logo F1online.sk

Fry o spoľahlivosti motorov Renault: Dôsledok našich odvážnych rozhodnutí

Fernando Alonso
© XPB Images/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 10. 2022

Francúzsky tím Alpine v tejto sezóne dopláca na nespoľahlivosť svojho monopostu. Nejeden dodávateľ pohonných jednotiek sa v tomto roku rozhodol pri vývoji riskovať a nejeden mal problémy so spoľahlivosťou, ale Alpine a Renault v tejto skúške obstáli úplne najhoršie. Podľa hlavného technického riaditeľa stajne to má jednoduchý dôvod.

Vývoj pohonných jednotiek je od tejto sezóny zmrazený. Pre dodávateľov bol rok 2021 posledným, kedy mohli zvyšovať výkon svojich pohonných jednotiek. V rokoch 2022, 2023, 2024 a 2025 je možné pokračovať v zmenách, ale už len za účelom zlepšenia spoľahlivosti.

Logicky sa preto núka možnosť viesť vývoj agresívnejšie za účelom zvýšenia výkonu a na úkor spoľahlivosti, ktorú môžete doladiť neskôr. Aj šéf Ferrari Mattia Binotto priznal, že sa inžinieri v Maranelle vydali vlani presne touto cestou a ich súperi vo Viry-Châtillon, kde má svoju motoráreň Renault, zvolili podobný prístup. Výsledok sme mohli v tejto sezóne vidieť sami a nie raz.

„V tomto roku sme toho zmenili veľa a pokiaľ ide o výkonnosť, tak sme sa aj veľmi zlepšili,“ povedal pre Motorsport.com hlavný technický riaditeľ Alpinu Pat Fry. „Urobilo sa niekoľko skvelých vecí, ale robilo sa to s vedomím, že chceme lepšiu výkonnosť a spoľahlivosť môžeme doladiť neskôr. Myslím si, že je to odvážny spôsob ako napredovať, no nie?“

Pre Renault je však znepokojujúce, že posledné dve poruchy, ktoré oba monoposty vyradili z VC Singapuru, spolu nijak nesúviseli. „Zistili sme, že to boli dva odlišné problémy,“ povedal pilot tímu Esteban Ocon.

Fry to novinárom tiež potvrdil a zároveň dodal, že inžinieri už pracujú na náprave. „Boli to dva rozličné problémy,“ priznal Fry. „Motory sa vrátili do továrne v utorok napoludnie, rozobrali sme ich a pochopili, čo sa tam stalo. Pracujeme na náprave.“

„Povedal by som, že sú to relatívne nové problémy. Potrebujeme ich pochopiť a kým sa úplne neponoríte do skúmania príčin, tak nikdy nemôžete mať celkom istotu. Musíte to poriadne zanalyzovať,“ dodal Fry.

Po týchto problémoch čelí Alpine hrozbe ďalšej penalizácie, čo nie je v čase vrcholiaceho súboja s McLarenom o štvrté miesto Pohára konštruktérov nijak príjemné. Zdá sa, že Estebanovi Oconovi by už nemal hroziť trest, ale Fernanda Alonsa čaká ďalší pravdepodobne na Veľkej cene USA.

„Kým úplne nepochopíme náš problém, tak je na túto otázku ťažké odpovedať. Úprimne neviem, nemyslím si však, že k trestom príde tu v Japonsku. Estebanovi ešte zostáva dostatok kilometrov, u Fernanda si to potrebujeme premyslieť. Ako som však už povedal, všetko závisí od našej analýzy. Mali by sme znížiť počet kilometrov na každý motor? Ťažko povedať, kým našu prácu nedokončíme,“ povedal Fry.