logo F1online.sk

Chytrá reakcia na Mercedes spôsobila ďalší závar vo Ferrari, priznáva Binotto

Carlos Sainz pred Lewisom Hamiltonom
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala4. 9. 2022

V poslednej dobe niet súťažného víkendu, počas ktorého by Ferrari nič nepokazilo. V Holandsku sa nevyznamenali stratégovia, jazdci, nezlyhala ani technika, a tak prišli na rad mechanici. Tí pokazili nedeľu Carlosovi Sainzovi, keď jeho prvý pitstop natiahli na 12,7 sekundy. Mattia Binotto má na to vysvetlenie: Mechanici vraj nemali dostatok času na prípravu.

Carlos Sainz v prvom stinte stratil kontakt s Maxom Verstappenom a Charlesom Leclercom na čele, ale úspešne sa držal na treťom mieste pred Lewisom Hamiltonom. Španielove mäkké pneumatiky však už toho začínali mať dosť a výhoda Mercedesu na stredne tvrdej zmesi rástla. Ferrari sa tak rozhodlo pre pitstop, hoci nie celkom slobodne.

Sainz napokon strávil pred garážou celú večnosť. “Ach, môj bože,” povzdychol si, zatiaľ čo čakal na mechanika, ktorý mal priniesť ľavú zadnú pneumatiku. Po spomínaných dvanástich sekundách sa Ferrari vrátilo na trať, no Lewis Hamilton a George Russell získali oproti nemu toľko času, že sa udržali vpredu aj po ich zastávkach.

Sky Sports sa ešte počas veľkej ceny spojila s Mattiom Binottom, ktorý celý pitstop označil za “zbabraný”. Neskôr vysvetlil, čo pripravilo Carlosa Sainza o celých desať sekúnd. “Pri prvej zastávke sme vedeli, že Lewis sa pripravuje na pitstop, vďaka ktorému by mu mohol vyjsť undercut na nás.”

“Skrátka sme sa rozhodli reagovať a udržať sa pred ním. Toto bol najlepší spôsob, ako si udržať pozíciu na trati. Vedeli sme, že Lewis bol v prvom stinte pretekov veľmi rýchly,” vysvetľuje dôvody zastávky šéf tímu. “Keď sme v boxoch zbadali mechanikov Mercedesu, nášho jazdca sme povolali na pitstop.”

V minulosti sme viackrát boli svedkami toho, že Mercedes prikázal mechanikom vybehnúť z garáže, no k žiadnej zastávke nedošlo. Tu len špekulujeme, no nemohol byť toto pokus strieborných šípov vylákať horkokrvných stratégov Scuderie, aby Sainzovi prikázali zastaviť a on uvoľnil cestu sedemnásobnému majstrovi sveta? Keďže Hamilton štartoval na stredne tvrdej zmesi, zastaviť po trinástich kolách by bolo mrhaním žltej zmesi. Brit na nej nakoniec odjazdil 29 kôl, teda viac než dvojnásobok.

Navyše: Ak Mercedes chcel staviť na undercut, odhalil by Scuderii svoje plány tak skoro, aby ešte stihla zareagovať? Z pohľadu načasovania by bolo najlepšie mechanikov poslať po pneumatiky v poslednej možnej sekunde.

Tak či onak, Ferrari zareagovalo na mechanikov Mercedesu. “Nášho jazdca sme teda povolali do boxov, no v tej chvíli bol už v poslednej zákrute. Pre mechanikov bolo príliš neskoro, aby sa pripravili. Bolo to rozhodnutie na poslednú chvíľu založené na našom úsudku.”

Tu vyvstáva ďalšia otázka: Naozaj mali mechanici tak málo času? Inžinier oznámil Carlosovi Sainzovi, aby zamieril do pitlane, približne 21 sekúnd pred jeho zastavením v boxoch. Samotné rozhodnutie tak muselo prísť ešte o pár sekúnd skôr. Je to tak málo času, žeby sa to nedalo stihnúť? Navyše, ak sa bez problémov stihli pripraviť traja mechanici s novými pneumatikami, prečo to nestihol štvrtý? Počas pretekov sa špekulovalo aj nad tým, či Scuderia nepomiešala svoje pneumatikové sady…

Carlosovi Sainzovi tento moment rozhodne nepomohol, a nepomohol mu ani druhý pitstop, za ktorý dostal päťsekundovú penalizáciu. Komisári sa zhodli na tom, že jeho vypustenie z boxov bolo nebezpečné; Fernando Alonso musel dokonca zabrzdiť.

Podľa Binotta bolo rozhodnutie príliš prísne. Vypustenie Carlosa Sainza vraj bolo v poriadku, no Španiel nemohol vyraziť zo svojho boxu tak, ako by chcel. Zavadzali mu mechanici McLarenu, a tak stratil drahocenný čas.

“V tom druhom prípade s nebezpečným vypustením z boxov sme dostali trest, ktorý nás vyšiel draho,” pokračoval Binotto. Carlos Sainz preň spadol z piateho miesta na ôsme. “Mám zato, že FIA a komisári boli veľmi prísni.”

“Keď zamieril k mechanikom, McLaren práve prechádzal okolo. Carlosa sme držali v boxe, pretože sme vedeli, že by to bolo nebezpečné vypustenie. Čakali sme a čakali, kým sme nemali dosť miesta. Vypustili sme ho, keď prichádzal Alpine,” vysvetľuje švajčiarsko-taliansky inžinier.

Ferrari rátalo s tým, že Sainz sa stihne zaradiť pred Alonsa. “Ale potom musel spomaliť, ba takmer zastaviť, a to pre mechanikov McLarenu, ktorí obchádzali Norrisovo auto. Aby boli mechanici v bezpečí, takmer zastavil a začal mu naskakovať anti-stall.”

Boxová ulička v Zandvoorte je poriadne stiesnená, je dokonca ešte kratšia ako monacká. Na inom okruhu by Sainz takýto problém nemal. “Samotné vypustenie však nebolo nebezpečné, bolo bezpečné. A Carlos sa zachoval ohľaduplne, preto považujeme toto rozhodnutie za príliš prísne.”