logo F1online.skF1online.sk

Schumacher má pocit, že v F1 absentuje trpezlivosť pri mladíkoch

Mick Schumacher
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala10. 12. 2022

Mick Schumacher po dvoch sezónach v Haase sa bude musieť z Formuly 1 stiahnuť. Americký tím s ním už odmietol predĺžiť kontrakt a nahradil ho skúseným Nicom Hülkenbergom, keďže vo výchove mladého jazdca nevidel dostatočné benefity. Mickovi Schumacherovi je to ľúto, tímy F1 by podľa neho mohli byť aj trpezlivejšie.

Keď celok pod vedením Günthera Steinera pred VC Abú Zabí oznámil, že do tímu príde Nico Hülkenberg, nikto od prekvapenia neotváral ústa. Zo vyjadrení Steinera i Genea Haasa bolo evidentné, že nie sú spokojní. Namiesto toho, aby Schumachera podporili, naňho vyvíjali ešte väčší tlak kritizovaním jeho výkonov a prízvukovaním jeho nehôd.

Mick Schumacher však v rozhovore s reportérmi AMuSu prezradil, že podľa neho nepodával také zlé výkony, ako sa to snažil vykresliť Günther Steiner. Preto ho zarmútilo, že mu Haas nepredĺžil zmluvu. “Svojím spôsobom som z toho sklamaný, pretože si myslím, že tento rok som odviedol dobrú robotu. Tím však rozhodol inak a ja to musím akceptovať. Teraz sa treba koncentrovať na budúcnosť.”

“Mali sme vzostupy aj pády, ale trend vždy smeroval hore. Na tom podľa mňa záleží,” zdôrazňuje šampión sérií F3 a F2. “Koniec-koncov, toto bola len moja druhá sezóna vo Formule 1.”

Haas vnímal sezónu 2021 ako prechodnú a takmer všetky zdroje investoval do auta novej generácie. Schumacher tak nestihol nazbierať dostatok skúseností. “Tú prvú ani nemôžeme počítať za sezónu, pretože väčšinou sme jazdili na chvoste štartového poľa. Najskôr som si musel zvyknúť na duely v strede poľa. V priebehu sezóny sa nám to podarilo a zo situácií sme vyťažili maximum.”

Nie však zo všetkých. Mladý Nemec svojimi nehodami Haasu sťahoval opasok. Vyjadrenia majiteľa tímu, že mladý jazdec je pre stajňu v časoch rozpočtového stropu drahší ako skúsený veterán, preto akceptuje.

“V tomto má istotne pravdu,” uznáva Schumacher, no jedným dychom vysvetľuje: “Formula 1 je šport, v ktorom musíte ísť na limit. Aby ste ho našli, niekedy musíte ísť až zaň. Preto tak veľa ľudí tvrdí, že mladému jazdcovi musíte dopriať aspoň tri sezóny, aby sa usadil. Ja s tým súhlasím. Formula 1 je úplne iný kaliber v porovnaní so všetkými ostatnými pretekárskymi kategóriami, v ktorých som pôsobil. Zakaždým, keď som naskočil do auta, som sa cítil o čosi komfortnejšie. Mohli ste to vidieť aj na tom vzostupnom trende.”

Majú tímy vo Formule 1 nedostatočnú trpezlivosť pri práci s mladíkmi? “Pravdepodobne áno. Samozrejme, neviem, ako sa pristupovalo k iným jazdcom, môžem hovoriť len zo svojej vlastnej skúsenosti. Chce to čas.” Toho však nie je na rozdávanie v kategórii, o ktorej sníva každý pretekár na svete. Ak už jazdec dostane šancu, musí ju pevne uchopiť, pretože za ním stojí stovka ďalších, ktorí horia túžbou nahradiť ho.

Keby sa Schumacherovi podarilo aspoň kompenzovať nehody bodovými zápismi, na ktoré tak naliehalo vedenie stajne. Dve umiestnenia v najlepšej desiatke nestačili. Nezohral svoju úlohu aj interný tlak, ktorý na Schumachera vyvíjali Steiner s Haasom?

“To nezvýšilo tlak na mojich pleciach, zisk bodov bol cieľom nás všetkých,” reaguje. “Mali sme množstvo príležitostí ich získať, žiaľ, aj dosť dôvodov, prečo neprichádzali dostatočne často. Keby jeden či dva momenty dopadli inak, mohli sme mať oveľa viac bodov.”

“Najradšej by som bojoval o body už počas prvého roka. Možnože to by ma lepšie pripravilo na druhú sezónu, keď už bol tlak väčší. Musel som riešiť úplne iné problémy ako v prvom ročníku,” bráni sa šestnásty muž šampionátu, ktorý si na svoje konto pripísal dvanásť bodov, teda rovnako veľa ako Júki Cunoda.

Papier znesie všetko. A niekedy nehovorí celú pravdu

Jedným z týchto problémov bolo aj nastavenie monopostu, ktoré Schumacherovi v úvode roka nevyhovovalo. “Na začiatku sme boli stratení, ale celkom rýchlo sme sa dotiahli, keď sme prijali správne rozhodnutia. Opäť sme začali na bode nula. Od VC Kanady som mal auto, ktoré mi vyhovovalo, a postupne sme sa zlepšovali.”

Práve po Kanade prišli Schumacherove dva vrcholy sezóny: Ôsme miesto vo Veľkej Británii a šiesta priečka v Rakúsku. Zdalo sa, že zvyšok roka bude krásny. “Naozajstný prielom predstavovali nastavenia na Kanadu. V Silverstone som prvýkrát mohol ukázať, že sa v aute cítim komfortnejšie. Zhruba vtedy moje nastavenia prevzal aj Kevin.”

“Bola to tak trochu náhoda,” pustil sa do vysvetľovania toho, ako sa Haasu podarilo doladiť monopost. “Ale viackrát som hovoril inžinierom, že by som to chcel skúsiť. Na starom aute to nefungovalo, ale o to lepšie v tomto novom.”

O čo teda šlo? “Bolo to o jednej časti auta, čo nebudem príliš rozoberať, no týkalo sa to prednej nápravy. Ak na nej spravíte niečo, čo na papieri vyzerá dobre, v aute máte pocit straty kontroly. Auto vtedy nebolo konzistentné, nuž sme to odstránili. Odvtedy sa veci začali zlepšovať.”

Mercedesu sa nedarilo, Haas živoril

Jazdecké chyby aj strategické zlyhania sa postarali o to, že bodové hody neboli také štedré. Haas mal totiž neľahkú úlohu. Auto nefungovalo na všetkých tratiach, a tak bolo nutné vydolovať maximum na tých okruhoch, ktoré mu sedeli. To sa nedarilo vždy.

“Pokúsili sme sa dať dokopy balík, ktorý by fungoval na väčšine okruhov. Na jednej či dvoch tratiach však bolo nutné nasadiť maximum prítlaku, kde sa pozitívny efekt neprejavil, napríklad v Mexiku,” spomína Schumacher. “Tieto výkyvy boli spôsobené tým, že sme nemali veľkú škálu rôznych nastavení, ktoré by sme mohli využiť. Museli sme teda maximalizovať výsledky na pretekoch, keď to šlo dobre.”

Svojím spôsobom by sme Haas mohli pripodobniť k Mercedesu. Aj strieborné šípy mali preteky, v ktorých bojovali o víťazstvo, no hneď na nasledujúcich pretekoch sa trápili v strede poľa. V Haase vraj boli tieto výkyvy oveľa okatejšie. “Myslím si, že v porovnaní s nami sa Mercedesu darilo dobre, keď mali zlý deň.”

Zoznámte sa: Haas VF-22

Schumacher sa zároveň musel spoznávať s novou technikou. Kevin Magnussen mal istotne výhodu vďaka množstvu skúseností. “Najväčším faktorom bola hmotnosť, nuž a objavil sa úplne nový problém, a síce poskakovanie. Aj keby sme si odmysleli tieto dva faktory, tak s autami sa jazdí úplne inak ako s predchádzajúcou generáciou.”

“Začína sa to už pri pneumatikách, ktoré sa správajú inak z hľadiska opotrebovania. Tento rok sme mali veľké problémy s prednými gumami, vlani však so zadnými. Všetkých nás to prekvapilo. V mnohých smeroch sme už šli na maximum. Chceli sme ísť aj ďalej, ale nedokázali sme to.”

Haasu nestačilo len spoznať pneumatiky či upraviť spôsob, ako s nimi pracuje. Dôležité bolo pochopiť, ako budú zmeny na monoposte vplývať na gumy, čo však v drobnom tíme nie je ľahká úloha.

Top stajne skrátka pochopia novú techniku rýchlejšie. “Red Bull alebo Ferrari majú dvadsať ľudí, ktorí riešia jednu vec. U nás to bol jeden, možno dvaja ľudia. Preto sme nemohli veci uponáhľať a trvalo nám dlhšie, kým sme z toho vyžmýkali maximum. Keďže sme na začiatku mali veľmi silné auto, celkom dobre sme sa prepracovali cez tú fázu učenia sa.”

Schumacher bol v juniorských kategóriách známy práve učením sa. V druhej sezóne sa zvykol výrazne zlepšiť. Cítil takýto pokrok aj vo Formule 1? “V nižších kategóriách sa už v tímoch nevyvíja a ako jazdec lepšie vnímate svoje zlepšenia. Vo Formule 1 tímy neustále vyvíjajú. My sme priniesli jeden veľký aerodynamický balík, ostatní ich mali pripravených niekoľko. Ťažko ste sa porovnávali.”

“Ak sa iný tím zlepšil a vy nie, tak máte pocit, že cúvate, aj keby ste sa jazdecky posunuli vpred. Dôležité je, že sme sa pravidelne zlepšovali porovnávajúc sa sami so sebou,” myslí si 23-ročný rodák z Genolieru.

A záverečná otázka: Ako vyzerá Schumacherova budúcnosť? Do tímu ho už otvorene pozýva Toto Wolff, ktorý by mu mohol predostrieť podobnú ponuku ako pred pár rokmi Estebanovi Oconovi.

“Mojím plánom bolo vždy zostať vo Formule 1. Rozhodne v nej chcem zostať a teraz prehodnocujem jednotlivé možnosti. Dúfam, že si vyberiem tú správnu. Chcel by som vyviesť z omylu všetkých, ktorí mi neverili. Viem, na čo mám. Dokázal som to v juniorských kategóriách a nevidím dôvod, prečo by sa mi to isté nemalo podariť vo Formule 1,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia