Strategický ťahák Niké: Mercedes chce vyhrať, Ferrari má problém
Kvalifikácia na Veľkú cenu Mexika priniesla vyrovnaný súboj medzi Red Bullom a Mercedesmi, aj keď pilotom strieborných šípov nevyšli ich záverečné kolá. Vynahradiť si to chcú v nedeľu útokom na Maxa Verstappena a ziskom prvej víťaznej trofeje v sezóne. Zástupcovia stajne z Brackley tvrdia, že lepšiu šancu ešte v tejto sezóne nemali. Ale počkať, nezabudli sme na Ferrari? Z padoku sa ozývajú hlasy, že nie; Scuderia má v Mexiku vážny problém.
Prekonať v kvalifikácii Ferrari nie je vôbec jednoduchá úloha. V tejto sezóne sa nikomu nepodarilo získať viac pole positions, keď sa Charles Leclerc a Carlos Sainz dokázali postaviť na najlepšiu štartovú pozíciu dvanásťkrát z dvadsiatich veľkých cien.
Čo sa teda stalo v Mexiku? Ani teraz Scuderii nerobili problémy pneumatiky, ktoré dokáže veľmi rýchlo zohriať a vďaka tomu podávať v sobotu špičkové výkony. Problémom bola tentoraz pohonná jednotka.
Pohonná jednotka Scuderie je obyčajne aj jej výkladnou skriňou. Celý padok sa zhodne na tom, že Ferrari pracuje s najväčším výkonom. To však neplatí vo výške 2240 metrov nad morom. Pre obavy zo zlyhania turba musia talianski inžinieri znížiť výkon pohonnej jednotky.
Ak pravidelne čítate naše strategické ťaháky, určite dobre viete, že pohonná jednotka Ferrari má najmenšie turbo zo všetkých výrobcov. Keďže platí, že na roztočenie menšieho turba stačí menej elektrickej energie, Scuderii to prináša výhodu pri akcelerácii na začiatkoch roviniek; preto bolo Ferrari také silné napríklad v Monaku, kde dlhšie rovinky absentujú.
Neplatí to však vždy. V kalendári sú tri destinácie, ktoré nevyhovujú takto poskladanej pohonnej jednotke: Red Bull Ring, Interlagos a Okruh bratov Rodríguezovcov, ktorý z tejto trojice predstavuje najväčší extrém. Ferrari je s tým zmierené; preň je najdôležitejšie mať optimalizovaný monopost na devätnásť okruhov a zostávajúcu menšinu “nejako pretrpieť”.
Problémy v sobotu naznačili Charles Leclerc aj Carlos Sainz, no ako je pre Ferrari zvykom, o pohonnej jednotke otvorene nehovorilo. Charles Leclerc len stroho zhodnotil, že Scuderia stratila na rovinkách veľa času, že jazdné vlastnosti pohonnej jednotky neboli dobré a nemal dobrý pocit z plynového pedálu.
Carlos Sainz sa pridal: “Vieme, prečo sme pomalí, a aké kompromisy sme museli prijať, no v konečnom dôsledku to bolo náročnejšie, než sme pôvodne čakali.”
Španielsky pretekár nechcel priblížiť, o akých kompromisoch hovorí, no padok tuší, že sa to týka nadmorskej výšky. V Mexiku je o 22 percent redší vzduch ako na úrovni mora, čo znamená, že turbo sa musí točiť rýchlejšie, aby pohonnej jednotke dodalo rovnako veľa vzduchu.
Vyššie otáčky však znamenajú aj vyššie prevádzkové teploty a vyššie riziko zlyhania. Keďže ostatní výrobcovia majú väčšie turbá, tie sa nemusia točiť tak rýchlo, a tak sa menej prehrievajú. Chladenie je v takej nadmorskej výške výzva. Aby Scuderia neprehriala svoje turbo, musí ho “škrtiť”.
Nuž a aby sa Ferrari úplne neprepadlo na rovinkách, znížilo prítlak monopostu, ktorého je v Mexiku beztak veľmi málo. Už toto samo osebe predstavuje značný hendikep. Autá majú v Mexiku menej prítlaku ako v Monze a na hladkom asfalte majú tendenciu sa šmýkať. V dôsledku toho sa prehrejú pneumatiky, čo zas komplikuje hľadanie správneho balansu. Jazdci sa sťažovali na nedotáčavosť v pomalých a pretáčavosť v rýchlych zákrutách.
Ferrari tak bude mať v Mexiku ešte väčšie obavy z vysokej degradácie pneumatík ako na iných tratiach. Auto navyše nezvládalo dobre prejazdy cez obrubníky, a tak Sainzovi s Leclercom chýbala tradičná dôvera v monopost.
Nemecký AMuS hodnotí ciele Ferrari na nedeľu nasledovne: “V pretekoch bude dôležité, aby Ferrari dotlačilo obe svoje autá cez cieľovú čiaru. Ferrari má momentálne 53-bodový náskok pred Mercedesom, no ich rivali v boji o druhú priečku šampionátu stoja na druhom a treťom mieste štartového roštu.”
Scuderii hrozí, že strieborné šípy sa na ňu dotiahnu a o titule konštruktérskeho vicemajstra sa bude tuho bojovať na posledných dvoch veľkých cenách. Predstavte si, aké by to bolo sklamanie, keby namiesto zisku titulu Ferrari skončilo v šampionáte až tretie. Hotová katastrofa.
Ferrari smúti, no Mercedes sa raduje
To, čo je pre jedného problém, je pre druhého šťastie. Redší vzduch je požehnaním pre nemecký Mercedes, ktorý sa už od začiatku sezóny trápi s neefektívnou aerodynamikou — odporom monopostu. V Mexiku je však kľúčové vygenerovať najviac prítlaku a odpor nie je taký dôležitý ako na iných tratiach.
Monopostu W13 to náramne vyhovuje. Vieme, že najlepšie funguje s nastavením na maximálny prítlak, a to sa potvrdilo aj v sobotu. George Russell a Lewis Hamilton budú štartovať z druhej a tretej priečky.
Toto Wolff po kvalifikácii priznal sklamanie z toho, že Mercedes nezískal pole position, no napokon zhodnotil, že možno je to tak aj dobre. Hrozilo by totiž, že Holanďan by sa dostal do čela už pred prvou zákrutou.
Takto bude môcť Mercedes využiť 811-metrový úsek do prvej zákruty a profitovať zo zákrytu. Verstappen takto vlani poskočil z tretieho miesta na prvé. “Štartovať na druhom a treťom mieste vám môže priniesť výhodu. Dúfam, že v prvej zákrute mu tam strčíme jeden alebo aj oba nosy a zmizneme v diaľke. Ale bude to náročné,” nepochybuje Toto Wolff.
George Russell v sobotu hovoril o svojich obavách z toho, že Mercedesu sa nepodarí predbehnúť Maxa Verstappena priamo na trati, a tak bude musieť niečo vymyslieť strategicky, ak chce vyhrať.
Jeho šéf verí, že lepšia príležitosť na to nebola a ani nebude. “Áno, myslím si to. Na základe našich simulácií sme mali Mexiko na radare ako našu najlepšiu veľkú cenu. Je fajn, že tieto údaje korešpondujú s realitou. Najdôležitejšie je, že máme rýchlosť. Pomaly, ale isto sa posúvame dopredu a zbierame lekcie na nasledujúcu sezónu.”
Mercedes má pocit, že v pretekoch bude disponovať najrýchlejším monopostom, no poraziť Maxa Verstappena bude tvrdý oriešok. V tábore červených býkov však zostali prekvapení z toho, proti komu bojujú. “Od Ferrari sme očakávali viac,” poznamenal Helmut Marko na margo piatkových analýz a výsledkov z kvalifikácie. “No pri Mercedese sme si neboli istí tým, či neblafovali.”
V Mexiku bude nemenej dôležitý domáci hrdina Sergio Pérez. Ak útok Mercedesu v prvej zákrute stroskotá, strieborní chcú využiť svoju početnú prevahu a Maxa Verstappena predbehnúť cez boxy. Mexičan môže svojmu kolegovi výrazne pomôcť, ak dokáže Russella s Hamiltonom rozdeliť.
Red Bull sa spolieha aj na Ferrari. “V prvom rade si musíme počkať na to, ako dopadne štart. Oni majú vpredu dva monoposty,” pripomína Marko. “Dúfam, že Ferrari bude v pretekoch silnejšie, aby bol Mercedes zozadu pod tlakom. A stále tu máme Sergia. Bude to veľmi tesné.
Keďže v druhom tréningu sme opäť nejazdili, dáta ohľadom degradácie pneumatík tímom chýbajú. Avšak, aj keby Mercedes bol rýchlejší, víťazstvo mu to negarantuje. Podľa športového poradcu Red Bullu má jeho tím v rukáve žolíka: “S našou rýchlostnou výhodou na rovinkách nás nebude ľahké predbehnúť.”
Keďže prvý tréning prerušili dve červené vlajky, piatkové jazdy boli rozkúskované a väčšina tímov ani neodjazdila hodnotnú pretekovú simuláciu.
Pilot | Priem. čas | P. kôl | Pneu |
---|---|---|---|
Leclerc | 1:24,152 | 6 | soft |
Pérez | 1:24,364 | 5 | soft |
Alonso | 1:24,889 | 6 | soft |
Norris | 1:25,097 | 5 | soft |
– | – | – | – |
Verstappen | 1:24,699 | 5 | hard |
Sainz | 1:24,780 | 4 | hard |
Štartový rošt a stratégie
Z pole position štartuje Max Verstappen pred dvojičkou z Mercedesu v poradí George Russell, Lewis Hamilton.
Prekvapivo vysoko sa nachádza Valtteri Bottas, ktorému sa v sobotu podarilo rozdeliť jazdcov Ferrari.
Posuny na rošte: O päť priečok prišiel Kevin Magnussen za výmenu spaľovacieho motora, Lance Stroll zas stratil tri pozície za spôsobenie kolízie s Fernandom Alonsom v USA.
Pirelli predpovedá, že Veľká Mexika by mohla byť zaujímavá aj z pohľadu stratégií. Tentoraz sú v hre jednozastávkové aj dvojzastávkové, pričom obe sú si z pohľadu čistého času vyrovnané.
Tímy však v piatok pozerali cez prsty na mäkkú zmes, ktorá podľa Mercedesu “vydrží sotva štyri kolá”, a tak v nedeľu sa jej nebudú dotýkať. Avšak, v priebehu víkendu sa podmienky na trati zlepšili, autá rozfúkali prach a pogumovali trať, a tak Pirelli odhaduje, že mäkká zmes by mohla vydržať viac, než sa spočiatku čakalo.
Skombinovať ju s dvomi stredne tvrdými zmesami by vraj mohlo vytvoriť rýchlu dvojzastávkovú stratégiu. Alternatívou je stredne tvrdá/tvrdá, či ďalšie kombinácie podľa nasledujúcej grafiky:
Prejazd boxovou uličkou pod zelenou vlajkou vás bude stáť 22 sekúnd. Ak budete mať šťastie a v boxoch sa ocitnete počas fázy SC/VSC, ušetríte si sedem sekúnd.
Pripomeňme, že v rokoch 2014 až 2021 sa na trati vždy objavilo bezpečnostné vozidlo.
Prehľad zostávajúcich pneumatikových sád:
Podľa piatkových dát je veľký rýchlostný rozdiel medzi dvomi najrýchlejšími zmesami (1 sekunda), čo je aj dôvod, prečo by sa tímy mohli prikloniť k dvojzastávkovým stratégiám. Červená zmes je rýchlejšia o 0,6s od stredne tvrdej.
Tipy redakcie
Milan Kubala
Lewis Hamilton v úvode ročníka otvorene strácal na Georgea Russella, hoci v posledných mesiacoch prevzal opraty práve on. Avšak, keďže Mercedes má veľkú šancu zaknihovať prvý triumf v sezóne a na Lewisa Hamiltona je vypísaný vyšší kurz, skúsim to “hodiť jemu”.
Alfe Romeo to v Mexiku svedčí, čo Valtteri Bottas dokázal skvelým kvalifikačným výsledkom. V nedeľu by ho mohol pretaviť do bodov a skončiť vyššie ako Fernando Alonso.
Mick Schumacher v poslednej dobe zaradil vyšší prevodový stupeň. Keďže bude štartovať z pätnástej priečky a Magnussen až devätnásty, interný duel by mohol vyhrať on.
Matúš Pavlík
Mám taký neodbytný pocit, že už je len otázkou času, kým to medzi Maxom a Lewisom, resp. medzi Red Bullom a Mercedesom začne opäť vrieť. Prvá zákruta nedeľných pretekov bude ideálnou príležitosťou obnoviť starú rivalitu. V tomto mieste pritom nikdy nebola núdza o incidenty, keďže zo štartu to je do prvej zákruty skutočne veľmi ďaleko. A George Russell z toho môže ťažiť.
Tipy na Landa Norrisa a Valtteriho Bottasa sú optimalizáciou kurzu, hoci pretekové tempo Alfy Romeo je po výkone v Austine trochu otázne.
Čo nie je otázne, sú schopnosti Sebastiana Vettela. Aston Martin v nedávnej dobe ukázal rýchlosť a Seb môže v týchto pretekoch predviesť svoj um. Jazdecká inteligencia a práca s pneumatikami sú v Mexiku nesmierne dôležité.
Tomáš Schügerl
V Austine to takmer vyšlo, a dnes by to už mohlo vyjsť naozaj. Aj štatisticky by bola obrovská škoda, ak by sa skončila neuveriteľná séria Lewisa Hamiltona, ktorý od svojho vstupu do F1 v sezóne 2007 v každom ročníku vyhral aspoň jedny preteky. Podmienky v Mexiku nahrávajú do karát Mercedesu, ktorý síce v kvalifikácii tesne zaostal za Maxom Verstappenom, no v pretekovom tempe sa môže stať čokoľvek. Lewis je ten prvý, kto môže reálne zastaviť sériu víťazstiev Holanďana.
Favoritom zo stredu poľa je dnes jednoznačne Valtteri Bottas. Kým ostatní jazdci nie sú príliš nadšení z toho, že sa im autá v Mexiku vo vysokej nadmorskej výške šmýkajú, Valtteri si to užíva. Počas celého víkendu má skvelú rýchlosť a v pretekoch môže reálne atakovať najlepšiu šestku. Otázkou je spoľahlivosť, no Alfe Romeo už to aj štatisticky musí raz vyjsť bez technickej poruchy. A to by mohlo prísť práve dnes.
Pre Ferrari bola sobota veľkým sklamaním. Z tejto dvojice vyzerá dosiaľ o niečo lepšie Carlos Sainz, ktorý aj náročnú kvalifikáciu zvládol lepšie než Charles Leclerc. Po tom, ako Španiel v predošlých dvoch pretekoch odjazdil dokopy pol kola, bude určite patrične nabudený a urobí všetko pre čo najlepšie umiestnenie, aj keby to malo byť mimo pódia.
Máš svojho favorita na víťazstvo?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.
Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri