logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Ferrari opäť udáva tempo, no Red Bull nestresuje

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2022

Analyzovať piatkové jazdy je úloha pre najväčších expertov. Keďže v druhom tréningu sme nenazbierali takmer žiadne cenné informácie, musíme si vystačiť s poznatkami z úvodnej hodinovky jázd. Tá ukázala, že favoritom na sobotňajšie víťazstvo by opäť mohlo byť Ferrari, ktorému tohtoročné kvalifikácie vychádzajú na jednotku.

Druhý tréning v Austine bol síce predĺžený o 90 minút, no väčšina jazdcov mala počas nich zviazané ruky. Monopost nemohli nastavovať, nemenili sa motorové režimy, na trať bolo povolené vyraziť len s predpísaným množstvom paliva a tímy od Pirelli nedostávali informácie o tom, aké zmesi na rok 2023 vlastne testujú.

Výnimku dostali na prvých 30 minút len piati piloti. V úvodnom tréningu totiž Leclerc, Ricciardo, Bottas, Magnussen a Latifi prepustili svoje miesta zväčša mladíkom, ktorí v aktuálnej sezóne neodjazdili ani jednu veľkú cenu.

Charles Leclerc bol popoludní najrýchlejší, keď zajazdil kolo 1:36,810, ktorým tesne prekonal aj výkon Carlosa Sainza z prvého tréningu. Nad týmto výkonom by sme mohli len mávnuť rukou — v druhom tréningu boli podmienky na trati oveľa lepšie —, keby ho Monačan nezajazdil na stredne tvrdej zmesi. Sainz mal vo svojom top kole obuté softy.

Samozrejme, Leclercov čas nevieme exaktne porovnať s jazdami v prvom tréningu. “Oproti ostatným mali [v FP2] výhodu, pretože trať bola v druhom tréningu reprezentatívnejšia,” poznamenal inžinier Mercedesu pre AMuS.

Avšak, aj keby sme Leclerca nebrali do úvahy, tak môžeme skonštatovať, že Ferrari je zatiaľ v najlepšej kvalifikačnej forme. Carlos Sainz prekonal Maxa Verstappena o dve desatiny sekundy.

Na druhej strane Holanďanovi vyšla len prvá polovica tréningu. Následne sa inžinieri rozhodli pozmeniť nastavenia monopostov, čo dopadlo katastrofálne. Obe autá boli odrazu nedotáčavé, čo Max Verstappen aj veľmi jasne pomenoval vo vysielačke.

Tím z Milton Keynes však nestresuje. “Toto je niečo, čo vieme zvrátiť. Nie je dôvod na paniku,” poznamenal na margo horšej prednej časti auta Helmut Marko.

Sergio Pérez v piatok narážal na nesprávne nastavenia prednej časti auta, keď zdôraznil, že Red Bull musí nájsť lepší balans medzi pomalými a rýchlymi zákrutami. Marko však konštatuje, že i napriek tomu zajazdil veľmi slušné dlhé jazdy, čo je pre Mexičana skvelá správa. V nedeľu totižto príde o minimálne päť priečok.

Keď sme už pri trestoch, rovnakú penalizáciu dostal aj Kuan-jü Čou a dnes čakáme ďalšie. Ferrari možno vyhrá kvalifikáciu, no medzi garážami sa v piatok tradovalo, že taliansky tím chce v sobotu vymeniť komponenty pohonnej jednotky, zrejme na oboch monopostoch. To znamená stratu minimálne päť miest na štartovom rošte a obrovskú šancu pre Red Bull spečatiť zisk titulu. Červeným býkom stačí získať o devätnásť bodov viac.

Aj vďaka penalizácii pre Ferrari sa do hry môže prihlásiť Mercedes. Lewis Hamilton v prvom tréningu skončil tretí so stratou menej než piatich desatín sekundy. To je vzhľadom na tohtoročné výkony Mercedesu celkom dobrý čas, inokedy má oveľa väčšie manko. Konkurencieschopnejší býva až v pretekoch.

George Russell na svojho tímového kolegu nestíhal, no má to svoj dôvod. V pomalých zákrutách bol síce jeho monopost veľmi dobrý, ale na rovinkách mu nefungovalo DRS.

V sobotu by už malo byť všetko v poriadku, a tak sa Mercedes môže tešiť na dobrý víkend. Predstavené vylepšenia totiž majú priniesť aspoň 0,15 sekundy na kolo, pričom nejde len o nové zadné krídlo či podlahu. Inžinierom sa vraj podarilo pripraviť taký balík, ktorý zníži hmotnosť monopostu o päť kilogramov.

Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na kvalifikačné víťazstvo podľa nike.sk (18:00):

1,70 – Verstappen
5,50 – Leclerc
6,00 – Sainz
9,00 – Hamilton
10,00 – Pérez
15,00 – Russell
70,00 – Alonso

Stred poľa

Z tímov bojujúcich o štvrté miesto Pohára konštruktérov odštartoval lepšie Alpine ako McLaren. Fernando Alonso zajazdil šiesty najrýchlejší čas päť miest pred Estebanom Oconom, ktorý dostal novú podlahu už v Austine. Alonso sa jej dočká až o týždeň v Mexiku, keďže tím má k dispozícii len jeden kus.

Ešte vyššie ako spomínaný Alonso sa umiestnil Lance Stroll. Aston Martin v piatok opäť navodzoval dojem, že je v skvelej forme, no v tejto sezóne sme sa už naučili, že v piatok zvykne jazdiť s menším množstvom paliva. Keď sa totiž pustil do dlhších jázd, bol už jednoznačne za Alpinom a McLarenom.

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!