logo F1online.sk

Red Bull víta zákaz “párty-režimov”, Mercedes ho chce využiť

Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala15. 8. 2020

Veľká cena Španielska je zrejme poslednou, v ktorej uvidíme špeciálne motorové režimy. Čo to spraví s rozložením síl? Kým Christian Horner si myslí, že rozdiely vo výkonnosti budú o čosi menšie, Toto Wolff to nečaká. Keď Mercedes nebude môcť nasadiť kvalifikačný režim v sobotu, tak všetko, čo tým ušetrí, zužitkuje v nedeľu.

FIA chystá na zvyšok ročníka technickú direktívu, ktorá zrejme tímom prikáže od začiatku kvalifikácie až do konca pretekov využiť len jediný motorový režim. Piloti tak nebudú mať možnosť hrať sa s nastaveniami pohonnej jednotky a v kľúčových momentoch víkendu si vypýtať viac šťavy.

Nuž a keďže najlepší kvalifikačný režim má Mercedes, pravdepodobne to najviac zasiahne práve jeho. “Tá technická direktíva, o ktorej hovoria, nás povzbudila. Mohla by prispieť k vyrovnanejšiemu pretekaniu,” zamyslel sa Christian Horner. “Bude to mať vplyv na všetky tímy. Otázka je, aký veľký?”

“Tieto kvalifikačné režimy boli pretlačované a vyvíjané celé roky. Myslím si, že je to niečo ako s fúkaním výfukových plynov. Počas víkendu sme museli využiť štandardné mapovanie motora. Toto je len použitie podobnej metodiky. Z pohľadu Formuly 1 to dáva zmysel,” vyhlásil šéf Red Bullu.

FIA zákaz odôvodňuje aj znižovaním nákladov a Christian Horner v tomto smere súhlasí. “S vývojom rôznych režimov sú spojené obrovské náklady. Myslím si, že pre výrobcov to bude v skutočnosti prínosné. Čokoľvek, čo prispeje k lepšiemu a vyrovnanejšiemu pretekaniu, je pre Formulu 1 pozitívne.”

Toto Wolff tu s Christianom Hornerom nesúhlasí. V kvalifikácii síce Mercedes nebude mať taký obrovský náskok, no všetok extra výkon, ktorý by strieborné šípy využili v sobotu, pri predbiehaní alebo pitstopoch, si Mercedes rozloží na celú dĺžku pretekov.

“Vo Formule 1 to bolo vždy o tom, že pribrzdiť lídrov, prípadne tých, čo majú byť lídrami, je pre šport niečo dobré,” rozhovoril sa v piatok v Barcelone Toto Wolff. “My sa na to pozeráme ako na výzvu. Máme dobrý kvalifikačný režim. V poslednej časti kvalifikácie vieme využiť viac výkonu.”

“Ak to už nebude možné, pretože to bude musieť byť uniformné, tak to pre nás nebude strata. Práve naopak, myslíme si, že to budeme vedieť premietnuť do lepšieho výkonu v pretekoch. Je to pre nás veľká výzva, do ktorej sa pustíme, keď to pravidlo vojde do platnosti,” avizuje 48-ročný Rakúšan.

Okrem spomínaného znižovania nákladov chce FIA zakázať kvalifikačné režimy aj z iného dôvodu. Ide totižto o tú oblasť motora, v ktorej sa dajú azda najľahšie obchádzať pravidlá. Aj kauza pohonnej jednotky Ferrari sa týkala práve špeciálneho režimu, v rámci ktorého mala Scuderia prekračovať maximálny prietok paliva.

“Myslím si, že hlavným cieľom FIA, prečo implementovať toto pravidlo, je lepšie pochopiť a podrobiť lepšej analýze, čo sa presne v tých motoroch deje. So spaľovacím motorom a všetkými rekuperačnými systémami je to veľmi komplikované. Myslím si, že ak budeme mať len jeden motorový režim, tak bude pre FIA jednoduchšie kontrolovať, či všetko spĺňa pravidlá,” dodal Wolff.

Súvisiace články