logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Mercedes tentoraz môže odolať

Max Verstappen a George Russell
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2022

Dočká sa Mercedes prvého víťazstva v sezóne? Zdá sa, že v Brazílii je k tomu veľmi blízko. Red Bull mal totiž v sobotu veľké problémy s degradáciou pneumatík a reálne hrozí, že sa rovnaký scenár zopakuje aj v nedeľu. Červení býci majú obavy, Mercedesy zas živia nádej. A šancu majú naozaj veľkú.

Padok si v sobotu vydýchol. Ukázalo sa, že Red Bull predsa len nie je neporaziteľný a aj jeho stratégovia sa vedia prerátať, aj keď v takom rozsahu prvýkrát od Veľkej ceny Rakúska. Ak si spomínate, zhodou okolností práve v Rakúsku sa odjazdil posledný šprint a aj tam červení býci nezvládli prácu s pneumatikami. Žeby im chýbali tradičné piatkové analýzy?

Nech už je dôvod akýkoľvek, Max Verstappen na stredne tvrdej zmesi výrazne strácal. Red Bull si pred šprintom veril a predpokladal, že cez Kevina Magnussena sa relatívne rýchlo dostane aj na nej, a že v druhej časti šprintu začne unikať jazdcom na mäkkých pneumatikách.

Rakúska stajňa skrátka neodhadla výkon mäkkej zmesi, uznal Helmut Marko. “Azda sme ju podcenili. Nižšie teploty zrejme pomohli mäkkým pneumatikám. Počas našich dlhých jázd v druhom tréningu mal asfalt teplotu 50 stupňov, no večer počas šprintu už len 30.”

Takýto obrovský teplotný rozdiel nemá vplyv len na degradáciu pneumatík, ale aj na vyváženie monopostu. Pred dvoma týždňami v Mexiku sme mohli sledovať niečo podobné. Mercedes v treťom tréningu zaujal svojou rýchlosťou, no do kvalifikácie sa oteplilo a to zachránilo Red Bull.

Max Verstappen sa v Mexiku najskôr sťažoval na nedostatok priľnavosti na prednej náprave. Vyššie teploty počas kvalifikácie však znížili grip zadnej nápravy viac ako prednej, a tak sa z nedotáčavého auta stal monopost s oveľa lepším vyvážením.

V sobotu pred brazílskym šprintom však teploty neporástli, ale poklesli. A tak Red Bull, ktorý sa s prednou nápravou už beztak trápil, mal zrazu ešte väčšie problémy — zadná náprava odrazu získala viac gripu ako predná. V tábore červených býkov sa skloňovali pojmy ako kĺzanie prednej nápravy a prehrievanie predných pneumatík.

Max Verstappen a Helmut Marko po pretekoch svorne konštatovali, že k víťazstvu by im nepomohla ani mäkká zmes, nanajvýš by obsadili tretie miesto. Medzi jednotlivými zmesami totiž nebol až taký výkonnostný rozdiel. Podľa dát z druhého tréningu šlo len o približne tri desatiny, čo je polovica zo štandardného rozostupu. Kľúčom bolo i to, že mäkká sa neničila tak rýchlo, aby ju mediumky stihli predbehnúť.

Mali by sme pripomenúť aj to, že Max Verstappen jazdil s odlomenou koncovou lištou predného krídla, no Helmut Marko nad týmto poškodením len mávol rukou. “To nás nestálo tak veľa.”

Hlavným problémom, ktorý mal mnoho spoločného práve s vyvážením auta, bola rýchlosť v druhom sektore. Mercedes v ňom miestami našiel aj jednu sekundu v porovnaní s Verstappenom, čo mu ideálne pripravilo pôdu na cieľovú rovinku.

Možno si hovoríte, že Red Bull tým pádom musel obetovať prítlak v prospech rýchlosti na rovinkách, no túto teóriu nepodporujú ani dosahované časy. Monoposty RB18 neboli najrýchlejšie v žiadnom sektore, ani v tých, kde prevažujú rovinky.

Nedeľa by predsa len mohla vyzerať trochu inak. Očakáva sa, že teplotne sa priblížime k druhému tréningu, čo trochu pomôže vyváženiu monopostov s vyobrazeným býkom na karosérii. No bude to stačiť, aby sa dostali cez dvojicu Mercedesov?

Jazdy na mäkkej zmesi naznačujú, že Red Bull ani na nej nemusí vyhrať, aj keď sa oteplí. Minimálne nie z pohľadu čistej rýchlosti, no nesmieme zabudnúť na to, že má k dispozícii dve mäkké sady, s ktorými sa už dá vymyslieť aj undercut v prípade, ak sa preteky odjazdia na dva pitstopy.

Mäkká zmes (druhý tréning):
1:16,052 – Russell – 10 kôl
1:16,111 – Verstappen – 9 kôl
1:16,135 – Pérez – 16 kôl
1:16,281 – Sainz – 13 kôl
1:16,308 – Hamilton – 18 kôl
1:16,577 – Leclerc – 16 kôl

Tvrdá zmes (druhý tréning):
1:16,392 – Hamilton – 8 kôl
1:16,511 – Pérez – 10 kôl
1:16,723 – Russell – 13 kôl
1:17,073 – Verstappen – 13 kôl

Avšak na základe Verstappenových problémov s monopostov, ktoré boli potvrdené v sobotňajšom šprinte a podložené aj časmi z druhého tréningu, môžeme očakávať, že Holanďan nenavýši počet tohtoročných víťazstiev na pätnásť. Prvýkrát v tejto sezóne môžeme do roly favorita pasovať Mercedes.

Zatiaľ sa nezdá, že by ho mohlo ohroziť aspoň Ferrari. Taliansky tím si najskôr bude musieť poradiť s Red Bullmi, čo v tejto sezóne dokázal len málokedy. Chyba v kvalifikácii navyše ukázala, že stratégovia stále nie sú v najlepšej forme.

Čo je však dôležitejšie, Charles Leclerc bol v druhom tréningu na mäkkej zmesi dosť pomalý. Keďže práve on bude štartovať z piateho miesta a Carlos Sainz až zo siedmeho, hrozí, že svojho kolegu bude skôr brzdiť, keď sa Španiel dostane cez Landa Norrisa.

Ferrari po Mexiku dúfalo, že prepad bol len akousi jednorazovou záležitosťou, no nedá sa povedať, že na Interlagose by písalo úplne iný príbeh.

Mercedesy sa však v boji o triumf nesmú spoliehať len na to, že Red Bull nepovstane. Hamilton s Russellom avizujú, že sú pripravení spolupracovať a využiť strategickú výhodu, ktorú získali obsadením prvého radu, no dokážu to? Obaja už totiž prezradili, že tímová réžia nebude na programe. Bude jeden z nich ochotný obetovať sa pre dobro tímu?

Štartový rošt a stratégie

Z pole position dnes bude štartovať George Russell pred tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom. Druhý rad obsadia Max Verstappen a Sergio Pérez. Dvojicu Ferrari za nimi rozdelí Lando Norris na šiestej priečke, ktorý vyťažil z trestu pre Carlosa Sainza za výmenu pohonnej jednotky.

Ale pozor! Júki Cunoda nebude štartovať pätnásty, keďže jeho tím sa rozhodol vymeniť špecifikáciu predného a zadného krídla. Japonec bude sledovať zhasínanie červených svetiel z boxovej uličky.

Pirelli avizuje dvojzastávkové preteky. Favoritom má byť taktika s použitím dvoch stredne tvrdých sád, no po sobote by tímy azda uprednostnili druhú najrýchlejšiu stratégiu. Tá pozostáva z dvoch mäkkých a jednej stredne tvrdej zmesi. Otázne je, či si na ňu trúfne niekto iný ako Verstappen, keďže on jediný z top tímov má k dispozícii dve nové sady softov.

Jednozastávkové stratégie s použitím tvrdej zmesi sú už pomalšie.

Pripomeňme, že výjazd bezpečnostného vozidla či fáza VSC môže výrazne zamiešať kartami. Prejazd boxovou uličkou počas zelenej vlajky vás totiž pripraví o 21 sekúnd, no počas neutrálnej fázy si z nich desať ušetríte.

https://i.imgur.com/SslDCWr.jpg

Ako sme už spomenuli, veľkou výhodou Maxa Verstappena môže byť, že má k dispozícii extra sadu nových mäkkých pneumatík. Takýmto luxusom sa môžu pochváliť už len Ricciardo, Cunoda a Latifi.

Naopak, Pérez, Stroll a Vettel si budú musieť vystačiť s jednou mäkkou sadou, “na sklade” im nezostala už ani použitá.

https://external-preview.redd.it/3E0Nr5F4ECsjYA9Azg6DFFmvHLi8u8rKPam_RdvEfk0.jpg?auto=webp&s=80ec1f6343aebbe9a8391f2227cd0d606845f247

Tipy redakcie

Milan Kubala

Mercedesy tentoraz potiahnu za jeden povraz a ak Lewis Hamilton splní to, čo sľúbil v sobotu, George Russell v pretekoch zvíťazí. Tempo na to určite má.

Rovnako peknú rozlúčku s Interlagosom môže mať Sebastian Vettel. Štartuje deviaty a pred sebou má Kevina Magnussena, s ktorým by si istotne mal poradiť. Aston Martin mal dobré tempo a ôsme miesto je reálny výsledok.

Kevin Magnussen sa, žiaľ, bude prepadávať rovnako ako v sobotu, čo využije aj Daniel Ricciardo.

Tomáš Schügerl

Pozorní čitatelia si možno všimnú, že s Lewisom Hamiltonom ako tipom na víťaza pretekov to už skúšam dlhší čas. Zatiaľ tomu vždy niečo chýbalo, no v Brazílii majú strieborné šípy rozdané karty naozaj výborne. Max Verstappen však bude určite bližšie než v sobotu a ak niekto môže v tejto bitke detailov uspieť, je to Lewis Hamilton. Symbolicky by mohol získať prvé víťazstvo v sezóne práve na mieste, kde v roku 2007 zažíval veľký smútok, aby sa tu v roku 2008 následne veľmi tešil…

Sebastian Vettel je tipom zo stredu poľa. Už v sobotu jazdil výborne a ak mu do pretekov nevstúpi spoľahlivosť alebo chyba tímu (ako pri pitstope v USA), mohli by z toho byť pekné body. Sebovi záver kariéry v F1 chutí, jazdí uvoľnene a dnes by mohol pre svoj tím získať cenný bodový zásah do Pohára konštruktérov.

Kým Sergio Pérez je v Brazílii zatiaľ tak trochu stratený, Carlos Sainz zo svojho Ferrari žmýka, čo to len dá. Dokázal to aj výborným výkonom v šprinte. Po výmene turba síce klesne na štarte na siedmu priečku, no to by nemohlo brániť v tom, aby určite prešiel cez šiesteho Landa Norrisa a následne aj cez Sergia Péreza, ktorý je v druhej polovici sezóny jemne povedané nevýrazný.

Slavo Dzuričko

V Brazílii očakávam pri správnej taktike s pneumatikami prvé miesto Maxa Verstappena. Nebude to však ľahké, vzhľadom na dvojicu Mercedesov, ktoré štartujú z prvého radu. Očakávam, že oba monoposty sa takisto ocitnú na stupňoch víťazov.

Miernym prekvapením v dnešnom tipovaní môže byť Daniel Ricciardo. Ak by tento pilot nadviazal na svoj úspech z Mexika, môžeme ho vidieť na bodovaných priečkach.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!