logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Ferrari obetovalo časť prítlaku. Red Bull chce na tom zarobiť

Max Verstappen, Charles Leclerc a Carlos Sainz
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala8. 10. 2022

Maxovi Verstappenovi sa len veľmi tesne podarilo ukoristiť pole position. Nakoniec mu však presne to môže pomôcť k víťazstvu na Veľkej cene Japonska, kde by mohol oslavovať svoj druhý titul. V jeho prospech však bude hovoriť aj lepšia práca s pneumatikami, ktorá by opäť mala byť devízou Red Bullu oproti Ferrari.

Ak by ste dostali za úlohu vymyslieť taký piatkový scenár, ktorý by bol z hľadiska nazbieraných dát pred zvyškom víkendu úplne zbytočný, mohli by ste sa inšpirovať piatkom v Suzuke. Nestále podmienky — najmä meniaca sa intenzita dažďa — a nedostatok intermediálnych pneumatík znemožnili čokoľvek vyčítať z dosiahnutých časov.

V sobotu sa tak všetko začínalo odznova. Tretí tréning bol plný akcie na trati, pretože tímy museli stihnúť nielen kvalifikačné simulácie, ale aj prípravu na preteky. Tie absolvovali všetci piloti, hoci niektorí odjazdili o poznanie viac kôl ako iní (kompletný prehľad nižšie).

Z dosiahnutých časov a pohľadu na štartový rošt sa zdá, že o víťazstvo si to podľa očakávaní rozdá Red Bull s Ferrari. Oba tímy nasadili na svoje monoposty viditeľne menšie krídla ako Mercedes, pričom Scuderia obetovala ešte o čosi viac prítlaku ako Red Bull. Tím z Maranella si totiž uvedomuje, že ak chce v pretekoch držať krok s najefektívnejším autom v štartovom poli, tak nesmie stratiť priveľa času na rovinkách.

Otázka znie, či Ferrari dokáže v pretekoch konkurovať Red Bullu. Ako už iste dobre viete, menej prítlaku totiž obyčajne znamená aj horšiu prácu s pneumatikami a vyššiu degradáciu, s ktorou má Scuderia v posledných mesiacoch problémy.

Hoci nepoznáme motorové režimy a množstvo natankovaného paliva, v treťom tréningu bolo Ferrari veľmi rýchle. Carlos Sainz a Charles Leclerc odjazdili jedenásťkolové stinty na mäkkých aj stredne tvrdých gumách, počas ktorých sa ešte veľmi nepremietla avizovaná vyššia degradácia pneumatík. Situáciu komplikuje aj fakt, že Suzuka so svojimi dlhými tiahlymi zákrutami gumy vôbec nešetrí.

V Red Bulle to budú chcieť využiť. Vďaka efektívnemu balíku si mohli dovoliť nasadiť o niečo viac prítlaku ako ich úhlavní nepriatelia. “Opäť by sme mali mať lepšie opotrebenie pneumatík,” vyhlásil športový riaditeľ Red Bullu Helmut Marko. “A Max vpredu zvládne kontrolovať celé preteky.”

Carlos Sainz na mäkkej zmesi bol však o osem desatín sekundy na kolo rýchlejší ako Max Verstappen, čo veľmi potešilo taliansky tím. “Myslím si, že v treťom tréningu sme trafili správny balans, čo je dobré znamenie,” hodnotil Carlos Sainz. “To znamená, že auto chápeme a poznáme základné nastavenie, ktoré funguje na každom type okruhu.”

Okrem možných rozdielov v množstve paliva a motorových režimoch mohol v prospech Scuderie zahrať ešte jeden faktor. “Úprimne, na zajtra sme neprijali žiadne kompromisy,” priznal Charles Leclerc, ktorý mal auto nastavené na čo najlepší výkon na suchej trati.

Predpoveď počasia však avizuje, že nás nečaká priamy súboj medzi Red Bullom a Ferrari. Počas pretekov, pravdepodobne v ich druhej polovici, by totiž malo začať pršať. Ak Red Bull pri nastavovaní svojho auta aspoň čiastočne rátal s dažďom, nad Scuderiou bude mať výhodu.

Carlos Sainz po sobote znel pomerne presvedčený, že dážď príde. Otázne je len kedy. “Zajtra zaprší. Nevieme len, či o druhej, o tretej alebo o štvrtej, ale zdá sa, že nás zasiahne. Neviete však, či sa zrážky dostavia na poslednom stinte, v prvom stinte alebo po pretekoch, preto nemalo cenu prijímať žiadne kompromisy. Dobré je, že máme obe naše autá vpredu a sme pripravení dostať Maxa pod tlak. Uvidíme, kedy príde dážď a či sa nám podarí dostať sa pred neho.”

Prehľad simulácií z tretieho tréningu:

Pilot Priem. čas P. kôl Pneu
Ricciardo 1:36,200 3 soft
Norris 1:36,210 6 soft
Sainz 1:36,761 11 soft
Vettel 1:37,358 9 soft
Verstappen 1:37,554 7 soft
Stroll 1:37,578 8 soft
Pérez 1:38,096 6 soft
Gasly 1:36,566 3 medium
Leclerc 1:36,795 11 medium
Ocon 1:36,811 8 medium
Russell 1:37,247 8 medium
Cunoda 1:37,352 4 medium
Albon 1:37,630 5 medium
Bottas 1:37,783 5 medium
Latifi 1:38,489 4 medium
Čou 1:39,186 8 medium
Magnussen 1:39,323 8 medium
Schumacher 1:39,796 7 medium
Norris 1:35,541 5 hard
Ricciardo 1:35,776 4 hard
Alonso 1:36,540 7 hard
Hamilton 1:37,273 8 hard

Stred poľa

V Mercedese po sobote nepomýšľajú na pretekové víťazstvo a aj boje o pódium sa im zdajú byť dosť vzdialené, minimálne podľa reakcií ich pilotov. V treťom tréningu totiž George Russell rýchlostne nestíhal na Charlesa Leclerca na stredne tvrdej zmesi, aj keď treba poznamenať, že strieborné šípy nasadili oveľa väčšie krídlo ako ich súperi. Už beztak ukážková práca s pneumatikami by v nedeľu mala byť ešte lepšia.

To im však príde vhod v prvom rade proti McLarenom a Alpinom. Papájové monoposty v treťom tréningu doslova lietali, no to zrejme môžeme pripísať malému množstvu paliva v ich nádržiach. Vo Wokingu sú si však svojou pretekovou rýchlosťou istí, čo pripomínal inžinier sklamanému Danielovi Ricciardovi po kvalifikácii.

Čaká nás však pekná bitka, pretože ani Esteban Ocon sa nestratil na stredne tvrdej zmesi. McLaren teda bude mať plné ruky práce, aby opäť nestratil štvrté miesto v Pohári konštruktérov.

Tak či onak, Mercedes sa chce dostať pred zvyšok stredu poľa. “Ráno bola vysoká degradácia, preto sme zostali pri nastavení na vysoký prítlak. A hrozí, že v nedeľu počas pretekov bude pršať,” hovorí šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. “V oboch prípadoch by sme mali profitovať z nášho prítlaku. Nepomôže nám to však predbehnúť Alpiny, čo musíme zvládnuť veľmi skoro, ak si chceme udržať nejakú šancu dostať sa do pretekov s Red Bullom a Ferrari.” Tak predsa len to v tábore strieborných šípov kategoricky nevylučujú ako Lewis Hamilton po kvalifikácii.

Štartový rošt a stratégie

Z najvýhodnejšej pozície na rošte bude štartovať Max Verstappen, ktorého sa pokúsia strategicky či priamo na trati prekonať Charles Leclerc a Carlos Sainz z druhého a tretieho miesta.

A starting grid graphic for the Japanese Grand Prix, showing all 20 drivers in their grid positions in team colours and badges. From top to bottom, we have... Verstappen P1, Leclerc P2, Sainz P3, Perez P4, Ocon P5, Hamilton P6, Alonso P7, Russell P8, Vettel P9, Norris P10, Ricciardo P11, Bottas p12, Tsunoda P13, Zhou P14, Schumacher P15, Albon P16, Gasly P17, Magnussen P18, Stroll P19, and Latifi P20.

Pirelli predpovedá, že v prípade suchých pretekov bude najrýchlejšia dvojzastávková stratégia s využitím mäkkej a stredne tvrdej zmesi.

So zvyšujúcou sa pravdepodobnosťou dažďa však bude treba byť strategicky oveľa flexibilnejší. Kto bude mať pred pretekmi najlepšiu rosničku, môže získať veľmi veľa času.

Podľa predpovede je už pomerne vysoká šanca, že dážď sa dostaví na štarte o druhej miestneho času, pričom jeho pravdepodobnosť sa bude s pribúdajúcimi kolami len zvyšovať. Hrozí teda, že odštartujeme na slikoch, no do cieľa dorazíme na gumách do dažďa.

Tu rozhodnú tímové rosničky. Ak totiž dážď príde dostatočne skoro, ideálne bude v prvom stinte nasadiť mäkkú zmes, ktorú je jednoduchšie udržať na ideálnych teplotách aj pri miernom mrholení. Tvrdé pneumatiky by sa veľmi rýchlo mohli premeniť na kameň.

Avšak, ak dážď príde až v druhej polovici pretekov, výhodnejší môže byť štart na stredne tvrdej alebo tvrdej zmesi a následné vyčkávanie na to, kedy sa otvoria nebesá. Prejazd boxovou uličkou totiž v Suzuke trvá 22,4 sekundy, ktoré si ušetríte, ak sa vyhnete zbytočnej zastávke v boxoch. Pripomeňme však, že pri pitstope počas fázy VSC alebo SC si ušetríte približne dvanásť sekúnd.

Otázka: Kedy nastane ideálna chvíľa na prezutie, keď začne pršať? Podľa analýz by piloti mali začať prezúvať zo slikov na intermediálky, resp. naopak pri časoch na hranici 1:39,0 až 1:40,0. Uvažovať nad gumami do silného dažďa by mali pri časoch na úrovni 1:48,0.

Vzhľadom na to, že v piatok sme jazdili na vode a v nedeľu hrozí dážď, by nik nemal mať núdzu o pneumatiky.

Tipy redakcie

Milan Kubala

Aston Martin si v sobotu zvolil zadné krídlo na vyšší prítlak, čo mu pomôže bodovať v prípade dažďa. Keďže sa zdá, že sa mu v nedeľu nevyhneme, Sebastian Vettel by sa s obľúbenou Suzukou mohol rozlúčiť bodmi.

V súboji medzi Carlosom Sainzom a Sergiom Pérezom favorizujem Mexičana najmä pre rýchlosť Red Bullu, ktorý bude ťažiť zo svojej rýchlosti na rovinkách aj vyššieho prítlaku. Nezabudnime ani na problémy Ferrari so štartami a fakt, že v Suzuke sú o niečo náročnejšie: Cieľová rovinka sa totiž zvažuje smerom do prvej zákruty, takže na štarte treba mať nohu na brzde až do zhasnutia červených svetiel.

McLareny predviedli veľmi dobré tempo v pretekových simuláciách, aj keď vezmeme do úvahy, že jazdili s ľahšími autami. Lando Norris by si preto mohol poradiť s Fernandom Alonsom a Daniel Ricciardo s Valtterim Bottasom, ktorý má v Suzuke jedno z najpomalších áut v štartovom poli.

Tomáš Schügerl

Pole position, sčasti domáca pôda Red Bullu a túžba spečatiť majstrovský titul. Max Verstappen má v rukách ideálne karty na víťazstvo a prípadne aj na potvrdenie druhého titulu. Ak zaprší, je možné všetko, no ako je známe, Maxovi to ide aj na vode. Preto je v akýchkoľvek podmienkach najväčším favoritom.

Esteban Ocon ukázal v sobotu vynikajúcu rýchlosť a zdolal oba Mercedesy. Pri výbornej maximálnej rýchlosti Alpine rozhodne nie je bez šance udržať oba strieborné šípy za sebou aj v pretekoch. Ocon by sa po vypadnutí zo Singapuru a nulovom zisku z Monzy mohol vrátiť na body vo veľkom štýle v prvej päťke.

Sebastian Vettel absolvoval výbornú kvalifikáciu a celý víkend v Japonsku si doslova užíva. Ani v pretekoch nie je bez šance. Do karát by mu mohli zahrať aj prípadné premenlivé podmienky, no na rozdiel od singapurskej kvalifikácie by už mal viac veriť svojim inštinktom, ktoré má ako viacnásobný šampión dobre vycvičené. V každom prípade patrí medzi adeptov do TOP10.

Vzťah Pierra Gaslyho a rodiny Red Bullu už trochu pripomína manželstvo z rozumu, pri ktorom sa už len čaká na rozvodové papiere. Francúz bol v sobotu vo vysielačke mimoriadne vokálny voči rozhodnutiu svojho tímu a kritikou nešetril ani v rozhovoroch. Júki Cunoda je naopak doma, čo vždy jazdcovi dodá extra motiváciu a energiu. Ťažko povedať, či to Cunoda vytiahne na body, no svojho kolegu zdolá.

Slavo Dzuričko

Prvé miesto v Suzuke získa Max Verstappen, a to v prípade, ak sa vyhne technickým problémom. Red Bull skutočne chce titul osláviť už v Japonsku, no nebude to mať jednoduché najmä kvôli Charlesovi Leclercovi, ktorý podľa mňa skončí na druhom mieste.

Na pódiu by sa mohol umiestniť aj Sergio Pérez, ktorý bude dostatočne motivovaný po svojom výkone v Singapure. Okrem toho, na bodovaných priečkach očakávam aj Sebastiana Vettela, po sľubnom výkone jeho Aston Martinu v kvalifikácii.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!