logo F1online.skF1online.sk

Čo sa stalo so „superľahkým“ šasi Red Bullu?

Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 10. 2022

V druhej polovici augusta vrcholila letná prestávka. Jazdci a tímy sa vracali z dovoleniek späť do súťažného kolotoča. Nemecký magazín Auto Motor und Sport vtedy prišiel s neuveriteľnou informáciou, podľa ktorej inžinieri v Milton Keynes chystajú na jesennú fázu sezóny nové šasi. Z miliónovej investície však zostalo ticho na púšti. Keď budeme pátrať po stopách tohto upgradu Red Bullu, nájdeme viacero rozporov vo vyjadreniach zástupcov stajne.

Toto všetko prebehlo dávno predtým, než vypukla kauza okolo porušenia rozpočtového stropu, ktorého sa mal Red Bull v minulej sezóne údajne dopustiť. Tím sa touto novinkou na prelome augusta a septembra sám popýšil, čo jednak potvrdilo správy od Auto Motor und Sportu a tiež zvýšilo nedôveru zo strany konkurencie.

Poďme však pekne postupne. Najprv k 22. augustu 2022, kedy sme vydali článok o novom šasi Red Bullu. Táto novinka mala byť podľa AMuS-u „ocenená“ na „dve až tri desatiny sekundy“ na kolo a  stajňa z Milton Keynes ju mala predstaviť v Belgicku. Toto šasi muselo prejsť celou tou nákladnou drezúrou, od vývoja, cez výrobu, až po statické záťažové testy a nárazové testy. Skrátka, keď chcete prejsť homologizačným procesom FIA, musíte obetovať tri kusy len na tieto testy. Nové šasi monopostu F1 je pritom vo všeobecnosti ocenené na asi 600 tisíc dolárov.

Ideme však ďalej. Red Bull pricestoval do Belgicka, no podľa zástupcov tímu nové šasi nemal. Na tomto podujatí predviedol Max Verstappen najdominantnejší výkon sezóny a vyhral s náskokom „dvoch svetov“ pred ostatnými. Tento náskok by sčasti vysvetľovalo nasadenie nového šasi, ale tak tomu nebolo. Toto je skrátka skutočné tempo RB18 a Maxa Verstappena.

Bolo teda pochopiteľné, že sa novinári na nové šasi zástupcov Red Bullu spytovali. Šéf stajne však zostal opatrný. „Nie je… naše súčasné šasi budeme používať ešte pár pretekov. Nové šasi sme nepriniesli, takže nie, nemáme ho. Tento faktor náš výkon tento víkend neovplyvnil,“ povedal v Belgicku Christian Horner zdržanlivo.

Diplomatický či opatrný jazyk však už nie je doménou jeho jazdca Maxa Verstappena, ktorý sa s novinármi „na skrývačku“ nehral a po svojom nedeľnom víťazstve povedal: „Áno, neskôr v tomto roku budeme mať nové šasi, ale nepoznám presné číslo, neviem, o koľko bude ľahšie,“ povedal Verstappen.

Dohady o novom šasi prinútili bossa Ferrari Mattiu Binotta pripomenúť nutnosť riadne dohliadať na rozpočtový strop. Švajčiarsky rodák okrem toho povedal: „Ferrari by nebolo schopné v priebehu sezóny nasadiť odľahčené šasi alebo odlišné šasi, a to len kvôli rozpočtovému stropu. Bol by som veľmi prekvapený, keby to niektorý z tímov dokázal. Ak to niekto zvládne, tak nás to vracia späť k otázke pravidiel o rozpočtovom strope – sú dostatočne spravodlivé? Sú dostatočne kontrolované?“ pýtal sa Binotto.

Po Belgicku však očividne došlo v tábore Red Bullu k obratu. Hlavní predstavitelia stajne Christian HornerHelmut Marko totiž urobili dokonalý obrat o 180 stupňov a popreli, že by niečo také vôbec existovalo.

„Netuším, odkiaľ sa niečo také zobralo,“ poprel akúkoľvek existenciu „superľahkého šasi“ v polovici septembra Helmut Marko pre nemecké médiá.

Len o pár dní neskôr ho nasledoval aj Christian Horner. „Neviem, odkiaľ sa tieto špekulácie zobrali. Ale nie, nemáme žiadne plány predstaviť nové šasi. Pokračujeme ďalej a sme v dobrej forme.“

Ani jeden z nich zrejme nesledoval rozhovor svojho pilota pre Sky Sports po Veľkej cene Belgicka, keď jednoznačne potvrdil nielen jeho existenciu, ale aj nasadenie „neskôr v tomto roku“. Takže odtiaľ sa tieto informácie vzali.

Opäť to však bude sám Max a jeho otvorenosť, ktorá nám pomôže túto záhadu rozlúsknuť, teda vlastne ešte viac skomplikovať. Pred Veľkou cenou Singapuru sa totiž postavil pred novinárov a opäť to bolo Sky Sports, konkrétne reportér Ted Kravitz, ktorý túto tému vytiahol. Odpoveď vás možno prekvapí.

„Nie, nie, tento víkend nové šasi nemám. Vo vnútri tímu sme sa dohodli, že keď vyhrám v Monze, tak si ponecháme naše aktuálne šasi do konca sezóny. Sám som si počas pretekov hovoril: ‚Nemám ubrať a skončiť radšej druhý? Chcem vôbec vyhrať?‘ Pred pretekmi sme si z toho robili srandu, ale keďže som tie preteky vyhral, tak si nechávame naše súčasné šasi,“ povedal s úsmevom Verstappen.

Nuž, nechajme chlapcov, nech si túto tému medzi sebou poriadne prediskutujú a nakoniec nám môžu spoločne povedať, ako to vlastne je. Viaceré médiá, vrátane portálu Motorsport.com, tvrdili, že testy nového šasi už prebehli. Nejakú informáciu o tom možno mal aj Toto Wolff.

Ten sa po piatku v Singapure postavil pred reportérov Sky Sports a spustil svoju mediálnu ofenzívu proti Red Bullu. Otázniky ohľadne šasi mu poslúžili ako taká malá „čerešnička na torte“. „Čo je na tom však najdôležitejšie, ak ste boli nad limitom v roku 2021, potom ste nad limitom aj v roku 2022. To v konečnom dôsledku znamená, že máte výhodu aj do roku 2023. Ak je pravda, že majú homologizované ľahké šasi v tomto roku, môžu ho využiť aj v tom budúcom. Je to teda kaskádovitý reťazec udalostí, ktorý môže ovplyvniť šampionát vo všetkých troch rokoch,“ prehlásil Wolff.

Súvisiace články

Diskusia