Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull má stále výhodu, no Ferrari zabralo na rovinkách
Piatkové tréningy priniesli dva najrýchlejšie časy Scuderie Ferrari. Za ne sa ešte žiadne odmeny neudeľujú, no mnohé naznačili. Domáci tím má v Monze väčšiu šancu pretrhnúť Verstappenovu víťaznú šnúru ako na predchádzajúcich podujatiach, no z hľadiska časov majú stále navrch súperi.
Chrám rýchlosti odmeňuje tých, ktorí majú najlepšiu maximálku a tým pádom najmenší odpor. Avšak, ani krídla sa nedajú zmenšovať donekonečna. Pre dosiahnutie dobrých kvalifikačných časov je rovnako dôležitý druhý sektor, ktorý je zo všetkých najtechnickejší.
Ferrari prišlo do Monzy s autami, ktoré by mohli byť na rovinkách najrýchlejšie. Na čele tejto štatistiky sa totiž ocitol Charles Leclerc, ktorý v piatok zaznamenal 349,4 km/h, teda približne o dva kilometre vyššiu rýchlosť než Max Verstappen. Scuderia stráca na rovinkách menej ako inokedy.
Red Bull bol však doteraz na rovinkách lepší, tak ako je možné, že ho zrazu predbehlo Ferrari? Domáci tím totiž obetoval rýchlosť v zákrutách. V druhom aj treťom sektore bol najrýchlejší Max Verstappen, a to o 0,016 a 0,018 sekundy. Holanďan zaostal len v úvodnej časti, a síce o dve a pol desatiny po tom, čo mal problémy pri brzdení do prvej zákruty. Ak ju v kvalifikácii zvládne, bude na rovnakej úrovni ako červené monoposty.
Aj Monačan sa však vie zlepšiť, určite aspoň na úroveň svojho kolegu. Charles Leclerc vo svojom ostrom kole spravil chybu a v druhom sektore výrazne stratil. Následne mu plány prekazila červená vlajka, a tak sa jazdec domáceho tímu vyšplhal na tretie miesto až medzi poslednými. Carlos Sainz mal o čosi lepší tréning a rýchlo sa usadil na čele poradia.
V tábore červených býkov sa však súperov neboja. Helmut Marko pripisuje dobré časy Ferrari agresívnejšiemu motorovému režimu. Scuderia vraj chcela dobre naladiť svojich domácich fanúšikov. Okrem toho sa Charles Leclerc pred posledným pokusom zbavil Gurneyho klapky, a práve vtedy dosiahol najlepšiu maximálku piatkového programu.
“Skúšali sme rôzne veci,” vysvetľoval Max Verstappen. “Niektoré fungovali, iné nie. Dobre nastavená maximálka je v dlhých jazdách dôležitá. Ona bude v pretekoch rozhodovať, najmä, keď viete, že prídete o päť priečok a budete sa musieť prebojovať späť na čelo.”
Red Bully opäť skúšali rôzne úrovne prítlaku. Sergio Pérez preto stratil tri desatiny na technickejších úsekoch druhého a tretieho sektora, avšak mal aj horšiu maximálku.
Sčítané podčiarknuté, podľa analýz by Red Bull mal mať náskok jednej desatiny na kolo, keď majú oba tímy nasadenú mäkkú zmes a málo paliva. Nezabudnime však na to, že Sergio Pérez príde na štarte o desať priečok, zatiaľ čo Verstappen len o päť. Red Bull teda nemá veľmi nad čím špekulovať; Ak sa Pérez dostane do Q3, mal by kolegovi pomôcť zákrytom.
Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na kvalifikačné víťazstvo podľa nike.sk (11:00):
1,45 – Verstappen
3,20 – Leclerc
15,00 – Russell
17,00 – Pérez
20,00 – Sainz
25,00 – Hamilton
100,00 – Alonso
Stred poľa
S Mercedesom tento víkend nepočítajte, znie z padoku. Do boja o pole position neprehovorí, pretože okruh v Monze ho prinútil zodvihnúť svetlú výšku monopostu. Strata siedmich desatín bola reálna. Inžinieri veria, že by sa vedeli priblížiť na štyri-päť desatín, no to budú musieť najskôr vyriešiť problémy s hybridnou časťou motora. George Russell sa sťažoval na to, že jeho monopostu na rovinkách dochádzala šťava a s výkonom z elektrickej časti nenarábal optimálne.
“V prvom tréningu sme boli blízko čela, ale potom ostatní zabrali viac než my,” povzdychol si George Russell. Red Bull a Ferrari sú mimo dosah. Mercedesu totiž chýba aj grip na zadnej náprave, a to najmä v Parabolice, po ktorej sa začína najdlhšia rovinka na trati.
Keďže Lewis Hamilton bude štartovať zozadu, v piatok dostal zadné krídlo na ešte menej prítlaku ako Russell. To mu však na maximálke prinieslo len extra dva kilometre za hodinu.
Strieborné šípy sa skôr budú musieť obzerať za seba. Lando Norris na McLarene prekvapilo obsadil štvrté miesto. Tím z Wokingu sa ukázal v oveľa lepšom svetle, než sa čakalo.
O najlepšiu desiatku budú bojovať aj oba Alpiny, ktoré v piatok nedosahovali takú maximálku ako obyčajne. Môže byť za tým motorový režim, ale aj nastavenie monopostu na vyšší prítlak. Fernando Alonso po prvých tréningoch konštatoval, že v tíme stále hľadajú, kde je tá správna hranica.
Je však pravda, že v padoku sa skloňuje možná výmena pohonnej jednotky na aute Estebana Ocona, a teda trest.
Zdá sa, že bez šance na dobrý výsledok sú len v Haase a Aston Martine. “Monza je papierovo naším najslabším okruhom,” konštatuje technický riaditeľ Haasu Simone Resta. “Jedinou útechou nám je, že pred nami sú už len okruhy, na ktorých by sme mali byť konkurencieschopní.”
Haas sa preto rozhodol vymeniť pohonnú jednotku na aute Kevina Magnussena už tu. Obaja jazdci by mali bez problémov zvládnuť celý zvyšok sezóny, hoci pohonnú jednotku Micka Schumachera, s ktorou mal v piatok problémy, ešte treba preskúmať. Prvotné informácie hovorili o tom, že problémy spôsobil konektor riadiacej jednotky elektroniky.
Šéf tímu Günther Steiner nesrší optimizmom. “Tu nás môžu zachrániť len vypadnutia ostatných a tresty.”
Aston Martin si do Monzy priniesol nové zadné krídlo, no monopost zatiaľ nefungoval podľa predstáv. Lance Stroll poznamenal, že postup do Q3 nevidí reálne a bude rád, ak sa dostane z Q1.
Aspoň Sebastian Vettel videl priestor na zlepšenie. “Všade sme strácali čas. S naším autom sa ťažko jazdí, vyváženie je nanič, jazdíme s príliš tuhým odpružením. To je pri tejto generácii áut normálne, ale v Monze to platí ešte viac. Musíme niečo vymyslieť, pretože inak sa z Q1 nedostaneme.”
Máš svojho favorita na pole position?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.
Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri