logo F1online.sk

Ako dospelo Ferrari k rozhodnutiu staviť na Sainza?

Carlos Sainz
© McLaren
Ladislav Király
Ladislav Király13. 5. 2020

Nástupcom Sebastiana Vettela vo Ferrari by sa mal stať Carlos Sainz. Pre mladého Španiela bude červený tím štvrtým pôsobiskom a zatiaľ to vyzerá tak, že v tomto smere do istej miery kráča v šľapajách svojho kamaráta Fernanda Alonsa – teda aspoň po stránke zvolených tímov. Začínal vo Faenze (Alonso ešte v Minardi, Sainz už v Toro Rosso), no v neskoršej fáze kariéry si vyskúšal aj Renault, McLaren a Ferrari. Uvidíme, či aj s podobnými úspechmi.

Celá situácia sa vyvinula rýchlo a dosť nečakane. Síce sa dalo tušiť, že rokovania medzi Ferrari a Sebastianom Vettelom neprebiehajú dobre, ale aj tak. K zmene prišlo v zásade okamžite a odrazu je všetko inak. Skúsme si v tejto súvislosti odpovedať na niekoľko základných otázok.

Prečo sa Ferrari zbavilo Vettela?

V Maranelle prišli na to, že hra na dve tímové jednotky sa nevypláca. V minulom roku to prinieslo niekoľko zbytočných problémov a Sebastian Vettel s Charlesom Leclercom sa zbytočne pripravili o mnoho bodov. Ako už naznačil bývalý pretekár Marc Surer, ktorý má tradične dobré informácie, Ferrari Leclercovi pravdepodobne garantovalo pozíciu tímovej jednotky.

Podpísalo s ním zmluvu až do roku 2024, (takmer) celý tím sa začal orientovať na neho a Vettel išiel na druhú koľaj. Nemec podľa niektorých zdrojov povedal, že ponuka Scuderie bola „smiešna“ a keďže odmietol, že by za toto všetko mohlo zníženie platu, v hre ostal už len jeho interný tímový status, prípadne dĺžka kontraktu. Len tieto veci mohli spôsobiť problém.

Zo situácie mal byť dosť sklamaný a v pondelok večer o tom informoval nemecké médiá – práve preto so správou ako prvé prišli stránky Motorsport-Total.com a Auto Motor und Sport. Ferrari už nemalo inú možnosť, ako okamžite zareagovať a v utorok ráno to potvrdiť tlačovým stanoviskom. Inak by červení podľa všetkého čakali na okamih, kým by mali podpísaného jeho nástupcu.

Je správne, že Ferrari staví na Sainza?

To v tejto chvíli nevieme, ale vyzerá to tak, že červení hľadajú poslušnú dvojku. Sainz si v minulom roku získal dosť fanúšikov, ale všeobecne to možno nie je pilot najvyššieho rangu. V roku 2015 ho Max Verstappen na body zdolal 49:18 a o tri roky neskôr zasa Nico Hülkenberg 69:53. V minulej sezóne si potom Carlos síce poradil s Landom Norrisom (96:49), ale v kvalifikáciách bol Norris lepší a v pretekoch viackrát doplatil na nedostatok skúseností.

Celkovo to vyzerá tak, že Sainz možno nie je veľké terno, avšak jasne to vypovedá o tom, akú hru chce hrať Ferrari. Nuž a zabúdať netreba ani na to, že Madridčan príde „za pár drobných“. Jeho plat by mal byť pod sumou 10 miliónov eur ročne.

Niektoré zdroje pritom píšu, že Ferrari začalo so Sainzom komunikovať už v úvode marca, ihneď po skončení predsezónnych testov v Barcelone. Je to dosť zvláštne, ale pravdepodobne si už „oťukávalo“ alternatívy.

Prečo si Ferrari nevybralo radšej Ricciarda?

Stránka RaceFans píše o tom, že Ferrari získalo v priebehu minulej zimy opciu na budúce služby Daniela Ricciarda. Reálne o ňom teda uvažovalo, ale napokon z toho nič nebude. Austrálčan je veľmi dobrý pretekár a možno aj lepší ako Sainz, ale tu by už mohlo prísť k podobným interným konfliktom, ako medzi Vettelom a Leclercom.

Zanedbateľná nie je ani tá skutočnosť, že Ricciardo má svoju cenu a patrí k drahším pretekárom, veď v Renaulte zarába okolo 20 miliónov ročne. Pravdepodobne by pristúpil na výrazné zníženie platu, ale paradoxne mu možno uškodila jeho konkurencieschopnosť.

Španielske zdroje píšu o tom, že v prospech Sainza rozhodla jeho „bezproblémovosť“. Inak povedané; Leclerca by mal s prehľadom akceptovať v pozícii tímovej jednotky.

Boli v hre aj iní kandidáti?

Hovorilo sa o Lewisovi Hamiltonovi, ktorý je však aktuálne v najsilnejšom tíme a po boku má zodpovednú dvojku Valtteriho Bottasa. Oplatilo by sa mu riskovať prísť k Charlesovi Leclercovi, náhodou mu podľahnúť a pošpiniť si roky budované meno dominantného a najlepšieho jazdca? Neoplatilo. Vie, že Bottasa bude s prehľadom porážať a ak sa nestane niečo výnimočné, získa ďalší titul.

Hovorilo sa aj o Fernandovi Alonsovi, ktorý však po sebe vo viacerých tímoch zanechal poriadnu paseku a situácia sa má tak, že dnes ho reálne už takmer nikto nechce. Nechce ho ani Ferrari a robí dobre (fanúšikovia Fernanda, nehnevajte sa na mňa), pretože to by bol zasa boj dvoch jednotkových jazdcov a vieme si predstaviť, akú atmosféru by to vyvolalo.

Ale pozor: ak Ricciardo prestúpi z Renaultu do McLarenu, Alonsovi sa v Renaulte otvorí priestor pre návrat. No a bolo by rozhodne fajn, ak by ho využil.

Okrem toho sa spomínalo napríklad aj meno Nica Hülkenberga, avšak to bolo skôr zbožné prianie jeho fanúšikov, ako reálna alternatíva. Nemec síce patril medzi mimoriadne talentovaných jazdcov, avšak v konečnom dôsledku nikdy nič svetoborné neukázal a nepresadil sa. Navyše má už 32 rokov a Sainz len 25.

Čo bude s Vettelom?

V tejto chvíli to vyzerá tak, že zachrániť ho môže už len Mercedes. A ak by sa strieborní odhodlali angažovať ho a posadiť ho k Lewisovi Hamiltonovi, pre fanúšikov by to bolo niečo neskutočné. Ak nie, Vettelova kariéra sa podľa všetkého skončí. No a vzhľadom na to, že Hamilton je spokojný s kolegom Bottasom, to asi bude tak.

Viac nám povedia už najbližšie dni…