logo F1online.sk

Montoya: Všetci obviňujú Binotta, no on nie je zodpovedný za stratégiu

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala24. 8. 2022

Letná prestávka je za nami a fanúšikovia Ferrari netrpezlivo čakajú, čo sa zmení v štruktúrach ich obľúbeného tímu po viacerých strategických zaváhaniach. Niektorým by stačila obmena inžinierov na strategickom oddelení, iní žiadajú dokonca hlavu Mattiu Binotta. Podľa bývalého pretekára F1 Juana Pabla Montoyu sa ani jedného, ani druhého nedočkajú. Namiesto toho zdôrazňuje, že kritizovať za strategické rozhodnutia Mattiu Binotta nie je vôbec v poriadku.

Ferrari má deväť veľkých cien na to, aby v jazdeckom šampionáte zmazalo 80-bodovú a v konštruktérskom 97-bodovú stratu. Max Verstappen a Red Bull už jednou rukou siahajú na obe majstrovské trofeje a len málokto verí, že by mu v tom Maranello ešte nejako vedelo zabrániť. Najmä nie po množstve problémov, ktoré sa objavili v úvode roka.

V rozhovore pre Vegas Insider však Juan Pablo Montoya uviedol, že podľa neho Ferrari ešte má šancu. “Stále si myslím, že Ferrari má najrýchlejšie auto. Len ho vôbec nevyužíva,” vyhlásil 46-ročný Kolumbijčan, ktorý si však nemyslí, že by za mrhanie potenciálom mohol Mattia Binotto.

Napríklad v Maďarsku zlyhali stratégovia. “Mattia nemá na starosti stratégiu. Všetci z toho obviňujú jeho, ale on za to nemôže,” postavil sa na stranu šéfa Ferrari. “Nemyslím si, že on by vydal pokyn nasadiť tvrdú zmes. Na to máte stratégov, na prijímanie takýchto rozhodnutí platíte top ľudí. V Red Bulle neprijímajú tieto rozhodnutia Adrian Newey a ani Christian Horner. Sú to stratégovia.”

Vo Ferrari je už zaužívané, že piloti musia “kontrolovať” rozhodnutia tímu. Mali by oni prevziať viac zodpovednosti za vlastné preteky? Mali by pozornejšie čítať priebeh veľkej ceny a rozhodovať aj za stratégov?

“To sa nedá,” pokrútil hlavou Montoya. “Svojím spôsobom je to tím, kto vám hovorí, čo máte robiť, či idete na plán B, plán C, veď to poznáte. Keď piloti nasadnú do kokpitu, tlačia na to, ako len vedia. Mnohokrát však ani netušia, aké im budú nasadené pneumatiky. Čo teda môžu robiť? Keď odrazu vyjdú z boxovej uličky, tak sa niekedy pýtajú: Prečo ste mi nasadili tvrdú zmes? Nikdy ste sa ma nepýtali, či ju chcem.”

Počas víkendu musí panovať dokonalá súhra medzi jazdcom a jeho boxovým múrikom, pričom obe strany musia odvádzať svoju časť práce stopercentne a bezchybne. Niekedy i napriek tomu pilot mení rozhodnutie stratégov. Carlos Sainz takto zasahoval v Monaku, keď odmietol príkaz tímu prezuť z mokrých pneumatík na intermediálky.

“Áno, dobre, myslím si, že pri intermediálkach je to rozhodnutie na jazdcovi. Ak im ešte neveríte, možnože je trať príliš mokrá, tak to nebudete riskovať,” pokračoval Montoya vysvetľujúc, že v takom prípade by mal byť vo vysielačke vedený dialóg a jasný príkaz by mal prísť len v momente, keď majú stratégovia úplnú istotu, že odvážny ťah zafunguje. “V takom Red Bulle môžu spraviť to, čo im Checo povie. Alebo mu niečo prikážu a oznámia mu, nech sa s tým vysporiada. Ako napríklad v Monaku, keď mu povedali, že v boxoch zariskujú. On mohol povedať, že stále je príliš mokro, no oni mu len odkázali, že všetko bude v pohode, jazdi.”

Scuderia je v tomto trochu iná, myslí si. “Vo Ferrari to je o čosi štruktúrovanejšie: Ty jazdi čo najrýchlejšie, ako vieš, s tým, čo ti dáme. To je všetko. Môžete to spochybňovať, ale také je rozhodnutie. Myslím si, že o toto tu ide. Nech už tie rozhodnutia prijíma ktokoľvek, možno to len dobre neprečítal v tréningoch, pretože nezabudnime na to, že väčšina pneumatík sa testuje aj v tréningoch. Počas nich zistíte, aký výkon majú jednotlivé zmesi.”

“Takže svojím spôsobom vedeli, ako to na nich pôjde. A ak to nevedeli a v pretekoch to riskovali, aj keď niekto iný odjazdil taký dlhý stint s príšernými výsledkami a oni ho nevzali do úvahy, tak je to ich chyba,” zdôrazňuje Montoya.

Fanúšikov však vyzýva, aby ju nepripisovali šéfovi stajne. “To nie je Mattiova chyba, je to chyba človeka, ktorý má na starosti stratégiu. Problém je v tom, že v týchto športoch sa ľudia v televízii pozerajú na Tota Wolffa, na Christiana Hornera a podobne. Vidia aj Mattiu, no títo chlapci neprijímajú konečné rozhodnutia o tom, aké pneumatiky nasadiť. Oni riadia tím ako celok.”

“Je to ako keď vlastníte továreň na balenie minerálky,” hľadá vhodnú analógiu Montoya. “Vy nie ste zodpovední za zaštupľovanie každej jednej fľaše. Ak sa pár štupľov neutiahne správne, budú vás za to viniť, ale to neznamená, že by ste ich nesprávne utiahli vy.”

Nie je to však tak, že Mattia Binotto je zodpovedný za celý tím, a teda aj za strategické oddelenie? On si predsa vyberá hlavného stratéga a taktiku mu dáva na zodpovednosť. Tým sa jej však sám nezbavuje.

Podľa Montoyu to platí z pohľadu celej sezóny, ale nemožno stínať hlavy po každých pretekoch. “Áno, súhlasím, z dlhodobého hľadiska je to jeho zodpovednosť, ale nie počas daného súťažného víkendu. Ľudia tvrdia, že on by si mal sypať popol na hlavu, resp. človek, ktorého určil zodpovedným.”

“Myslím si, že sa o tom budú baviť, ale podľa mňa nebude meniť zloženie tímu uprostred sezóny. Najdôležitejšie bude, ako sa rozhodnú túto situáciu riešiť, čo zmenia. Podľa mňa by mali prestať byť takí bojazliví a mali by ukázať trochu viac agresie,” radí Maranellu bývalý jazdec Williamsu a McLarenu.