlepšenie výkonu vykompenzovalo vyššiu hmotnosť”. Nuž a často sa skloňoval aj nový nos. Ani tu vraj čísla nie sú veľmi povzbudivé, a tak Ferrari zostáva pri overenom riešení, aj keď s vyšším odporom.

Má Scuderia vôbec nejakú šancu na zotavenie sa? Pomôcť jej môže zákaz kvalifikačných režimov, ktorý by mal prísť v najbližších dňoch, a tiež očakávané ďalšie zmeny v technických pravidlách pre rok 2021. FIA chce totižto vyjsť v ústrety Pirelli tým, že zníži prítlak monopostov. Vďaka tomu by mali súčasné gumy zvládnuť aj ročník 2021.

Ferrari chce túto príležitosť využiť aj na predstavenie novej pohonnej jednotky. Až do konca roka 2020 majú motorári povolené zdokonaľovať prakticky len spoľahlivosť (s výnimkou jednotky ERS, ju možno vylepšiť raz v aktuálnej sezóne), ale pred štartom roka 2021 bude možné nasadiť aj vylepšenia zamerané na výkon.

Tu by Andy Cowell ešte Scuderii nepomohol, keďže “aspoň do úvodu roka 2021” bude v Mercedes pracovať ako konzultant na bližšie nešpecifikovanom projekte strieborných šípov. Cowell by tak mohol zasiahnuť až do vývoja pohonnej jednotky pre rok 2022. Ak by ponuku prijal.