FIA o poskakovaní: Musíme sa správať zodpovedne, preto sme zmenili pravidlá | Magazín F1 - F1online.sk

FIA o poskakovaní: Musíme sa správať zodpovedne, preto sme zmenili pravidlá

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Mercedes

FIA sa v týchto dňoch ocitá pod paľbou kritiky, a to z dôvodu toho, že neskoro zaviedla nové technické pravidlá pre rok 2023, ktoré sa okrem iného týkajú obmedzenia poskakovania. Na tento jav sa dlhodobo sťažovali viacerí piloti na čele s Lewisom Hamiltonom a Georgeom Russellom z Mercedesu. Medzinárodná automobilová federácia sa bráni a tvrdí, že nemohla ďalej ignorovať zdravotné riziká, ktoré z daného problému vyplývali.

Riadiaci orgán motoristického športu zavedením nových pravidiel reagoval na sťažnosti mnohých jazdcov, ktorí sa obávali o svoj zdravotný stav. Hovorilo sa dokonca o tom, že príliš silné otrasy im môžu spôsobiť poškodenie mozgu.

Poskakovaním najviac trpeli piloti Mercedesu, šéf strieborných šípov Toto Wolff preto najdôraznejšie tlačil na zmenu pravidiel. To sa samozrejme nepáčilo Red Bullu, Ferrari a ďalším tímom, ktoré sa obávali, že to pomôže práve stajni z Brackley. Ako sme už informovali, celá záležitosť napokon skončila kompromisom.

FIA totiž pôvodne plánovala zvýšiť okraje podlahy monopostov o 25 mm. Tento krok vyvolal odpor tímov, ktoré mali pocit, že na takúto zásadnú revíziu je už neskoro. Nakoniec sa po diskusiách medzi prezidentom FIA Mohammedom Ben Sulayemom a stajňami dosiahol kompromis, že okraje podlahy budú zvýšené len o 15 mm.

Zdá sa však, že tímy majú v posledných týždňoch poskakovanie pod kontrolou. Niektorí sa preto domnievajú, že zmeny neboli potrebné. Napríklad úradujúci šampión Max Verstappen povedal, že to považuje za prehnané.

Úsmevy vyvolala aj reakcia jeho šéfa Christiana Hornera. „Moja žena mi často hovorí, že na veľkosti nezáleží, takže si nebudem robiť ťažkú hlavu s desiatich milimetrov. Musíme sa s tým naučiť žiť, je to tak, ako to je. Je nepríjemné, že sa to zavádza tak neuveriteľne neskoro, ale pravidlá platia pre každého rovnako.“

Nikolas Tombazis z FIA sa však bráni. Domnieva sa, že by bolo úplne nesprávne neurobiť nič a vystaviť tak pretekárov riziku dlhodobých zdravotných problémov. „Vo všeobecnosti vidíme, že s nárastom výkonu sa zvyšuje aj tendencia k poskakovaniu. Zároveň sa o ňom tímy viac naučili a dokážu ho lepšie kontrolovať.“

„V tomto športe sa musíme správať zodpovedne. Vidíme príklady iných športov, ktoré ignorovali dlhodobé účinky určitých podmienok, ktorým boli športovci vystavení. Cítili sme, že sa na to musíme pozerať z dlhodobého hľadiska. Tieto pravidlá budú platiť až do roku 2025 (vrátane), kým prejdeme na tie nové pre rok 2026. Mali sme pocit, že je lepšie konať včas, ako tu o rok znova diskutovať o tom istom.“