logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Pérezovi sa môže zísť Verstappenova pomoc

Max Verstappen a Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala20. 11. 2022

Red Bull má už oba tituly na konte, no pretekové double na poslednej veľkej cene by bolo krásnou bodkou za skvelým ročníkom. Sergiovi Pérezovi by navyše zaistilo druhé miesto v jazdeckom šampionáte, čo sa Red Bullu nepodarilo ani za čias Sebastiana Vettela. Mexičan to však nemusí mať také jednoduché, ako by sa po kvalifikácii mohlo zdať. Ešte sa mu môže zísť fakt, že sa po Brazílii s Verstappenom udobrili.

Samotná kvalifikácia nepriniesla žiadne veľké prekvapenia a naznačila, že Max Verstappen je skutočne ochotný pomôcť svojmu tímovému kolegovi. Sergia Péreza a Charlesa Leclerca nakoniec delili len štyri stotiny sekundy a netreba pochybovať, že sa o to pričinil práve Holanďan.

Čerstvý dvojnásobný šampión mal Pérezovi pomôcť so zákrytom pri oboch pokusoch v Q3, no ten prvý nevyšiel a Mexičan si vzduch musel rozrážať sám. Red Bull vysvetlil, že Verstappenovi “zdochlo” auto a museli ho reštartovať, čo spôsobilo isté zdržanie.

Pérez sa vo vysielačke aj trochu vyľakane pýtal, čo sa stalo. Azda mu už začali vŕtať hlavou myšlienky nad Verstappenovou odplatou číslo dva. Ale nie, druhý pokus prebehol podľa predstáv všetkých zainteresovaných a Pérez poskočil z predbežného tretieho miesta na druhé.

“Určite mi to pomohlo,” zhodnotil Pérez po kvalifikácii. “V druhom sektore som cítil, že to funguje. V treťom sektore síce niečo stratíte, ale celkovo vám to prinesie istý zisk.” Zákryt mu istotne priniesol viac ako 0,040 sekundy, ktoré získal na Leclerca.

Čo však prinesie nedeľa? Red Bull na stredne tvrdých pneumatikách udával tempo zásluhou Maxa Verstappena. Sergio Pérez naňho strácal v priemere tri desatiny sekundy, čo je však oveľa menej ako pri piatkových kvalifikačných simuláciách.

Jazdci Red Bullu sa totiž v piatok rozhodli jazdiť s inak nastavenými monopostmi. Max Verstappen mal menej prítlaku, Sergio Pérez zas o niečo viac. Uvidíme teda veľké Pérezovo zrýchlenie? Z pohľadu nastavení zrejme nie.

Sergio Pérez si totiž ponechal svoje nastavenia aj do zvyšku víkendu. Väčšie zadné krídlo spôsobí, že nebude mať takú veľkú výhodu na rovinkách. To mu pomôže znížiť degradáciu pneumatík a azda sa pokúsiť o jednu zastávku v boxoch.

Ferrari je na rovinkách porovnateľne rýchle ako Pérez. A keďže na úrovni mora už jeho menšie turbo zaberá naplno, na výjazdoch zo zákrut akceleruje rýchlejšie ako napríklad Red Bull, ktorý má zas väčšie turbo. Ak sa Charles Leclerc dostane do dosahu DRS, na jednej z dvoch roviniek by to mohol skúsiť.

Avšak, bude musieť konať pomerne rýchlo, a síce kým dvojica Red Bullov neutečie z dosahu DRS. Ferrari sa v piatok cítilo lepšie na stredne tvrdej zmesi ako na softoch, no v časoch na kolo sa to až tak výrazne nepremietlo. Max Verstappen a Sergio Pérez odjazdili rýchlejšie pretekové simulácie.

Charles Leclerc by sa mohol dostať pred Sergia Péreza po zhasnutí červených svetiel už pred prvou zákrutou, ktorá je dosť široká, prípadne na ďalších dvoch rovinkách. Max Verstappen sa zas bude snažiť pomôcť svojmu kolegovi tak, aby sa nemusel vzdať pätnásteho víťazstva v sezóne. Toto by nemuselo dopadnúť podľa predstáv Sergia Péreza.

Ak to nevyjde, aj Scuderia to bude chcieť skúsiť strategicky. Podľa Leclerca je všetko otvorené. “Uvidíme v pretekoch, ale dúfam, že spolu s Carlosom dokážeme Checa dostať pod tlak tým, že skúsime rôzne veci.”

Jednou z možností je skorý pitstop pre Carlosa Sainza, a teda undercut na Péreza. Španiel by následne mohol súpera z Red Bullu brzdiť a blokovať, čo pomôže Charlesovi Leclercovi. A alternatívne by zvýhodnil Charlesa Leclerca pri pokuse o undercut na Mexičana, keďže Red Bull by nemohol zastaviť bez toho, aby nespadol za Sainza.

Čo je však dôležité, Ferrari prekvapivo dobre pracovalo s pneumatikami, hlavne stredne tvrdými. “Tento víkend sme tomu venovali oveľa viac pozornosti,” prezradil Charles Leclerc. “Takže dúfame, že nebudeme mať takú vysokú degradáciu. V druhom tréningu to bolo náročné, ale spravili sme pár zmien a v treťom tréningu sa to zlepšilo. Hoci teploty trate v treťom tréningu sú úplne iné, takže uvidíme, či to bude naozaj lepšie.”

Ako by mohol Max Verstappen pomôcť svojmu kolegovi? V Abú Zabí je možností viac ako dosť, veď vlani sme videli, ako “legenda” Checo zavadzala Lewisovi Hamiltonovi. Ale azda to ani nebude také nutné. Možno postačí, ak mu bude Verstappen na rovinkách poskytovať DRS, až kým Leclercovi neutečie.

Vzhľadom na Verstappenovu rýchlosť by mohlo byť ešte lepšie pustiť Péreza pred seba, Leclerca spomaliť o pár desatiniek na kolo, a následne sa vrátiť dopredu.

Avšak, vzhľadom na Pérezov výber zadného krídla, to určite nemusí byť preňho také jednoznačné a Leclerc bude mať na rovinkách šancu. Verstappenova pomoc sa mu zíde.

Ale pozor, karty môže ešte zamiešať Mercedes. Je síce pravda, že oba Mercedesy s väčšími zadnými krídlami a menej efektívnou aerodynamikou strácajú približne 7 km/h na rovinkách, no to naznačuje, že strieborné šípy vopred rátali s obsadením tretieho radu a všetko stavili na preteky.

S väčšími zadnými krídlami toho pneumatiky vydržia viac a Mercedesy sa môžu rozhodnúť pre jednu zastávku. Ak budú vo Ferrari, prípadne aj v Red Bulle, rozdeľovať svoje stratégie, Hamilton s Russellom sa usmejú popod fúz a pokúsia sa chopiť príležitosti. Piatkové analýzy ukázali, že z hľadiska čistej pretekovej rýchlosti sú na tom veľmi dobre.

Prehľad simulácií z druhého tréningu, ako ich zosumarizoval AMuS:

Pilot Priem. čas P. kôl Pneu Stint
Russell 1:30,348 7 soft 2
Sainz 1:30,613 4 soft 1
Bottas 1:30,847 3 soft 1
Stroll 1:31,092 10 soft 1
Alonso 1:31,348 8 soft 1
Gasly 1:31,401 8 soft 1
Norris 1:31,614 8 soft 1
Latifi 1:32,905 7 soft 1
Verstappen 1:30,477 10 medium 1
Russell 1:30,506 7 medium 1
Hamilton 1:30,695 8 medium 1
Pérez 1:30,713 11 medium 1
Sainz 1:31,024 10 medium 2
Alonso 1:31,348 4 medium 2
Leclerc 1:31,444 15 medium 1
Gasly 1:31,595 6 medium 2
Ocon 1:31,764 15 medium 1
Vettel 1:32,051 11 medium 1
Latifi 1:32,301 9 medium 2
Zhou 1:32,763 14 medium 1
Schumacher 1:32,857 12 medium 1
Norris 1:31,398 5 hard 2
Cunoda 1:31,827 15 hard 1
Albon 1:32,152 15 hard 1
Magnussen 1:33,038 12 hard 1

Stred poľa

O súboji McLaren vs. Alpine v konštruktérskom šampionáte paradoxne rozhodnú jazdci z Red Bullu, Ferrari a Mercedesu. Ak sa totiž všetkých šesť pilotov dostane pod šachovnicovú vlajku a obsadí prvých šesť miest, McLaren určite nezíska potrebných 19 bodov na Alpine. Navyše, priame porovnanie týchto tímov z piatka nám chýba.

Škrt cez rozpočet by Alpinu mohol spraviť Lando Norris, ak by sa dokázal dostať pred Mercedesy. Avšak Mercedesy boli na stredne tvrdej zmesi druhé najrýchlejšie, takže očakávať niečo také nie je reálne.

Prekvapiť by však mohol Sebastian Vettel na deviatej priečke, o ktorého sa dnes chce “postarať” Fernando Alonso tým, že si s ním poradí ideálne už v prvom kole.

Štartový rošt a stratégie

Z pole position bude štartovať Max Verstappen pred svojím tímovým kolegom Sergiom Pérezom, ktorému dnes azda aj bude treba pomôcť v boji o druhé miesto jazdeckého šampionátu.

Druhý rad obsadila dvojica z Ferrari v poradí Charles Leclerc a Carlos Sainz. Za nimi ich budú prenasledovať Lewis Hamilton a George Russell.

Daniel Ricciardo v porovnaní s kvalifikáciou stráca tri priečky, a to za trest, ktorý si prenáša z VC Sao Paula. Komisári ho takto “odmenili” za spôsobenie kolízie s Kevinom Magnussenom.

Image

Pirelli predpovedá veľmi tesnú bitku medzi jednozastávkovými a dvojzastávkovými stratégiami. Mäkká zmes sa v piatok ukázala ako málo platná, takže tímom radí vyberať si z mediumiek a hardov. A veľká časť padoku je presne na to pripravená.

Image

Prehľad zostávajúcich pneumatík na nedeľné preteky. Všimnite si, že Sergio Pérez, Charles Leclerc a Carlos Sainz zrejme stavia na odlišné stratégie. Obaja majú dve tvrdé zmesi oproti dvom stredne tvrdým, ktoré si zvolili Hamilton, Russell či Verstappen.

Image

Pirelli v piatok zistilo, že medzi jednotlivými pneumatikovými zmesami sú približne trojdesatinové rozdiely.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Charles Leclerc sa dnes bude snažiť prekonať dvojicu Red Bullov, no tá bude nad jeho sily, najmä ak sa Max Verstappen rozhodne pomôcť svojmu kolegovi. A to urobí, aby mal celý Red Bull príjemnú zimnú prestávku. Komu by sa chcelo celé tri mesiace rozoberať, prečo Verstappen nepomohol svojmu kolegovi, či šlo o nehodu z Monaka a či by mal niekto Péreza nahradiť…

Fernando Alonso ukáže svoje skúsenosti a v pretekoch si poradí s tímovým kolegom.

Kevin Magnussen a Mick Schumacher štartujú vyššie než ich dvojičky v tipovačke, a majú aj pomerne vysoké kurzy.

Tomáš Schügerl

Max Verstappen má v rukách ideálne karty, aby napísal víťaznú bodku za svojou dominantnou sezónou. Red Bull bol v sobotu najlepší v rýchlosti na jedno kolo a pri deficite Mercedesu na rovinkách je len ťažko predstaviteľné, že by strieborné šípy dokázali ohroziť červených býkov. Rovnako to nepredpokladám ani v prípade Ferrari.

Bolo by krásne, ak by sa Sebastian Vettel rozlúčil s bodovaným umiestnením. Po vydarenej kvalifikácii má na to pri štarte z deviateho miesta dobré predpoklady a pokiaľ ho nesklame technika či pitstopy, mohol by sa rozlúčiť v TOP10.

Pomerne často sa stáva, že z jazdca, ktorý v tíme po sezóne končí, po oznámení opadne tlak, a zrazu zajazdí výborný výsledok. Aj Mick Schumacher v sobotňajšej kvalifikácii zdolal Kevina Magnussena a do pretekov odštartuje dvanásty. Mohol by teda zdolať skúsenejšieho Dána.

Lewis Hamilton na konci sezóny, ktorá mi priniesla veľa náročných i poučných okamihov, neodíde bez pódiovej rozlúčky. Mercedes nastavil svoje auto vyslovene na preteky a je pripravený vyťažiť zo všetkého, čo sa pred ním udeje, prípadne aj strategicky prevýšiť Ferrari. Preto by to v podaní Lewisa mohlo vydať na pódiovú priečku.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!