logo F1online.sk

Nové Porsche 963 Nasrovi pripomenulo Formulu 1: Preteky športiakov zažijú zlaté časy!

Porsche 963
© Twitter/FIA WEC
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2023

Vytrvalostné šampionáty stoja na prahu novej éry. Novovzniknutá trieda Hypercar láka do Le Mans obrovské množstvo automobiliek a po opatrnom a skromnom začiatku to v roku 2023 vypukne naplno. Favorizovanej Toyote, ktorá to mala v posledných rokoch relatívne jednoduché, sa v tomto roku postavia veľmoci ako Cadillac, Peugeot, Ferrari či Porsche. Špeciál nemeckej automobilky čaká tento týždeň premiéra na legendárnych pretekoch v Daytone a riadiť ho bude aj bývalý pilot F1 Felipe Nasr.

Ten bude bojovať na slávnom podujatí s tímom so zvučným menom Porsche Penske Motorsport. Aj keď sa to už zdá ako celá večnosť, čo pôsobil v F1, Nasr je vo veku 30 rokov stále pomerne mladý a v Amerike si získal povesť jedného z najlepších pilotov vo vytrvalostných pretekoch.

Teraz sa stal jednou z tvárí spoločného projektu Porsche a Penske, ktorí majú za sebou tisíce testovacích kilometrov a chystajú sa na novú kapitolu.

„Pridanie hybridného systému mi veľmi pripomína moje časy v F1. Musíte veľa pracovať s volantom, na ktorom toho pilot musí sledovať a robiť veľmi veľa,“ povedal o svojich skúsenostiach s novým hyperautom Porsche 963 Felipe Nasr pre Motorsport.com. „Už sa neviem dočkať, až tie autá uvidím pretekať. Sú širšie a dlhšie než predchodcovia a podľa mňa vyzerajú drsne!“

„Byť do tohto projektu zapojený už od prvého dňa je unikátny pocit. Videl som, ako sa toto 963 rodilo ešte predtým, než prvýkrát vyšlo na trať. Bola to skvelá skúsenosť,“ dodal brazílsky pretekár.

Nová generácia týchto špeciálov sa pritom od svojich predchodcov zásadne líši. Nie je to len zavedenie hybridného systému, autá sú tiež podstatne ťažšie a vďaka rekuperačným systémom sa stinty predĺžia. To kladie väčší dôraz na pneumatiky i pilotov.

„V porovnaní s predchodcami v kategórii Daytona Prototype je to odlišný pocit. Rozhodne tu máme niekoľko odlišností z jazdeckého pohľadu, z pohľadu jazdného štýlu a práce s novými pneumatikami. Keď dupnete na brzdu, tak necítite len mechanický systém, máme tu aj hybrid, takže elektromotor nám pomáha pri spomaľovaní auta,“ vysvetľuje Nasr.

„Keď zošliapnete brzdu, očakávate okamžitú brzdnú silu – toto sa nezmenilo, ale zmenil sa pocit, ktorý cítite z pedálu. Myslím, že všetci sme sa museli učiť, ale je to zábava, auto vyzerá dobre a jazdí dobre.“

„Máme oveľa väčší výkon ako v prípade predchodcu z triedy Daytona Prototype, jedinou nevýhodou je podľa mňa váha (asi o 100 kilogramov viac, pozn. red.), ktorá je vyššia než predtým. Rýchlosť v zákrutách to ovplyvní a energia, ktorú berieme z pneumatík, je oveľa väčšia,“ hovorí bývalý pilot Sauberu.

„Stinty sa predĺžia, takže dostaneme viac času v kokpite a možno nebudeme jazdiť 35 až 40 minút úplne naplno ako s DPi. Teraz sa budeme musieť starať o auto, pneumatiky a palivo približne 50-60 minút. To je dobrý prídavok a myslím si, že jazdci to pocítia aj fyzicky.“

„Jazdiť IMSA je jedna z najzábavnejších vecí, akých som sa kedy zúčastnil: je to výzva, je to náročné a máte tu množstvo skvelých jazdcov i tímov. So všetkými prichádzajúcimi automobilkami to prinesie zlaté časy pre preteky športových automobilov. Naozaj sa na to teším,“ prehlásil Nasr.