logo F1online.sk

Nulová viditeľnosť a traktor na trati: Ďalšie veľké zlyhanie riaditeľstva pretekov

Pierre Gasly a traktor na trati
© FOM/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2022

Veľká cena Japonska bola prerušená už po dvoch kolách v dôsledku viacerých incidentov. Tie však jazdcov, osobnosti z padoku a fanúšikov nedvíhali zo stoličiek tak, ako nepochopiteľné rozhodnutie riaditeľstva pretekov povolať na trať traktor i napriek tomu, že viditeľnosť bola doslova nulová.

V úvodnom kole pretekov odstúpil Carlos Sainz, ktorý doplatil na aquaplaning a stratil kontrolu nad svojím monopostom. Po náraze do bariéry ju poškodil a reklamný panel sa zachytil na monoposte Pierrea Gaslyho, ktorý musel zamieriť do boxov.

Keď sa v ďalšom kole doťahoval na zvyšok štartového poľa, na ľavej strane trate zbadal žeriav. Dokonca nebol ani za traťou, ale na hranici bielej čiary.

“Čo to má byť?!” zakričal vo vysielačke naštvaný Pierre Gasly. “Čo robí tento traktor na trati?! Prešiel som vedľa neho. Toto je neakceptovateľné. Spomeňte si na to, čo sa stalo. Nemôžem tomu uveriť.”

V roku 2014 došlo k podobnej situácii, a to viac než šesťtonový žeriav nebol ani priamo na trati. Jules Bianchi vtedy stratil kontrolu nad svojím monopostom a vrazil doň. Všetci si veľmi dobre spomíname, aké to malo dôsledky.

“Aj za safety carom ideme rýchlosťou 100 alebo 150 kilometrov za hodinu a ani pri tejto rýchlosti nie je nič vidieť,” povedal po svojom odstúpení Carlos Sainz. “Jazdec môže prepínať niečo na volante alebo dostať aquaplaning, keď sa vykloní z radu. Keď trafíte traktor, je to konečná. Netuším, prečo v takýchto podmienkach riskujeme traktor na trati. Nemá to cenu. Ak aj tak vyvesíme červenú vlajku, prečo by sme to riskovali?”

Riaditeľstvo pretekov oznámilo, že incident bude prešetrovať po pretekoch. Medzičasom vydalo nasledujúce stanovisko: “Na trať bolo vyslané bezpečnostné vozidlo a preteky boli neutralizované. Pierre Gasly, ktorý utrpel poškodenie a zastavil počas fázy SC, pokračoval vo vysokej rýchlosti, aby sa dotiahol na štartové pole.”

“Keďže podmienky sa zhoršovali, na paneloch bola zobrazená červená vlajka ešte pred tým, ako Pierre Gasly prešiel popri mieste incidentu, kde v predchádzajúcom kole došlo k poškodeniu,” doplnila FIA.

Máme v tomto vyjadrení medzi riadkami čítať, že Pierre Gasly šiel príliš rýchlo? Treba si však uvedomiť, že na trati bola nulová viditeľnosť a do traktora by mohol naraziť tak či tak. Nehovoriac o tom, že mala byť vyvesená červená vlajka: FIA pokojne mohla vyčkať extra minútku, kým sa všetky autá vrátia do boxov.

Doplňme, že komisári si predvolávajú Pierrea Gaslyho za to, že šiel veľmi rýchlo počas červenej vlajky. Podľa predvolania šiel rýchlosťou 250 km/h, “keď dokončoval kolo po tom, čo prešiel okolo miesta incidentu”.